Gå til innhold

Forskjeller: 242, 244, 245 og 240. (Bilder)

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vet det har kommet en del spørsmål før.

Folk er forvirret av volvo sin "naming convention".

 

Hva er en 240?

Hva er en 242?

Hva er en.. Ja, dere skjønner hvor jeg vil.

 

Derfor, for å avklare det en gang for alle, kan vi oppsummere det slik.

 

242, er en 2 serie, 4 sylindre og 2 dører.

244, er en 2 serie, 4 sylindre og 4 dører.

245, er en 2 serie, 4 sylindre og 5 dører.

 

Hva med 240?

 

Jo, se her:

240.jpg

 

Ja, det er en sjelden modell! Om det ikke var for antall dører, hadde den nok vært en drøm å lukeparkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en som kom med den "teorien" til meg og en gang..på 240 kan det stemme, men han mente dette var volvo's måe å navngi, som du sier 2*modellnavn 4*syl. ant. 2/4/5 og evt generelt 0 for ant. dører

 

dette stemmer egentlig ganske godt til en kommer til 360 og 460.. men de er jo ikke volvo sånn egentlig så..men ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med det siste sifferet stemmer i hvert fall opp til 1982. Det at de gikk over til "0", kan ha noe å gjøre med at Volvo ville "likestille" karosserivariantene (firedørs og stasjonsvogn - todørs var på tur ut uansett) - og på den måten nedtone 245ens "lastebilstempel". Selv om det gikk mye i 240-serien, fikk Volvo utviklet sitt modellutvalg og muligens "image" en god del i denne perioden. Det kom "luksusversjoner" med et noe mer "sportslig" preg enn før og stasjonsvognen i 240-serien fikk etter hvert samme utstyr/utførelse og modellutvalg som firedørsutgaven. For "etterfølgeren" 740-serien var dette tilfelle helt fra starten.

 

Likevel har betegnelsen "245" uformelt vært brukt i ettertid også for å markere at det dreier seg om stasjonsvogn - og som kjent også "745" og "945", selv om disse het 740 og 940 hele tiden.

 

Det med det andre sifferet (4 eller 6 sylindre) stemmer med få unntak på de "store svenske" - 140/164, 240/260, 740/760, 940/960 (og i og for seg 850).

 

Når det gjelder de "små" Volvoene, var det vel i praksis aldri aktuelt med sekssylindrede motorer i dem, men vekslingen mellom 4-tall og 6-tall i midten var vel på den tiden den "innarbeidede" måten å markere forskjeller på.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med det siste sifferet stemmer i hvert fall opp til 1982. Det at de gikk over til "0", kan ha noe å gjøre med at Volvo ville "likestille" karosserivariantene (firedørs og stasjonsvogn - todørs var på tur ut uansett) - og på den måten nedtone 245ens "lastebilstempel". Selv om det gikk mye i 240-serien, fikk Volvo utviklet sitt modellutvalg og muligens "image" en god del i denne perioden. Det kom "luksusversjoner" med et noe mer "sportslig" preg enn før og stasjonsvognen i 240-serien fikk etter hvert samme utstyr/utførelse og modellutvalg som firedørsutgaven. For "etterfølgeren" 740-serien var dette tilfelle helt fra starten.

 

Likevel har betegnelsen "245" uformelt vært brukt i ettertid også for å markere at det dreier seg om stasjonsvogn - og som kjent også "745" og "945", selv om disse het 740 og 940 hele tiden.

 

Det med det andre sifferet (4 eller 6 sylindre) stemmer med få unntak på de "store svenske" - 140/164, 240/260, 740/760, 940/960 (og i og for seg 850).

 

Når det gjelder de "små" Volvoene, var det vel i praksis aldri aktuelt med sekssylindrede motorer i dem, men vekslingen mellom 4-tall og 6-tall i midten var vel på den tiden den "innarbeidede" måten å markere forskjeller på.

 

240 er en samlebetegnelse på alle modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår