Gå til innhold

Kjøpt meg E28 525i, trenger litt hjelp.

Ranger emnet


Brede

Anbefalte innlegg

Vil først si at nå skjønner jeg hva BMW folka driver å babler om... Kjøpte en 525i E28 1986 på lørdag og trives veldig godt i den. God styring, ikke for lett på rattet, god girkasse med fine utvekslinger, relativt komfortabel, og nok hester til daglidagsbruk. Også veldig fin motor som drar på all slags turtall. :smilbmw

 

Men nå skal jeg bytte olje da, og har aldri hatt bil med sånt filter der du bare bytter innmaten før... Så: Er filteret lett å finne under der, og hvilket verktøy trenger jeg for å få det av?

Og så lekker det litt olje (svetter) mellom motor og girkasse, er det motorolje eller girolje?

Er det vanskelig (ikke selvforklarlig) å bytte girolje på denne bilen? Får ikke Haynes manualen før om noen dager...

Senkesett... Kan jeg bytte fjærere og dempere foran selv (har aldri gjort noe sånt) eller må den på forstillingskontroll eller noe sånt da? Har forstått at det skal være ganske 'straight forward' å bytte bak. Og er vel ikke noe problem å kjøre 17" (med 205-40 dekk) selv om bilen er senket litt (f.eks 45mm/35mm)?

Vil også gjerne ha linker til folk som selger styling... Trenger noen nye baklykter hvis det finnes noe fint. Skulle gjerne hatt helt hvite baklykter... Og siden fangerne mine har sett bedre dager så kunne det ha gjort seg med noe litt mer 'oppdaterte' fangere...

 

Takker på forhånd for hjelpen!

1999 Ford F250 m. 2003-2005 lykter og grill

2003 Chevrolet Trailblazer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljefilter: Du skrur ut den bolten som sitter midt på lokket til filterhuset, drar den ut og løfter av lokket. Så er det berre å ta ut det gamle filteret og sette inn nytt, følger også med nye o-ringer/pakning.

Olje-lekkasjen kan komme frå en simmering eller toppdekselpakningen evt. toppakningen. I mine tilfeller har det kommet frå simmering til kammen eller veiva. Dette er ingen enkel jobb hvis du ikkje er litt kyndig.

Lekkasjen kan sikkert komme fra girkassa også, vanskelig å seie. Hvis det kun er svetting ville eg ikkje stressa med det.

Girolje-skift er greiast når du har bilen på løftebukk. Kostar ikkje allverden på verksted.

Senkesett kan du montere sjølv men litt arbeid er det, står vel greit forklart i Haynes-boka. Bør ta firehjuls-kontroll etterpå.

Ellers må du ha lykke til med flott bil. Bilde???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår