Gå til innhold

Hvordan er livet med firetrinns girkasse?


sindrel

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

230en jeg hadde i 4 år hadde 4 trinns manuell. Det var en liten periode den var tung å gire når det var kaldt.. Løste det utrolig enkelt! Smørte opp overføringene. Etter det fungerte den ypperlig i 25 minus.

 

Den kassa var presis i girene, aldri bomgiring med den, ingen antydning til fusk eller fanteri på de 120000km jeg kjørte bilen. (solgte den med 290000km på telleverket)

 

Det er forøvrig samme girkasser i 201 og 124, så det at girkassene virker bedre i 124 må ha noe med hvem som har eid bilene tidligere å gjøre...

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har gått 330000km nå, men er ikke slitt, tikker litt når kald, kassa er god som gull ellers, men har erfaring med at de girkassene er bedre på 123 og 124.

 

Syns Ærlig talt ikke de mercene med automat er noe særlig, minnes en 124 stv(husker ikke bokstaven for touring), en 230TE som jeg ga flatt på, kickdown kom 10 min(ja, litt overdrevet) seinere, og en som giret så hardt at det vinte i dekka når den girte opp i 3., og kasser som hopper over 2.

Men vet også om mange som fungerer fint så de er absolutt bedre med automat.

Passerer de cognactesten forresten?

 

eldre mercer har god kvalitet på motor, drivverk og karosseri, kvalitetsinntrykk inni, men ubehagelige seter(spes 201), ofte tvilsomme kasser.

Ikke som drit om merce, mitt inntrykk.

 

Kusina mi har en 123 230TE som de de bytta motor på, gikk like bra som ny, men tikka en del pga slitte kamlager, starta trofast hver gang, men så hadde den gått noe over en million da, det står det absolutt respekt av!

 

 

Håper ingen fikk inntrykk av at jeg slenger drit her.

 

 

Mannen har da fullstendig rett. Girkassene til mb er ikke noe å skryte av. Kassa i 929en min er bedre. Kjenes ut som å gire i en tyggis. Getrag kassa på 2.5-16en min er noe annet. Men er kassa vond å gire med i kulde, så er det på tide med ny smøring.

 

De billigste w201ene kom med noen skikkelig dårlige seter. Sportline, delskinn og skinnsetene er mye bedre, selv om det ikke er noe verdensklasse over de. Viker som sitteputene ikke var beregnet for store feite tyskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

230en jeg hadde i 4 år hadde 4 trinns manuell. Det var en liten periode den var tung å gire når det var kaldt.. Løste det utrolig enkelt! Smørte opp overføringene. Etter det fungerte den ypperlig i 25 minus.

Den er prøvd smurt opp, ble mye bedre, men fremdeles tung, men inge kan si den ikke er tight i gira.

 

hmm.

jaja.

smaken er som baken.

kjører en 03 bmw 318td på kjøreskolen.

for ei dritt kasse.

er jo skikkeli røre kasse.

 

men dere får si hva dere vil.

jeg er stor fornøyd med kassa jeg.

 

Prøve kassa i Granadaen min, den er god og tight den.

Nei har ikker mece sjøl nei.

Skulle jeg hatt merce hadde det nok blitt 123 eller eldre...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Granadamannen:

 

De manuelle kassene til MB fra 80 tallet er ikke tette sportskasser, det er jeg enig i, men med riktig bruk varer de leeeeenge!

 

Kjør en tur med en sitroeng fra 80 og begynnelsen av 90 tallet, så vil du se på mercedeskassene med helt nye øyne! :D

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4trinskasse i w-201`n min.

Jeg liker kassa kjempegodt jeg, ikke noe tull selv i 25 minus.

Den er både lett og behagelig å gire med.

Og til dere som er så optatt av å gire fort, det er ganske unødvendig, du sparer kanskje noen hundredeler, med rykke i spaken, og hvis man ikke kjører løp er det unødvendig slitasje.

Det er mange som girer som fjortiser der ute også, som bare slipper clutchen så det smeller i hele bilen, og river i girspaken uten å tenke på synkrononseringen i det hele tatt.

Hvis man har sittet på med noen som virkelig kan å hondtere bil, så "skamgirer" ikke de, ikke en gang på litt heftig banekjøring.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E260 jeg kjører med 5 trinns manuell er sinnsykt treg når den er skikkelig kald. Veldig tung og treg å gire med, men så har den 380k på tellern, og sykronisering og greier er helt fint enda. Så selv om den ikke er glad i kaldegrader holder den seg veldig bra.

- 1993 Saab 9000 Aero

- 1986 Mercedes E300 - Jobbil m/ manuell

 

- Kristoffer, Stcn N783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått meg en 190E med 5-trinns kasse. Har, som folk sier her, ganske sjelden bruk for sistegiret, men det gjør seg fint på motorvei i hastigheter over rundt 90-100 km/t. En rar overgang for en kar som er vant til å kjøre 1.6-litere hvor man må opp i femtegiret skal man over 70. ;)

 

Kassa trengte litt tilvenning, men jeg har ingen problemer med den nå, igrunn. Mye av tilvenningen gikk på færre girskifter. Hehe.

'86 VW Scirocco GTX 16v, '87 Audi Coupé GT 2.2, '85 Mercedes-Benz 190E, '88 VW Caravelle T3 Coach 112i, '86 Toyota Carina 1.8 GLi, '84 Mercedes-Benz 190E, '95 Ford Escort 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår