Gå til innhold

Problemer med sentrallås

Ranger emnet

zoom

Anbefalte innlegg

Jeg har litt problemer med sentrallåsen, den lever sitt eget liv for tiden. Låsene lager klikke-lyder, som om den konstant prøver å låse seg igjen. Har tatt av dørtrekkene på begge sider, og koblet alt fra, for å se om det virket hvis bare den ene var på, men det hjalp ikke noe.

Leste i en annen tråd at noen passatfolk hadde hatt samme problem, og renset kontrollenheten i låsen. Regner med dette er den hvite greia på bildet? Hvordan kan jeg få ta av den lille hvite greia og rense den? Ville ikke bryte den av i frykt for å ødelegge den.

Ls.jpg

Mitt største problem er at sentrallåsen også styrer tanklokket, som jeg nå ikke får opp. Og bensinnåla ligger på den hvite streken under det røde feltet, så jeg kommer meg ikke noe sted. :( Noen måte å få opp den på ellers?

Så da blir det ikke noe Golfmeet for meg på lørdagen hvis jeg ikke får fiksa det..

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har jeg selv opplevd, og det er jeg ikke alene om på golf 3 forumet :)

Helt enkelt, er det oftest pga fuktighet i kontrollenheten til sentral-lås systemet som ligger innpakket i en sort isoporboks under høyre baklys. Det du gjør, er og koble fra ledningene og vakumslangen som går inn i denne boksen, tar den med inn til et varmt sted ( vaskerom, toalett osv ) lar den enten stå der i 30 timer + -, eller skrur opp boksen, og tørker de verst utsatte stedene for hånd ( husk antistatisk armbånd, ellers kan hele smøla gå til dundas )

Dette skjer på de aller fleste golf 3 i løpet av levetiden, og det skjer enda fortere på golfer som eventuelt står steder hvor det er store temp.forskjeller, eller mye fuktighet. Eller pg.a lykteskifte bak med dårlig stramming av skruer, eller ødelagt skumgummipakning mellom baklys og karosseri.

Opplevde selv dette da jeg stod i sverige på en bensinstasjon, og knota i 3 timer for og få den opp :)

Så konklusjonen er : tørk boksen, og eventuelt forhindre vannlekasjer bak ved lyktene, eller prøv og forhindre vannsøl ( stoffmatter om vinteren o.l )

Tar du den ut nå, så er du sikra deltagelse på golf treffet ;)

lykke til :)

edit: hvis du bestemmer deg for og åpne kontroll-enheten og du ser at det har begynt og korrodere / ruste på loddepunkter anbefales det at du kjøper en spray på bilbutikk / elektrobutikk e.l og sprayer på før du går over og tørker loddepunkter.. Hvis det får stå og korrodere over lang tid, kan det bli metallisk kobling / kortslutning mellom loddepunkter, og da er hele boksen ødelagt. Ny koster 1798.- på Møller

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt og informativt svar!

Da må jeg nok krype inn i bagasjerommet, siden bakluka også er låst, og låsen der er gåen.. Hehe, skal ikke være lett å fikse bil..

Hvis jeg ikke rekker det, mulig jeg møter opp som passasjer i en chippa Smart. Skal på streetmeet uansett!

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var faktisk ikke så ille å komme til det staget, til og med for meg som satt i baksetet og demonterte :) I tilfelle noen andre har samme problem, hvis du følger vakumslangene fra styringsenheten opp mot tanklokket, så ser du en sentrallåsmotor som sitter der innen for trekket på siden, og så tar du fingrene rundt den og drar inn staget som er festa i den :)

Nå er det bensin på tanken, og fikk jammen med vaska bilen og.. Så det var litt fuktig i den greia rundt, og litt i bånn der. Hadde den inne på verksted en helg i vinter, samtidig som jeg skifta baklykter, så er sikkert det som gjorde det..

Igjen, tusen takk til begge to! :pray

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider