Gå til innhold

Totalt ubruklig fakata om japanske motorer

Ranger emnet


Kebab gud

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

du har rett når det gjelder S800 ..

 

og du leser FOR mye inn i ting..

biler som Honda S360/500/600/800, Datsun Fairlady og Toyota Sports 800 var den tidens utgave av biler som Nissan Micra CC osv i dag..

greit de var sportsbiler men de hadde ingenting på en bane å gjøre

de var laget for å cruise landeveiene..

Toyota 2000GT derimot var bygget mer som en racing bil, den satte bla 11rekorder på ett løp og var en direkte konkurent med porsche 911 (og flere TYSKE! bil magasin på den tiden lente seg mer mot 2000GT)

selvsagt er de sportsbiler .. på samme måte mk3 MR2 er sportsbil.. men 2000GT vær nærmere superbil på 60tallet (husk at verdens første superbil hadde en 3liter:P.. noe som ikke går i dag :P)

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kebab gud: Hvilken bil som hører hjemme på bane skal du være forsiktig med å si.

 

Alt er ikke bare hestekrefter og fart, som du kun tydeligvis ser etter. Hvis en orginal mini morris kan kjøres på bane (ganske vanlig) så kan vel S800 også gjøre det.

 

Hvis jeg ser en S800 tilsalgs så kommer jeg nok til å kjøpe den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de kjørte race på 60 tallet med Honda S500/S800 og Toyota Sports 800

men det var i de laveste klassne man hadde påd en tiden ..

kan sammenligned med Toyota Yaris cup i dag :P

(nå er faktisk Yaris cup bilene raskere også :P)

 

Sports800_51.jpg

mens nå 2000GT kom så var det bare 2 racing klasse over hvor den kjørte og det var F1 og Lemans

shelby27.jpg

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi først er inne på Honda's 1,5 V12:

 

Selv om honda hadde John Surtees som sin fører, var de ikke akkurat kjent for å være driftsikre. Riktignok var bilene ganske kvasse når de gikk, men å vare et helt løp, det var verre.

 

Honda eksperimenterte en del unødig med bilene sine, og de måte trekke seg etter 1968, etter å ha utviklet den katastrofale RA302 som drepte Jo Schlesser i han og bilens debuttløp i det franske grand prix samme år.

 

jo_schlesser.jpg

 

Grunnen til at RA302 var en katastrofe var stort sett to ting, Det ene var at de var luftavkjølt, og det andre var at mye av bilen, blandt annet hele chassi var laget av magnesium, som brenner ganske så bra.. I tilleg brøt den stort sett sammen under tester, og John Surtees, og det offisielle teamet nektet å kjøre bilen, og fortsatte med den gamle modellen.

 

Før det franske grand prix 1968 hyret Soichiro Honda selv inn et ekstra team i Honda France sitt navn, og stillte til alles store overraskelse til start med RA302, med Franskmannen Jo Schlesser bak rattet. Løpet ble kjørt i regnvær, og allerede fra start hørte man tydelig Schlessers RA302 feiltenne, tydeligvis med vann i el-anleggeet, eller andre feil. Runde 2 stoppet motoren i en sving, og Schlesser krasjet og veltet. Bensinen rant ut, og tok fyr. Banemanskapet hadde ingen mulighet til å slokke bilen eller redde Schlesser, da magnesium som før nevnt brenner ganske bra. Etter dette måtte Honda trekke seg, d de hadde brukt hele budsjettet sitt på en eksperimentell og uforsvarlig bil, med en elendig utgave av deres 1,5 v12.

 

167.jpg

 

Helt uvesentlige facts:

 

Alle F1 konstruert av Guy Ligier, som eide et F1 lag, og senere solgte det til prost, har typebetegnelser som starter med JS for å hedre Schlesser.

 

J. Schlesser er onkel til Jean-Louis Schlesser, som driver et Dakar team.

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår