Crazytaxi Skrevet Mai 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2006 Grunnen til at diameteren på en kabel ikke er så relevant er at det er antallet ledere i denne kabelen som bestemmer hvor mye strøm som skal passere. Strømmen går i yttersjiktet på hver kordell og da sier det seg at flere tynne kordeller leder bedre enn færre/tykkere ledere i kabler med samme mm2. Les ellers hva jeg skrev tidligere. Mvh Pål disse typer kabler kan man vel si at er bygd opp etter det prinsippet? http://www.rockfordfosgate.com/products/product_details.asp?cat_id=5&series_id=37&family_id=65&item_id=63990&locale=en_US OT: og hvordan er kvaliteten på disse som biltema selger?http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=76121 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Mai 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2006 Det kan ikke sies hvordan kablene som du linker til er bygget opp på samme måte. Det er ikke oppgitt hvor mange ledere det er i hver kabel og da må en nesten gjette seg til det. DET holder ikke! Som nevnt i en annen tråd på dette forumet så er det en fordel med kordeller som er tinnede. Da unngår du oksidering. Miljøet i en bil er til dels fuktig og da vil en "ikke-tinnet" kabel oksidere raskt. Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Mai 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2006 Jeg tinnet mine ledninger til bassen min igår! Fy fader for en forskjell...!! Må legge til at de kobber ledningene jeg kjøpte på biltema begynte og bli svarte i tuppene, så jeg klepte av litt og avisolerte til nytt og tinnet dem! Jeg mener at det er mye viktigere og ha skikkelig kontakt mellom ledningene før man begynner å tenke på dette som det prates om her :) det er min mening og tro ihvertfall! EDIT, sorry ikke biltema.. torshov på ski storsenter var det. Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Mai 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2006 Kabeldiskusjonen er en gammel gjenganger, både inne bilstereo og hjemmestereo. Noen mener det er enorme forskjeller, andre er mer edrulige. Det har vel flere ganger blitt bevist at det nok ikke er så enkelt å høre forskjell på kabler som mange påstår. Det er nok grunnen til at de store belønningene enda ikke er blitt utbetalt. Jeg mener til tross for dette, at det er forskjeller, vi snakker dog om nyanser. Desverre så introduserer bilkupeen flere feil enne hva en kabel kan rette opp, uansett pris, slik at jeg ville ikke brukt for mye penger her. Skjerming er dog viktig på signalkabel. Det som her hevdes at flere kordeller er bedre enn få, kakn diskuteres til krampen tar oss, og er nok ikke noen vedtatt sannhet. Personlig har jeg har beste resultater med solid core kabler av rent sølv (#1000), men dette er til hjemmebruk. Det kan også påvises flere ulemper rent teknisk med tykke kabler, samtidig har du ulemper med tynne. Man blir aldri helt enige. Mange hevder flatvalsede kabler er best, da dette gir størst ledeareal, men igjen vi kan diskutere til vi blir grønne. Mitt råd er å benytte greie kabler av OFC. en god og tett terminering er heller ikke å forrakte. Dette gjør en helt kurrant jobb. Har du lagt litt ekstra penger i anlegget ditt, så gjør det selvsagt ingen skade med kabler av høy kvalitet. Vær dog oppmerksom på at dyrt ikke nødvendigvis betyr bedre, selv om det finnes et uttal journalister og ikke minst selgere som påstår det motsatte. Det finnes ingen bransje som er så full av kosmetiske oppgraderinger og svada teori som kabelbransjen. Dette for å rettferdigjøre priser som er "helt på trynet". Når det gjelder tinning av kabler så har dette selvsagt en fordel med tanke på oksydering, men man må også huske på at tinn leder mindre godt. I og med at strømmen går i ytterkant av leder, er dette selvsagt lite gunstig rent teoretisk. Så kan man jo diskutere, hva leder best, en fortinnet kabel, eller en oksydert? mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Mai 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2006 Jeg tinnet mine ledninger til bassen min igår! Fy fader for en forskjell...!! Må legge til at de kobber ledningene jeg kjøpte på biltema begynte og bli svarte i tuppene, så jeg klepte av litt og avisolerte til nytt og tinnet dem! Jeg mener at det er mye viktigere og ha skikkelig kontakt mellom ledningene før man begynner å tenke på dette som det prates om her :) det er min mening og tro ihvertfall! Kontakt er veldig viktig da det helt klart er et knutepunkt/en flaskehals. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cambridge Skrevet Juni 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2006 okei, takk for all hjelp =) Siter *1989 Ford Sierra 2.0 IS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg