Gå til innhold

16T på ft motor

Ranger emnet


wunderbaum

Anbefalte innlegg

Har en 16T turbo på hånda som jeg lurer på å kjøpe. Jeg har en 242 med 97 ft motor. 3''jt eksos. Turboen er modifisert for å passe 940 motor og jeg får med flens til downpipen osv. Der jeg lurer på er at denne har vinklet avgasshus. Hva nå enn det vil si. Passer denne da overens med downpipen min eller må jeg bygge om dette? Oljefilter er jo også et problem med jt anlegget, jeg har et kort filter for å få plass til det. Vil det fortsatt gå hvis jeg setter på 16t turboen?

 

Er 16t turboen noe å satse på? Hvor mye kan jeg lade med den? Hva er forskjellen på 16t og 15g som også kommer fra 850?

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgasshuset er vinklet ja, og det går ut til venstre sett foran fra turboen, du må nok regne med å bygge om downpipen ja, men det er jo ikke noe problem når du har flens til downpipe, trenger vel en vinkelsliper og ett sveiseapparat så fikser du det vel lett.. Correct me if im wrong.. En ypperlig turbo som strekker seg opp til ca 250 +

"95 VW Golf III (grevlingbil)

"84 Volvo 240 - B230FK +

[X] "00 BMW 520 m-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ingen jobb å skråskjære downpipen å sveise litt heller da.. 10 minutters jobb..

 

 

så sant så sant.

 

16t finnes med 3 forskjellige avgashus(som jeg har erfart)

en med 3" vinklet avgashus,en type med rett avgashus med labirynt tetning(ca 2,5") utblås,samt en type med kon slik som på en 940 13c turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 1,5bar på 2200rpm med 19t

 

 

Det er det jeg vil ha. Ordentlig med trykk allerede på lavt turtall. 13c turboen så vidt jeg kan skjønne siden den er så liten burde den få opp trykket raskt men den bruker jo så lang tid på å komme til 1 bar.

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så sant så sant.

 

16t finnes med 3 forskjellige avgashus(som jeg har erfart)

en med 3" vinklet avgashus,en type med rett avgashus med labirynt tetning(ca 2,5") utblås,samt en type med kon slik som på en 940 13c turbo.

 

Disse forskjellige variantene kom vel til forskjellige biler da antar jeg? Så den med vinklet avgasshus er vel egentlig å foretrekke da du får 3'' downpipe rett på turboen.

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår