Gå til innhold

Kristin halvorsen: Nettmøte Førstkommende fredag ang økning av avgifter

Ranger emnet


Mr.TransAm

Anbefalte innlegg

Politiske partier er som biler: Alle er møkk. Man må bare finne den møkka som passer seg best.

 

Jeg lurer litt på hvorfor avgiftene er som de er på biler i dag... Det kan ikke være for å spare miljøet, for da ville jo avgiftene vært differensiert på hvor mye en bil forurenser og ikke på motorvolum, hestekrefter og vekt. Jeg er faktisk helt for 15kr literen hvis man hadde fjernet engangsavgiften på nye biler, da ville man kunne hatt ti nye biler i garasjen for en billig penge, og ikke blitt straffet av myndigheten før man valgte å kjøre de, som jo ville vært flott hvis man tenker miljø.

 

På den andre siden burde da det blitt veldig dyrt å frakte gods rundt om i landet, noe som ikke er veldig heldig. (i hvertfall ikke hvis man fremdeles vil at folk skal bo på bygda, og det er veldig viktig skal man tro politikerne.)

 

Bomringer er heller ikke "svaret" til veiutbygginger selv om alle pengene går til vei, for det gjør de faktisk ikke! Tror det var over halvparten av bompengene som gikk til firmaet som drev bommen i rene driftskostnader, det sier seg selv at det ikke er optimalt.

 

Jeg stemte FRP ved sist valg, men jeg ville ikke ha FRP ved makta....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg vill heller betale 8 kr litern og like dyre biler som det er i dag.. 15 blir fort til 20. og det skal jeg love dere.. er ikke mange år siden jeg betalte kr 7,80 eller noe.. og det har doblet seg på 6 år nesten, og hva om 6 år igjen.? kjører alle EL bil.? nei tror ikke det.. 10 kr litern og sette ned avgiftene litt. så hadde nok mange i detta landet blir fornøyde.. norge er et flott land og bo i, men er ikke morro da alle penga som blir melket ut går til alt, utenom til oss og til norge. opra hus = 20 KG med sprengstoff.. koselig at du skal bruke de fine pengene som du betaler i bensin til og stå i kø i dette flotte veinetet i norge.. dem burde ta litt mere etter sverige snart.. sverige er jo en drøm og kjøre i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler SÅ mye penger i avgifter til vei og veibygging, men det er SÅ dårlige veier i Norge i forhold til f.eks Sverige.

 

Vi betaler SÅ mye mer penger i avgifter til bil og det rundt bil, tenker da på innkjøp av bil, forsikring, bensin, årsavgift osv, men det er mye billigere i andre land, som f.eks Sverige. Hvorfor det?

 

Jeg vet at argumentene til de fleste, spesielt de som er veldig glad i politikk, er at i Norge så har vi så høye lønninger.

HALLO, må også tenke på at ikke ALLE har en årslønn på rundt 500 000! og en månedslønn på 30 000 +/- !

 

Jeg er lærling, tjener ca 8 000 i måneden, og bruker 3 000 av de til bensin til og fra jobb. Dette er følge av at bensinprisene ligger på rundt 12 kroner literen, og fordi jeg ikke har råd til å kjøpe en bil som bruker noe spesielt mindre enn 1 liter mila. Fordi jeg tjener for dårlig, og fordi avgiftene er for høye. Jeg betaler også rundt 800 kr måneden på forsikring, og det er delkasko på en gammel Volvo! Det vil da si at jeg betaler ca halve lønnen min hver måned, kun på bensin og avgifter for og få lov til og ha bilen. Og enda skal de ha 3000 kroner i året for at jeg skal få lov til å kjøre på disse veiene som bare ødelegger bilen min? 3000 kroner i året vil da si ca 250 kroner måneden i ett år som jeg må spare. og da er vi oppe i OVER halve lønnen min hver måned.. Og tenk det, dere sier at vi tjener for mye i Norge? Jeg må bare le.. Sitter jeg som en stakkars lærling, snart 19 år, lyst til å flytte hjemmefra, men hei, jeg kan ikke, for jeg tjener for dårlig! Har ikke råd, fordi dere skal ha så mye penger hver måned i skatter og avgifter!

Greit nok at jeg får igjen penger på skatten pga jeg kjører så langt, men det hjelper ikke med 4-5 000 kroner i året, når jeg bruker ca 36 000 kroner i året på bensin bare til og fra jobb..!

 

Og akkurat de samme avgiftene skal jeg betale, som en annen som sitter på ett kontor, blar igjennom noen ark, sorterer litt, tar noen telefoner, drikker kaffe og spiser smultringer.. Men han tjener 3-4 ganger, om ikke mer, i måneden. Han har råd til en ny og fin Volvo, Opel, Skoda, Audi, you name it, og betale den, fordi han er så voksen og klarer å kjøre bil bedre enn meg på 18-19 med ferskt førerkort.. Og en pensjonist på 60-70 år som har svekket syn, hørsel og/eller dårlig reaksjonsevne, skal få lov til å kjøre en kjempefin bil, betale nesten ingenting i forsikring, men være (etter min mening) opptil 100 ganger farligere i trafikken enn meg..

 

Jeg er også heldig som har fått lærlingplass, ettersom det er begrenset med lærlingplasser. Tenk på de som ikke får lærlingplass? de som ikke har mulighet til og utdanne seg og få en jobb slik at de klarer seg senere i livet?

 

Nei, det er for dyrt å leve i Norge. Men tro ikke du er ferdig når du er død heller, for da må jo fanken familien din betale penger for at DU skal få lov til å ligge i grava! Hva gjør de hvis det ikke er familie igjen? En navnløs grav, ytterst i kirkeplass-kanten?

 

Hehe, må nesten le litt av det moms og avgift-greiene deres.. Skattesystemet i Norge.. Si du tjener 25 000 kroner brutto en måned. Det er vel ca en normal lønn for en hardt arbeidende håndverker o.l. Så må man betale 35% skatt den måneden. Det vil si at du betaler 7 000 kroner i skatt. Da sitter man igjen med en netto månedslønn på 18 000 kroner. Så må man trekke fra det man bruker i bensin til og fra jobb. i mitt tilfelle ca 3 000 kroner måneden, men ta en litt mildere sum, si 2 000 kroner. Da sitter man igjen med 16 000 kroner. Så, når man tjener såppas mye penger så bor man vanligvis ikke hjemme på promperommet (hjemme hos mor, altså ;) ), for da er man for gammel. Da skal man betale kommunal avgift, vann, renovasjon ++.. Det varierer jo endel, men si ca 5 000 kroner. Greit, 11 000 kroner i måneden. Så skal man betale lån på hus/leilighet og evt. bil. Da sitter man igjen med en liten del av de pengene. Så skal man kjøpe mat, klær og andre ting man trenger, men da skal dere JAMMEN ha 25% av kjøpesummen der og!

 

Så skal man kanskje på kino med dama i helgen, da må man betale bensin, MASSE penger til dere, nok en gang, per liter. Kinobillett, avgifter til dere der og, nok en gang. Noe godt og kose seg med under filmen, der skal dere vel ha 25% av pengene der og..

 

Det er vel egentlig bare å gi opp hele staten, tror jeg.. Blir helt tullete.. :(

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koselig at du skal bruke de fine pengene som du betaler i bensin til og stå i kø i dette flotte veinetet i norge.. dem burde ta litt mere etter sverige snart.. sverige er jo en drøm og kjøre i..

 

 

Men akkurat det med sverige der..

 

Problemet i Norge, er vel at det er oljegrus som vi kaller "riksvei" og "Motorvei, klasse B".. Gamle kjerreveier som er blitt asfaltert..

 

Men fortsatt rart at de klarer og lage fine veier i sverige, nesten overalt, og omtrent ingen veier utenfor hovedstaden og andre storbyer i Norge er fine..

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

l

 

Da skal man betale kommunal avgift, vann, renovasjon ++.. Det varierer jo endel, men si ca 5 000 kroner. Greit, 11 000 kroner i måneden. (

 

Og hvor har du det tallet fra? Hvilken kommune er det som har 5000 kr i mnd i kommunale avgifter(vann, renovasjon) ? Her i Porsgrunn er det ca 550 kr pr mnd, i bamble hvor jeg bodde før ca 1000 lapp i mnd.

05 Skoda Octavia L&K

75 Jaguar XJ6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bruke dårlig lærlingelønn som argument er ganske passe bra dersom du stemmer FRP, må jeg si. FRP vil heller gå til Polen, skaffe seg noen EU-arbeidere (og alle andre nye EU-land med billig arbeidskraft), og bruke dem istedenfor lærlinger. Også stemmer dere FRP fordi dere vil ha mer penger? Haha... :lol

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, når det gjelder bilavgifter er jeg av den oppfatning at regjeringen gjerne må gi oss billigere bensin og samtidig HEVE avgiftene på biler, hvis de må dekke inn tapte bensinavgiftsinntekter på bil...

 

Det ideele hadde jo selvsagt vært billig biler og billig bensin.

 

Det hadde vært en politikk som hadde gjort det enklere for hvem som helst å bruke bilen sin.

 

 

Det å bruke dårlig lærlingelønn som argument er ganske passe bra dersom du stemmer FRP, må jeg si. FRP vil heller gå til Polen, skaffe seg noen EU-arbeidere (og alle andre nye EU-land med billig arbeidskraft), og bruke dem istedenfor lærlinger. Også stemmer dere FRP fordi dere vil ha mer penger? Haha... :lol

 

Jada, jada, selv den mest hardbarka samelars her inne har skjønt at du hater FRP, så hvor mange ganger må du si det?

 

Husk at for hvert jævla argument du bruker mot FRP, kan vi sikkert finne på et minst like så godt argument mot sossene, så det eneste du oppnår ved din evige FRP hets er en evigvarende krangel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jada, selv den mest hardbarka samelars her inne har skjønt at du hater FRP, så hvor mange ganger må du si det?

 

Husk at for hvert jævla argument du bruker mot FRP, kan vi sikkert finne på et minst like så godt argument mot sossene, så det eneste du oppnår ved din evige FRP hets er en evigvarende krangel...

 

Det var faktisk du som begynte med å kritisere sosialistene.. :)

 

Nå gidder jeg ikke å diskutere politikk på dette forum mer, ettersom det er ett Bilforum.. Så får dere bare stemme FrP og drive landet på ræva fordi dere er egoistiske... Lykke til :)

Vi får se om ett par år, om FrP var den suksessen dere tror.. Tar jeg feil, tar jeg feil. Enkelt og greit. Da innrømmer jeg det :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor har du det tallet fra? Hvilken kommune er det som har 5000 kr i mnd i kommunale avgifter(vann, renovasjon) ? Her i Porsgrunn er det ca 550 kr pr mnd, i bamble hvor jeg bodde før ca 1000 lapp i mnd.

 

Tja, bor hjemme jeg vet du ;)

 

men ok, kan si meg enig i at jeg overdrev.

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår