Gå til innhold

Radiatorvifta vil ikke fungere, hva kan være feilen? Opel Vectra A

Ranger emnet

Emerica

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har en Opel Vectra A med et lite problem, radiatorvifta vil ikke fungere som den skal.

Under kjøring i en fart på 0-30 km/t, og på tomgang øker temperaturnåla gradvis. Den kan gå helt til topps, dette grunnet at radiatorvifta ikke vil fungere, slik at radiatoren ikke blir nedkjølet. (som dere vet)

Dette syns jeg selvfølgelig er veldig irriterende, og jeg har prøvd å fått fikset dette sammens med en kar som kan veldig mye om Opel.

Han ba meg bytte ut både termostat og tempbryter (den nederst på radiatoren). Idag har jeg byttet ut disse delene, har til og med byttet ut tempbryteren 2 ganger.

Har også koblet radiatorvifta direkte til batteriet, vifta fungerte da. Men den vil som sagt ikke fungere ellers..

Har også sjekket sikringer.

Hva kan være feilen? Noen her som har hatt lignende problem?

Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg :)

Mvh

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Opel Vectra A 92mod 4x4 - Solgt

Opel Vectra A 94mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har koblet den direkte til batteriet og den fungerte da, så kan ver et brudd på ledningen som går til vifta, har du skjekka at den får strøm når ledningene er koblet til?

Mener å huske at vi sjekket ledningene samtidig. Men skal se på det igjen på tirsdag.. Hva annet kan være feil?

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis den funker når du kobler den rett på batteriet så må det være brudd på en ledning.. den får jo ikke strøm,eller en sikring som har har røket...

Har sjekket sikringer, er ikke de. Skal ikke radiatorvifta fungere når motoren er ca 90grader?

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter nok en tempføler som skal starte vifta ved en viss temperatur. den er sikkert defekt..:):)happyhappy Den pleier å sitte på radiatoren eller på en slange..

Tror du må lese om igjen :)

Utdrag fra første innlegg her i posten:

"Han ba meg bytte ut både termostat og tempbryter (den nederst på radiatoren). Idag har jeg byttet ut disse delene, har til og med byttet ut tempbryteren 2 ganger."

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket sikringer, er ikke de. Skal ikke radiatorvifta fungere når motoren er ca 90grader?

92 grader på din mener jeg, men det er i utkantstøka i radiatoren?

Har du prøvd med jumpeledning på tempbryteren.

Funker det da og bilen ikke koker og tempbryter er ny så er alt i orden.

Viftene går ikke så mye på de oplene jeg har vært borti.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jumpeledning? :)

Har testet alt idag, jeg og en bilmekanikker. (nok engang).

Kablene var i orden, eneste som kan være feilen er denne temp.bryteren.

Men den er blitt byttet ut 2 ganger (ble kjøpt hos mekonomen), vurderer og prøve å bestille en ny direkte fra Opel. Men det skal jo igrunn være det samma..

Ser ikke ut til at dette ordner seg :(

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en enkel måte på å finne ut om temp føleren er gåen, er å bare ta den ut,å koble deg opp med et multimeter,å ta å varme opp føleren med en lighter eller lignende på undersiden.eller så kan du koble av kontakten som går inn til føleren, å legge en ledning imellom kontaktene.hvis ikke vifta starter da,så har jeg villa sjekket relle som går til vifta,eller koblingen i sikringsboksen.hvis vifta starter, så er det noe feil me føler,eller det kan være noe drit som ligger i radiatoren,å tetter utaket dær føler skrues inn.har vært borti 2 tilfeller før med at det har vært my drit i radiator,så legger det seg i utaket til tempføler.

la dæ få d

Lenke til kommentar
Del på andre sider