Gå til innhold

Bruke crossover fra annet merke til rockford power komponent?

Ranger emnet

Acidica

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kjøpe meg 2 Rockford power komponent sett, det står allerede komponent sett i bilen, og disse er skrudd inn og lagt opp ganske greit, så planen var å bruke disse. Er det mulig? Eller vil det bli forskjel på lydkvaliteten viss jeg bruker en crossover fra ett "billigere" merke?

Politiet: Hvorfor har du ikke på sikkerhetsbeltet?

Meg: Jeg hadde på beltet jeg tok det av akuratt nå, så du ikke det?

Politiet: Det kan du umulig ha hatt, for beltet henger nemlig en halvmeter utfor døren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. njaa.. viss ja, koffer ikkje? ;)

Såfremt det er omtrent samme størrelse og impedans skal det gå greit. Et delefilter fra et 6" komposett KAN brukes til et annet 6" komposett, om man ikke er så nøye på ting. Men husk at du ikke kan koble to komposett på et delefilter som kun er beregnet på ett!

ting som kan kræsje:

- delefrekvensen er såpass forskjellig at man risikerer å sprenge elementene ettersom de blir satt til å håndtere frekvenser de ikke er bygd for. Gjelder som regel om diskanten (eller mid/bass) får for lave frekvenser. For høye frekvenser er ikke spesielt skadelig.

- delefilteret er tilpasset en annen impedanse, f.eks. 4 ohm originialt, mens du skal koble på 8 ohms elementer. Da vil delefrekvensene forskyves, og du vil være meget heldig om det høres bra ut.

- følsomhet. Mange delefilter kan dempe diskanten til en viss grad, men om forskjellen i følsomhet er større enn filteret kan håndtere vil du få enten skrikete eller overdempet diskant.

- impedanskorreksjon/sugekretser vil være tilpasset originalelementene, ikke de du bytter ut med.

Men som sfh sier, det vil nok gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alt går" er det noe som heter... Spørsmålet er vel bare hvor bra det blir?

Personlig ville jeg tatt meg det lille bryet det måtte være og skifte delefiltrene....

Hør på Epifant. Han veit hva han snakker om ;)

Her skulle det vært en link til min prosjekttråd. Men jeg har ikke hatt tid til å lage en prosjekttråd. Men det er tanken som teller, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Det ser ut som jeg bare får ta meg tid til å installere de nye delefiltrene når jeg får komponentene i hus!

Men litt OT. Er det noen som har hørt power-komponentsettet til Rockford? (T162s) Er ute etter lyd som "slår" litt, ikke for mye kvasse og skrikende lyder... Er rockford settet å anbefale? Hvordan er infinity sine sett i forhold?

Politiet: Hvorfor har du ikke på sikkerhetsbeltet?

Meg: Jeg hadde på beltet jeg tok det av akuratt nå, så du ikke det?

Politiet: Det kan du umulig ha hatt, for beltet henger nemlig en halvmeter utfor døren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Det ser ut som jeg bare får ta meg tid til å installere de nye delefiltrene når jeg får komponentene i hus!

Men litt OT. Er det noen som har hørt power-komponentsettet til Rockford? (T162s) Er ute etter lyd som "slår" litt, ikke for mye kvasse og skrikende lyder... Er rockford settet å anbefale? Hvordan er infinity sine sett i forhold?

Personlig synes jeg at rockford komponentene er litt for kvasse i diskant området. Men det kommer jo ann på øret som hører da.

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider