Gå til innhold

størrelse på høytalerledninger..

Ranger emnet

cambridge

Anbefalte innlegg

Har du 6*9 pioneer 250 watts høytalere eller noe slikt.. Har størrelsen på høytalerledningene noe å si på hvor bra lyd det blir eller er det uvesentlig??

Det vil bli mer strøm levert til høytallerene selfølgelig utifra hvor store kabler du kjører til høytallerene. Vis du bruker de kablene som følger med (0.75mm2) kablene så vil du ikke få like fyldig bass som du ville gjort med eks: 4mm2 kabel.

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at hvis du bruker cd-spilleren din til og drive høytalerne dine, så har den mest sansynlig igen muligheter for tilkoplig av "store" ledninger.. den bruker sikkert en ISO-kontakt.. er ikke vits med feite ledninger nesten fram til spilleren, for så og ta siste 10cm med 0.75mm2! ;)

-1990 Mazda 626 GLX Coupè 2.2i

x1989 VW Passat 1.8 GT Stasjonsvogn stjælt..

x1986 Toyota Corolla DX 1.3 vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at hvis du bruker cd-spilleren din til og drive høytalerne dine, så har den mest sansynlig igen muligheter for tilkoplig av "store" ledninger.. den bruker sikkert en ISO-kontakt.. er ikke vits med feite ledninger nesten fram til spilleren, for så og ta siste 10cm med 0.75mm2! ;)

Litt feil, men...

Resistansen er bestemt av lengde på kabelen/tverrsnittet! Altså har du bare en kort bite med lite tverrsnitt bir ikke ressistansen så stor om du hadde hatt den tynne kabelen helt fram til høytalleren!

Liten MX-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er antallet kordeller i en kabel som er relevant.

Ikke tykkelsen på den totale kabelen i seg selv.

Generellt gjelder dette for alle frekvenser med høyere frekvenser kan klare seg med færre og/eller tykkere kordeller.

Mvh

Pål

Å? Noen som kan forklare nærmere hvorfor det er slik?

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mange her på forumet som tror de vet hva de snakker om når det kommer til f.eks. et eksempel som dette.

Hvis en ikke er 100% sikker på det en skal svare på så bør en holde tysst og la andre svare!

Jeg er ikke noe leksikon men litt har jeg erfart opp igjennom årene.

Grunnen til at diameteren på en kabel ikke er så relevant er at det er antallet ledere i denne kabelen som bestemmer hvor mye strøm som skal passere.

Strømmen går i yttersjiktet på hver kordell og da sier det seg at flere tynne kordeller leder bedre enn færre/tykkere ledere i kabler med samme mm2.

Les ellers hva jeg skrev tidligere.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg nøytral, men det er mange som mener at kabler med ca 7 litt tykkere ledere er bedre i hjemmestereo. Det er altså feil? Eller mener du at det kun er best effektmessig med mange kordeller? 220V går gjerne i en kordell, gjør den ikke?

:confused:

Riktig att mange hjemme kabler er 1 kord, også høyttaler kabler, men det er egentlig bare slik det ser ut.

For disse kablene har ofte mange kanter, og er bare trykt hard sammen så det blir som 1 kord.

Jeg er ikke ekspert på slikt, så Morel og matador kan forklare dette mye bedre.

Men slike kabler i bil vil bli upraktisk siden det er nesten umulig å bøye disse uten fare for brudd.

Til tråd starter, du får ikke mer effekt, av å gå fra 1,5 - 4kvmm.

Men jeg hadde bytta 0,5 med 1,5kvmm uansett.

Jeg ville ikke vært beskymret for å bruke billige cobber kabler fra biltema, bruker dem selv. Men vet att jeg vill få problemer med endene på sikt. derfor har jeg tinna dem for att dem skal holde bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider