Gå til innhold

powerfilter og effektpotte

Ranger emnet


VW-HS

Anbefalte innlegg

jeg har tenkt å kjøpe meg effektpotte pga. originalpotta er opprusta (allti tøft med litt mer lyd i alle fall) og samtidig kjøpe powerfilter, å da lurer jeg på:

-er dette merkbart effektmessig på en vento 1.8? eller er det bare lyd?

-hvor mye må til for å overskride låvelig dB-nivå?

-er det bedre for motoren men powerfilter? har hørt at motoren ikke har godt av å bli "strupa ned"

vw golf 1 1.1 -83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i teorien så er det bedre for motoren med powerfilter da den kan forbrenne drivstoffet mer optimalt, men i praksis så er det en annen sak da det som nevt slipper inne flere uønskede partikler, du vil maks få ut 1-2 hk mer, men de er mer merkbare på respons og ikke noe annet. En effekt potte vil kun gi deg et annet lydbilde og utseende bak på bilen, så lenge du ikke har effektanlegg hele veien da, og angående lyd så vil filter og potte gi merkbar lydforandring, men så lenge resten av anlegget er orginalt så vil du nok klare å holde deg under 100db som er maks i Norge.

Member of Midnightclub

 

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps du kan faktisk tape effekt ved og sette på et åpen luftfilter.motoren gir jo fra seg varme som alle veit og hvis filtret får for mye var luft blir det mindre luft neddi motoren og det betyr tap i effekt.jeg har merket dette.men når jeg monterte org. luftfilter boksen under men rør slik at det får kald luft vist på bilde ,går det greit.

 

show_image_stream.php?bid=41218928&dx=580&dy=435

Opel Omega B1 V6 Steinmetz Mattig

 

Opel Maffian

 

Qraftwerket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps du kan faktisk tape effekt ved og sette på et åpen luftfilter.motoren gir jo fra seg varme som alle veit og hvis filtret får for mye var luft blir det mindre luft neddi motoren og det betyr tap i effekt.jeg har merket dette.men når jeg monterte org. luftfilter boksen under men rør slik at det får kald luft vist på bilde ,går det greit.

 

show_image_stream.php?bid=41218928&dx=580&dy=435

 

 

akkurat det der har jeg tenkt på, så det skal bli mye kald fin luft nedi der;)

vw golf 1 1.1 -83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

måles desibelen på tomgang?

 

Samme lurer jeg på gitt... ;)

Har ifra maifold og bak. Bråker ikke mye på tomgang, men når man gir på kommer det litt lyd. Lurer på om jeg skal prøve med med det på eu-kontroll?

Bilen er en 86 mod. så jeg har vel lov til og ha litt lyd ;)

Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil...

 

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hmm, foregår lydmålingen kun uten belastning av motor da? Blir det ikke foretatt en forbikjøringstest også da? Min bråker jo ikke så ille på tomgang, eller litt lett rusing, men når man kjører med litt belastning på, da bråker den ille.. Men tar biltilsynet hensyn til at bilen er under grensen av lydnivået da dersom de oppdager at det er uoriginal potte? De slår eg vel vrange uansett da dersom man ikke har papirer på den..?? Jeg undres på dette selv for skal nå snart på eu kontroll, og har byttet gjennomrusta originalpotte med "effektpotte" som ikke akkurat er lydløs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange som monterer større eksos og åpent luftfilter mister effekt...

 

skal ha en viss motstand i eksosen og når de monterer lufiltret på orginal plass... og da for man mye varm luft... på den orginale luftfilter boksen er det et rør som går forover i bilen... så monter det åpne luftfiltret langt som mulig fram.. så det kan trekke frisk luft... ut i grillen eller noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår