Gå til innhold

Villedene markedsføring?

Ranger emnet

KriegHeim

Anbefalte innlegg

til glidlås :

Grunnen til at det ofte er feil med veiledende priser er faktisk pga det du ber om. Importør/levrandør krever som regel veiledende pris som firmaet må forholde seg til. Dette dekker da, som nevnt over, priser for frakt osv.

Hvis firmaet har gjort denne avtalen med levrandør kan de ikke bare endre sine priser som de føler for, og gir ofte derfor lett 'kompispris' hvis de føler for det.

Bare for å ha sagt det ; ALT (ja, ALT) er prutbart. Alle firmaer har noe å gå på. f.eks prutet jeg og en kompis 15.000,- på elkjøp av alle steder (kjøpte for tilsammen 55.000) bare fordi vi ikke ga oss.

Lærdommen i dette er vel ; I stedet for å klage så begynn å prut. Undersøk litt. Hvis du kommer til ett firma og sier du har funnet det billigere et annet sted, så vil de aller fleste sette ned prisen til deg.

Bare idioter betaler veiledende ;)

Selv har jeg jobbet 5 år i Expert kjeden å må si at det virker veldig at du fikk så mye avslag. Synd jeg ikke kan ta noen eksempler på priser offentlig

Ligger i blindsona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hørt at elkjøp kjøper så store partier at de ofte får 30-40% rabatt hos produsenter osv..

Satt selv i rommet til markedssjefen i Epson i regionen (dvs UK/Norden) (for en stund siden i hvert fall) og han gav endelig tilbud til Elkjøp ,mens jeg satt i samme rommet i møte med han, (ble vel skriftelig etterpå da selvsagt..hehe) på 25000 skrivere av EN modell PÅ EN GANG.. de fikk ca 40% rabatt på disse rett fra produsent..

Så særlig på vaskemaskiner, kjøleskap osv så tror jeg at Elkjøp kan gi masse rabatter til tider.. har vært borti noe lignende der selv.. på hvitevare-avdelingen..

Tenk deg situasjonen da..

Hei.. ringer fra Elkjøp... vi kjøper 20000 vaskemaskiner av type XXXXX, men da skal vi ha 35% rabatt.. ikke? da kjøper vi av XXXXX i steden for..

ååå.. interessert likevel?? OK. Takk for handelen..

hehe..

Men ellers så er det nok relativt uvanlig å kunne gi så mye rabatt på "dyrere" varer..

Småplukk til noen hundrelapper er en helt annen ting.. Men det er en helt annen historie..

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh. Ta dere en titt på de store markedene f.eks Elkjøp, Expert, Coop, Power, jernia osv så skal dere se noe spennende.

Å til han på Elkjøp: Umulig med 15000 i avsalg for da er det tap!

Dummeste sammenligningen jeg noen gang har hørt. El-kjøp osv selger ting ALLE MÅ HA og derfor selger de ekstremt mye og trenger ikke så mye fortjeneste på hver enkelt vare. Blir noe helt annet for de som har et lite bilstereofirma og ikke selger all verden og heller ikke får så gode avtaler ved innkjøp av varene.

Fikk varer som var på tilbud på 25 000 til 22 000 hos El-kjøp. Fullt mulig å prute der også.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke forsvare bransjen på noen måte, men jeg håper dere kan prøve å skille litt på det. F.eks importøren av Xelent, USCarvor osv oppererer med sinnsyke veil priser som aldri har funnet sted i virkeligheten, m.a.o direkte ulovlig markedsføring. Uten slike aktører så hadde dere nok aldri trengt å ta denne diskusjonen, for da hadde alle holdt seg til den normale prispolitikken som har eksistert i Norge. Men pga slike aktører og en sverm av mer eller mindre useriøse nettbutikker som sleger produkter til nesten 1/2 pris i alle verdens hjørner så har også Norske butikker/importører sett seg nødt til å begynne å gi slike tilbud i øst og vest. Skjønner godt dere blir irritert av slikt som dette, det er en fortvilende situasjon for oss som driver med dette på heltid også:(

Men da vi går ut, f.eks på forumet, og sier til en potensiel kunde at ta kontakt med en av våre forhandlere så får du sikkert et hyggelig tilbud. Da mener ikke jeg at bare fordi du ringer dem så får du 50% rabatt og gratis instalasjon, 10% rabatt på et par høyttalere el.l, noe mer kanskje hvis du kjøper komplett anlegg. Vi har satt veilprisene på våre produkter utifra hva produsenten anbefaler og det prøver vi å forholde oss til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh. Ta dere en titt på de store markedene f.eks Elkjøp, Expert, Coop, Power, jernia osv så skal dere se noe spennende.

Å til han på Elkjøp: Umulig med 15000 i avsalg for da er det tap!

Nå må ikke du begynne å blande firmaer som selger bilstereo til veilpris og firmaer som selger bilstereo til veil pris pluss påslag. Som f.eks disse kjedene du snakker om, og f.eks BRS, som egentlig selger noe med en voldsom fortjeneste og annet som selges billig.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste sammenligningen jeg noen gang har hørt. El-kjøp osv selger ting ALLE MÅ HA og derfor selger de ekstremt mye og trenger ikke så mye fortjeneste på hver enkelt vare. Blir noe helt annet for de som har et lite bilstereofirma og ikke selger all verden og heller ikke får så gode avtaler ved innkjøp av varene.

Fikk varer som var på tilbud på 25 000 til 22 000 hos El-kjøp. Fullt mulig å prute der også.

Sier meg enig her ja..

Og Pål, neste gang du skal importere noen earthquake subber, så kjøp 20-25 000 i slengen, så tjener du MYE mer :D

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig her ja..

Og Pål, neste gang du skal importere noen earthquake subber, så kjøp 20-25 000 i slengen, så tjener du MYE mer :D

åhh faen, det har jeg ikke tenkt på...hmm....noe å tenke på det der:)

Tror ikke helt folk skjønner hvor mye det koster å drive butikk i Norge. Bare se f.eks på det å ha ansatte. Der forsvinner 12% i arbeidsgiveravgift, så 12% i feriepenger, dette av ALT de tjener og det kommer på toppen av forsikringer, husleie som ofte er 1000,- pr.kvm, kontormateriell, telefon, firmabiler, annonsering/markedsføring osv osv... Alt dette er det faktisk sluttbrukeren som skal betale i form av å kjøpe et produkt. Ikke rart det er billigere å handle fra nettbutikker og utland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åhh faen, det har jeg ikke tenkt på...hmm....noe å tenke på det der:)

Tror ikke helt folk skjønner hvor mye det koster å drive butikk i Norge. Bare se f.eks på det å ha ansatte. Der forsvinner 12% i arbeidsgiveravgift, så 12% i feriepenger, dette av ALT de tjener og det kommer på toppen av forsikringer, husleie som ofte er 1000,- pr.kvm, kontormateriell, telefon, firmabiler, annonsering/markedsføring osv osv... Alt dette er det faktisk sluttbrukeren som skal betale i form av å kjøpe et produkt. Ikke rart det er billigere å handle fra nettbutikker og utland...

Er vel 14% i arbeidsgiveravgift, vi fikk faktisk sort på hvit på jobben i dag hva det koster å ha oss i arbeid.

Eksempelet var at hvis en montør tjente 300 000kr i året, så kosta det firmaet 390 000kr (dvs 90 000kr i avgifter og annet sjalabais) BILLIG! bare for at vi skal komme oss på jobb, hehe.. (Og da har de utelatt noe av det)

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke forsvare bransjen på noen måte, men jeg håper dere kan prøve å skille litt på det. F.eks importøren av Xelent, USCarvor osv oppererer med sinnsyke veil priser som aldri har funnet sted i virkeligheten, m.a.o direkte ulovlig markedsføring. Uten slike aktører så hadde dere nok aldri trengt å ta denne diskusjonen, for da hadde alle holdt seg til den normale prispolitikken som har eksistert i Norge. Men pga slike aktører og en sverm av mer eller mindre useriøse nettbutikker som sleger produkter til nesten 1/2 pris i alle verdens hjørner så har også Norske butikker/importører sett seg nødt til å begynne å gi slike tilbud i øst og vest. Skjønner godt dere blir irritert av slikt som dette, det er en fortvilende situasjon for oss som driver med dette på heltid også:(

Men da vi går ut, f.eks på forumet, og sier til en potensiel kunde at ta kontakt med en av våre forhandlere så får du sikkert et hyggelig tilbud. Da mener ikke jeg at bare fordi du ringer dem så får du 50% rabatt og gratis instalasjon, 10% rabatt på et par høyttalere el.l, noe mer kanskje hvis du kjøper komplett anlegg. Vi har satt veilprisene på våre produkter utifra hva produsenten anbefaler og det prøver vi å forholde oss til.

Det er dette jeg mener. Altså, tråden handler verken om hvilken kalkyle forhandlere bruker og hva som man kan tjene penger på. Det handler helt og enkelt om villedene veilendene priser som aldri blir solgt for den "veilende" summen. Jeg tror ingen av forhandlerne her tjener grovt med penger, jeg kjøper der servicen er best, prisen er jo ikke helt uvensentlig, men jeg må vite at viss noe går i stykker, så får jeg hjelp!

Jeg er ikke imot at det gies ett tilbud på veiledene priser, MEN når det er snakk om 50% rabatt på alle produkter, så sier det seg selv at noe er galt!??

Jeg synes slike ting fører både forhandlerne og kjøperne bak lyset.

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider