cambridge Skrevet April 27, 2006 Rapporter Share Skrevet April 27, 2006 Har du 6*9 pioneer 250 watts høytalere eller noe slikt.. Har størrelsen på høytalerledningene noe å si på hvor bra lyd det blir eller er det uvesentlig?? Siter *1989 Ford Sierra 2.0 IS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Erik Johannesse Skrevet April 27, 2006 Rapporter Share Skrevet April 27, 2006 Har du 6*9 pioneer 250 watts høytalere eller noe slikt.. Har størrelsen på høytalerledningene noe å si på hvor bra lyd det blir eller er det uvesentlig?? Det vil bli mer strøm levert til høytallerene selfølgelig utifra hvor store kabler du kjører til høytallerene. Vis du bruker de kablene som følger med (0.75mm2) kablene så vil du ikke få like fyldig bass som du ville gjort med eks: 4mm2 kabel. Siter 95` VW vento 95` Audi S2 avant 97` MB C200 Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet April 28, 2006 Rapporter Share Skrevet April 28, 2006 4mm2 kabel til de høyttaleren var vel litt vel mye? 1,5mm2/ 2,5mm2 burde vel holde? så lenge de får nok strøm så vil de jo ikke trekke noe mer når du setter på kabel med større tverrsnitt enn nødvendig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KriegHeim Skrevet April 28, 2006 Rapporter Share Skrevet April 28, 2006 Jeg tror nok ikke du klarer å høre forskjell på 2.5mm2, 1.5mm2 eller 4mm2 på de høytalerne der. MEN, kablene som følger med høytalere er som regel underdimensjonert. Dra på biltema og kjøp en rull. Funker fint det Siter Lancer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tazie Skrevet April 29, 2006 Rapporter Share Skrevet April 29, 2006 Bare husk at hvis du bruker cd-spilleren din til og drive høytalerne dine, så har den mest sansynlig igen muligheter for tilkoplig av "store" ledninger.. den bruker sikkert en ISO-kontakt.. er ikke vits med feite ledninger nesten fram til spilleren, for så og ta siste 10cm med 0.75mm2! ;) Siter ___________________________________ -1990 Mazda 626 GLX Coupè 2.2i x1989 VW Passat 1.8 GT Stasjonsvogn stjælt.. x1986 Toyota Corolla DX 1.3 vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zn00z Skrevet April 29, 2006 Rapporter Share Skrevet April 29, 2006 Bare husk at hvis du bruker cd-spilleren din til og drive høytalerne dine, så har den mest sansynlig igen muligheter for tilkoplig av "store" ledninger.. den bruker sikkert en ISO-kontakt.. er ikke vits med feite ledninger nesten fram til spilleren, for så og ta siste 10cm med 0.75mm2! ;) Litt feil, men... Resistansen er bestemt av lengde på kabelen/tverrsnittet! Altså har du bare en kort bite med lite tverrsnitt bir ikke ressistansen så stor om du hadde hatt den tynne kabelen helt fram til høytalleren! Siter Liten MX-3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet April 29, 2006 Rapporter Share Skrevet April 29, 2006 nei, det er jo sant. Blir mer motstand i en tynn kabel enn i en tykk kabel, men uansett så har det nok ikke så MYE å si da vi ikke snakker om de største lengdene her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet April 29, 2006 Rapporter Share Skrevet April 29, 2006 Husk at det er antallet kordeller i en kabel som er relevant. Ikke tykkelsen på den totale kabelen i seg selv. Generellt gjelder dette for alle frekvenser med høyere frekvenser kan klare seg med færre og/eller tykkere kordeller. Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet April 30, 2006 Rapporter Share Skrevet April 30, 2006 Husk at det er antallet kordeller i en kabel som er relevant. Ikke tykkelsen på den totale kabelen i seg selv. Generellt gjelder dette for alle frekvenser med høyere frekvenser kan klare seg med færre og/eller tykkere kordeller. Mvh Pål Å? Noen som kan forklare nærmere hvorfor det er slik? Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet April 30, 2006 Rapporter Share Skrevet April 30, 2006 hvor mye høyttalerkabelen har å si kommer veldig mye an på impedansen til høyttaleren. jo lavere impedanse på høyttaleren, jo viktigere er det med tykke kabler for å få frem effekten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vadder Skrevet April 30, 2006 Rapporter Share Skrevet April 30, 2006 Jo tykkere kabel, jo mer strøm vil nå fram, og med trøkk. Jo tykkere kabler jo strøm kommer frem, men en billig kabel låter somregel styggere enn en billig en pga at det er mye kapasitans i kabelen, noe som forvrenger lyden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet April 30, 2006 Rapporter Share Skrevet April 30, 2006 Jo tykkere kabel, jo mer strøm vil nå fram, og med trøkk. Jo tykkere kabler jo strøm kommer frem, men en billig kabel låter somregel styggere enn en billig en pga at det er mye kapasitans i kabelen, noe som forvrenger lyden. OT, men: Full eller? Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Mai 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2006 Det er utrolig mange her på forumet som tror de vet hva de snakker om når det kommer til f.eks. et eksempel som dette. Hvis en ikke er 100% sikker på det en skal svare på så bør en holde tysst og la andre svare! Jeg er ikke noe leksikon men litt har jeg erfart opp igjennom årene. Grunnen til at diameteren på en kabel ikke er så relevant er at det er antallet ledere i denne kabelen som bestemmer hvor mye strøm som skal passere. Strømmen går i yttersjiktet på hver kordell og da sier det seg at flere tynne kordeller leder bedre enn færre/tykkere ledere i kabler med samme mm2. Les ellers hva jeg skrev tidligere. Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Mai 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2006 Jeg stiller meg nøytral, men det er mange som mener at kabler med ca 7 litt tykkere ledere er bedre i hjemmestereo. Det er altså feil? Eller mener du at det kun er best effektmessig med mange kordeller? 220V går gjerne i en kordell, gjør den ikke? :confused: Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Mai 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2006 Jeg stiller meg nøytral, men det er mange som mener at kabler med ca 7 litt tykkere ledere er bedre i hjemmestereo. Det er altså feil? Eller mener du at det kun er best effektmessig med mange kordeller? 220V går gjerne i en kordell, gjør den ikke? :confused: Riktig att mange hjemme kabler er 1 kord, også høyttaler kabler, men det er egentlig bare slik det ser ut. For disse kablene har ofte mange kanter, og er bare trykt hard sammen så det blir som 1 kord. Jeg er ikke ekspert på slikt, så Morel og matador kan forklare dette mye bedre. Men slike kabler i bil vil bli upraktisk siden det er nesten umulig å bøye disse uten fare for brudd. Til tråd starter, du får ikke mer effekt, av å gå fra 1,5 - 4kvmm. Men jeg hadde bytta 0,5 med 1,5kvmm uansett. Jeg ville ikke vært beskymret for å bruke billige cobber kabler fra biltema, bruker dem selv. Men vet att jeg vill få problemer med endene på sikt. derfor har jeg tinna dem for att dem skal holde bedre. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg