Gå til innhold

RWD Vectra/Calibra

Ranger emnet


RamstadTech

Anbefalte innlegg

Eg har ein 90 Vectra med C20NE og dama har ein 92 Calibra med C20NE.

Har sett litt diskusjon rundt rwd på Calibra/Vectra A, men ikkje funnet nokon fasit på dette.

Er det nokon her som har kunnskap til problemstillinga eller veit linker til forhandlere av ombyggingskit eller prosjekt tråder?

Rekner det er litt pes på min som har stiv berearm og litt lettere på Calibraen som i det minste har samme bakhjlusoppheng som 4x4ene.

Er det i det heile tatt mulig å ha drift på kun bakhjula med ein tverrstillt motor eller må motoren snuast og bruke gir fra omega/rekord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må snu motor ja.

På vectran din kan du nok glemme det, der må du ut med hele gulvet og bagasjerom for å få plass til bakstilling/mellomaksel.

 

calibran har samme gulving om det er fwd eller 4wd

 

Dette er gjort på hvertfall en bil i valdres, muligens 2 nå.

 

Også er det mye jobb.

 

står no mer om det her på forumet også..

Audi A4 TDI

Vectra B 1.8 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Rimelig trå jobb å bygge om fra fwd til rwd så sant ikke bilen er en 4x4.

Motor må snus rette veien å gir fra rwd.

Er gjort på en vectra 2000turbo her i valdres. men å få godkjent det er ett helt anna spørsmål..

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

*Omega B1 TD. *Rekord C *Vectra turbo. *Omega B2 stv.

Håvard. TLF: 41408822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikkje noken grunn til at drift på bakhjula ikkje skulle bli godkjent når bakhjulsopphenget er orginalt. Verre om det hadde vore ein bil som ikkje finnst med 4x4, da man hadde måtta sveist inn fester for uorginalt oppheng.

 

Men den bilen i Valdres, synest eg las ein plass at den måtte ha gearkassetunell fra Omega. Tek eg feil no? Ser for meg at dette blir verste jobben.

 

Men angåande langsstilling av motoren. Er ikkje det laga langsstillte motorer for framshjulsdrevne biler? Audi f.eks?

Bør ikkje da gå ann å ha bakhjulsdrift med tverrstilt motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir det å bruke en vectra 4x4, og så kutte ut framhjulsdriften, funger det? evt rettstille motoren og bruke r25 kasse og lage en ny mellomaksel?

 

Fant en 4x4 på hugger'n se. og tenkte den hadde vært morsom å brukt som jordebil, evt Bilcrossbil. Er jo ok bil å kjøre, og går akuratt sånn passe.

 

Hørt fordelingskassa er et stort problem på de. hva er det som må til for at de skal tåler juling.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bare kutte ut forhjulsdriften er ikke sikkert vil fungere, orginal fordelingskasse drar vel mere mot fremhjulene enn bakhjulene viss det først begynner å spinne men denne utvekslingen kan sikkert fikses for å bare dra på bakhjulene viss en skal ha jordebil.

 

Problemene med fordelingskassa er stortsett at disse ikke er tatt service på etter intervalene men heller kjørt hardt og aldri vedlikeholdt

 

Når det gjelder å tverrstille motoren burde du nesten høre med valdresmafian, de har ganske grei kjennskap til hva som må gjøres. Tunnel fra omega, nye motorfester og slikt må vel fikses. Videre så trenger du annen girkasse (tror omegakasse funker) mellomaksling og bakstilling. Men skal en først lage en enkel jordebil/lekebil så trenger jo ingenting å være helt tipp topp og godkjent for veibruk, så fritt frem ;)

-91 Opel Calibra 16v

-89 Opel Vectra 2000 (under construction)

-90 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke mellomakselen på Vectra 4x4 midt under bilen?

Det var noe av det jeg lurte på se. Om den ikke gjør det så blir det mye jobb å rettstille motoren.

 

Tenkte litt på å justere fordelingskassa til å gi 50-50 forhold evt enda mere trekk bak, slik at det blir mulig å sladde skikkelig med den.

 

Jordebil er fint med 4x4, litt vanskligre å sladde med da framhjula trekker den inn på riktig spor igjen. Det er jo egentlig bare en fordel i BC det da. hehe.

 

Har en omega stående se, men den er for tung til å kunne konkurere i BC, reglene sier at man ikke kan endre på torpedoveggen i BC. Planen var å ha BC/jordebil/rødskiltbil å leike med.

 

Eneste minus er at det er 8v motor. Og lage skikkelig vass bil blir vanskelig om ikke man hiver på litt pustehjelp.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke mellomakselen på Vectra 4x4 midt under bilen?

Det var noe av det jeg lurte på se. Om den ikke gjør det så blir det mye jobb å rettstille motoren.

 

Tenkte litt på å justere fordelingskassa til å gi 50-50 forhold evt enda mere trekk bak, slik at det blir mulig å sladde skikkelig med den.

 

Jordebil er fint med 4x4, litt vanskligre å sladde med da framhjula trekker den inn på riktig spor igjen. Det er jo egentlig bare en fordel i BC det da. hehe.

 

Har en omega stående se, men den er for tung til å kunne konkurere i BC, reglene sier at man ikke kan endre på torpedoveggen i BC. Planen var å ha BC/jordebil/rødskiltbil å leike med.

 

Eneste minus er at det er 8v motor. Og lage skikkelig vass bil blir vanskelig om ikke man hiver på litt pustehjelp.

 

Mellomakslen går midt under bilen som på en vanlig rwd.

Det som er litt kjipt om en skal rettstille motorn og bygge rwd er jo at tannstanga sitter klønete plassert så motorn ikke går så langt bak en kanskje kunne ønske.

 

Går ikke å justere til mer trekk en bak.

Enkelt forklart er det permanent fwd som på en vanlig fwd.

Fordelingskassa fordeler bare kraft til bakhjulene.

En kan juster opp denne, men ikke på noen måte justere ned krafen til framhjulene.

Hvis dere skjønner.

Da må en ikke bare ha en annen fordelingskasse, men en annen girkasse.

 

 

Svensk Calibra RWD Prosjekt: http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=25333

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.

Da blir det kanskje vectra med bakhjulsdrift utpå sommeren.

hehe.. Hadde jo vært morro med litt power.

 

Får se hva det blir, men ikke akuratt nå. Dytta ut båten og ascona'n i dag. Fy, den har fått smake rusta denne vinteren. sukk. Rusta litt her og der. Kun overflate så langt, men sparkelen har begynt å slippe, og må sparkle opp gamle krigsskader på nytt. sukk.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir det å bruke en vectra 4x4, og så kutte ut framhjulsdriften, funger det? evt rettstille motoren og bruke r25 kasse og lage en ny mellomaksel?

 

Fant en 4x4 på hugger'n se. og tenkte den hadde vært morsom å brukt som jordebil, evt Bilcrossbil. Er jo ok bil å kjøre, og går akuratt sånn passe.

 

Hørt fordelingskassa er et stort problem på de. hva er det som må til for at de skal tåler juling.

I BC er det ikke lov med 4x4, heller ikke lov å bygge om drift system, vi hadde ment bygge en ascona c til rwd men null lov å endre drift system..

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

*Omega B1 TD. *Rekord C *Vectra turbo. *Omega B2 stv.

Håvard. TLF: 41408822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en bil som har vært 4x4 får du ikke brukt i bc hverken som 4x4 eller fwdenn rwd da er jo drift endret..

Vectraen som er bygd om her oppe er det girkasse tunell fra omega og r25/28 kasse i med noe modifisert innhold i..

På en 4x4 er det jo heller ikke noe plass til gir visst en rett stiller motor så da må en nok kappe og lime litt..

Men er MYE jobb!!!!

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

*Omega B1 TD. *Rekord C *Vectra turbo. *Omega B2 stv.

Håvard. TLF: 41408822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en bil som har vært 4x4 får du ikke brukt i bc hverken som 4x4 eller fwdenn rwd da er jo drift endret..

Vectraen som er bygd om her oppe er det girkasse tunell fra omega og r25/28 kasse i med noe modifisert innhold i..

På en 4x4 er det jo heller ikke noe plass til gir visst en rett stiller motor så da må en nok kappe og lime litt..

Men er MYE jobb!!!!

 

klart det er mye jobb. Er klar over at det ikke er lov med 4x4 i bilcross. Men viste ikke at det var regler mot å endre drift. Sukk. men men. hadde jo blitt en fin jordebil, men fant ut at det ble litt kostbart. hugger'n skulle ha 5000kr for bilen. Den kødden. Veit at om ikke jeg kjøper den så går den i pressa. hehe. Så dropper den tanken. Har fått annet å tenke på nå...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår