Gå til innhold

Elektronisk vifte på b23a...?

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurte på om det går an å koble på en elektronisk vifte på volvo 240 b23a? Er jo en termostatvifte der orginalt, så hvis jeg monterer en elektronisk vifte, vil jeg da få litt mer effekt, siden motoren slipper å dra rundt viften. Men det jeg lurte på, er hvordan jeg skal koble det, og om det i det hele tatt er lurt å gjøre det når det gjelder kjøling. Om jeg kobler viften slik at den starter når jeg skrur på tenningen, å at den går hele tiden, får den da får mye kjøling, eller..?

 

mvh Kim

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg lurte på om det går an å koble på en elektronisk vifte på volvo 240 b23a? Er jo en termostatvifte der orginalt, så hvis jeg monterer en elektronisk vifte, vil jeg da få litt mer effekt, siden motoren slipper å dra rundt viften. Men det jeg lurte på, er hvordan jeg skal koble det, og om det i det hele tatt er lurt å gjøre det når det gjelder kjøling. Om jeg kobler viften slik at den starter når jeg skrur på tenningen, å at den går hele tiden, får den da får mye kjøling, eller..?

 

mvh Kim

 

Mere effekt med elvifte... haha. spørs jo på hva slag effekt man er ute etter.. bedre kjøleeffekt, JA. Mer power i den gamle late B23A motor'n din, neppe.

 

Ang kombling av el vifte. Kobles enten til en egen vippebryter, eller via et rele til en temp føler.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker litt på forumet finner du mange tråder om dette. Med koblingskjemaer også.

 

Hovedsak:

 

Fra strømkilde(+) til relè, fra relè til vifte.

Styrestrømmen går fra strømkilde(+) til termostatbryter, derifra inn til relè.

 

Jord drar du rett fra batteri, evt god egntet jordingspunkt og rett til vifta, Bruk gjerne samme jordingspunkt når du jorder relèt

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker litt på forumet finner du mange tråder om dette. Med koblingskjemaer også.

 

Hovedsak:

 

Fra strømkilde(+) til relè, fra relè til vifte.

Styrestrømmen går fra strømkilde(+) til termostatbryter, derifra inn til relè.

 

Jord drar du rett fra batteri, evt god egntet jordingspunkt og rett til vifta, Bruk gjerne samme jordingspunkt når du jorder relèt

 

Termostatbryter? Har ikke sånn jeg. Hvor skal den stå hen i såfall?

Skal elektrovifta dekke hele radiatoren, eller holder det at den er mer i midten? sånn at det er ca 3-4-5cm på hver side?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El-vifta skal jo i prinsippet bare komme på når gjennomstrømmingen gjennom radiatoren blir for liten, dvs bilen står stille/kø-kjøring, så du bruker ingen strøm mens du kjører. Dermed er det 100% effektsparende kontra kjøring med org. vifte.

 

Hadde dette vært min bil, hadde jeg ikke gjort det. Er ikke akkurat mye effekt å hente her, tror ikke du merker dette på noen måte. Den gamle slurevifta er dessuten idiotsikker, i motsetning til en elektrisk vifte, hentet på skroten, og montert med amatør-elektronikk.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. Ja.. trur jeg streifer det der.. men hva med elektronisk vannpumpe da? slik at motoren får mer gjennomstrømmning. Blir det ikke bedre med en elektronisk vannpumpe kontra orginal vannpumpe?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. Ja.. trur jeg streifer det der.. men hva med elektronisk vannpumpe da? slik at motoren får mer gjennomstrømmning. Blir det ikke bedre med en elektronisk vannpumpe kontra orginal vannpumpe?

 

 

Her ville kanskje mange lesere av denne tråden ledd fletta av seg, men jeg skal la være da jeg er usikker på om dette var en spøk eller ramme alvor.

I tilfelle det var ramme alvor så må jeg få si at der kan være mange gode argumenter for å ha elektrisk drevet vannpumpe, men jeg har faktisk aldri sett noen i bruk. Tror kanskje driftssikkerhet ville være et godt motargument mot elektrisk vannpumpe. Man kan og tenke seg at en elektrisk vannpumpe trolig ville suge mye strøm, slik at et eventuelt utbytte til mye kraftigere dynamo ville bli nødvendig . Det viktigste er uansett at motoren har en konstant gjennomstrømning av godt temperert vann. Dvs. vann rundt 80 grader celcius. Det vil gi god drivstofføkonomi og lengst driftssikkerhet, totalt sett. Så det blir naturligvis viktig at radiatoren er i god kondisjon og at kjølevifta til radiatoren starter og stopper når den skal og gir god luftsug gjennom radiatoren og god luftstrømning over motoren.

 

Så til slutt vil jeg bare få si, at for meg er det et meget godt argument for å bygge om til elektrisk kjølevifte på eldre volvoer: Den slurevifta som etter noen år har en lei tendens til å gå kontinuerlig, bråker no helt infernalsk. Ved å bytte til ei elektrisk vifte som starter og stopper når den skal, og som er relativt stillegående får man en helt annen lyd i bilen som kan være viktig for de av oss som er opptatt av lyd og utseende på sin gamle volvo.

 

Uansett lykke til videre med din B230A, og kos deg! :peace:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfelle det var ramme alvor så må jeg få si at der kan være mange gode argumenter for å ha elektrisk drevet vannpumpe, men jeg har faktisk aldri sett noen i bruk.

 

Nevn ett godt argument.

 

Man kan og tenke seg at en elektrisk vannpumpe trolig ville suge mye strøm, slik at et eventuelt utbytte til mye kraftigere dynamo ville bli nødvendig.

 

Ja, og for hver gang du omformer så mister du effektivitet, så med mindre du bare skal bruke bilen til drag-racing, med ett ferdig oppladdet batteri, og uten dynamo, så taper du bare på dette.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår