Gå til innhold

magneten ut eller inn i kassen?

Ranger emnet

eVicez

Anbefalte innlegg

Viste ikke helt hva jeg skulle søke på her i forumet,

så jeg lager heller en ny tråd.

Har sett at noen folk har bassere med magneten ut av kassa,

og lurer egentlig på hva forskjellen er i forhold til den

litt mer "tradisjonelle" måten med magneten inn.

VW mekaniker

Sertifisert DEFA alarm og tracker montør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste ikke helt hva jeg skulle søke på her i forumet,

så jeg lager heller en ny tråd.

Har sett at noen folk har bassere med magneten ut av kassa,

og lurer egentlig på hva forskjellen er i forhold til den

litt mer "tradisjonelle" måten med magneten inn.

Du vil få et tøffere utsene da, Også vil du få et større rom for basseren inni vis du monterer basseren med magneten ut og da lettere og beregne str. på kasse.

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette teamaet har vært oppe "100" ganger før på dette forumet.

Tar en membranarealet i betraktning så vil det være større hvis en monterer elementet på den "riktige" måten.

Når det er sagt så har jeg aldri sett en monteringsanvisning som fulgte med et element, der det står at en kan montere elementet med magnetsystemet UT av kassen.

Valget er ditt, eViceZ!

Prøv deg fram til den løsningen som passer DEG best og ikke tenk for mye på at det skal se tøfft ut.

Det er jo MUSIKK som er det essensielle her. Ikke sant?

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du allerede har en kasse kan du jo for så vidt bare snu elementet i kassen, skru på litt musikk og se hvordan det oppfører seg.

Jeg vet ingenting om å snu elementer, men innbiller meg vel at det ikke fungerer helt ideelt i en lukket kasse ?

Og som Pål sier over, lyden bør vel være viktigere enn utseendet? Men klart, dette er en personlig sak og om du ikke hører forskjell så gjør du det som du synes ser best ut.. :)

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også må du bytte om pluss og minus på basseren!!!så basseren slår andre vei!!

Andre vei???

Lydbølger består av fortykninger og fortynninger av luftmolekylene, så det er ikke noe som heter riktig vei.

Et basselement beveger seg både ut og inn.

Det du snakker om er fasen, at basselementet går i takt med frontsettet.

Dette lønner det seg uansett å prøve seg fram med.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan tråden din likner på en eg skulle til å lage, benytter eg meg heller av denne.

Leste i ein annen tråd http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=36736&highlight=9412 at Dynabel ikkje hadde tatt seg bryet med å "integrere tinsel leadsa i spidern". Kva betyr dette? Er det noke som har betydning for å ha magneten ut.

Ellers, kva erfaringer har folk på forumet her med dei elementa med magnetane ut?

Speler det nokon rolle for å montere dei inn eller ut om dei skal stå i bagasjerommet eller i samme rommet som lytteren (som i ein coupe)?

Når dei blir snudd vil ikkje magneten ta opp plass i kassa, men dersom man ikkje veit heil kor mange liter er, kor mykje utgjer det om man bommer med ein liter på volumet? 2 liter? 3 liter?

Kva konsekvenser har det om kassa blir for lita? For stor?

Har no bygd feil kasse for akustikken i bagasjerommet mitt, og skal til å satse igjen med ei kasse som har elementa på toppen peikande opp i eit høl i hattehylla så elementa speler i hattehylla. Lurer på å ha dei ut inn fordi det hadde set psyko ut med to enorme kromma magneta stikkande opp hattehylla på ein sedan (Opel Vectra A). Skal eg gjere dette må eg senke kassa 10 cm fra hattehylla slik at magnetane stikk 7 cd opp (viss ikkje hadde dei tatt bort i bakruta. Da blir det ei sjakt på 33 x 65 cm som fører lyden opp i kupeen. Vill denne sjakta gjere det enda vanskeligere for lyden å bre seg når magnetane står ut?

På forehand takk for svar. Orker ikkje å sette igang på nytt før eg er 100 % sikker på kva eg skal gjere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikkje reknet med det spelte bedre, men spelte det heller ikkje dårligere? Og om det speler dårligere, vil det sei svakere eller med fiselyder?

Jeg syntes egentlig det ikke var noe stor forskjell, uansett om jeg fasevendte den eller ikke.. Var vel litt dårligere trykk, men det kan også være innbilning

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider