Gå til innhold

Bør en forgasser stå i vannrett?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

På de fleste (alle?) Chevrolet small block forgasserinnsug er anleggsplata for forgasseren vinklet litt forover. Jeg regner med det er for å motvirke at de fleste V8 heller litt bakover i motorommet.

 

På hot rodden min må motoren stå vannrett.

Grunnen er Jaguar bakakselen som må stå vannrett, for at fjæringsveien skal bli loddrett. Dermed må motoren stå vannrett for å unngå ubalanse og vibrasjoner i mellomakselen.

 

Er dette et problem mht forgasseren som da vil helle forover?

Bør jeg lage en adapterplate for å få forgaseren vannrett?

Er det noen andre potensielle problemer med å montere motoren vannrett?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivverket skal vel være ca 2grader utavforran og bak, tot 4grader, slik at det blir teoretisk beint når man gasser for fullt. Mener det skal være slik ja, men finn tabeller for å være på den sikkre siden.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh..

etter det jeg vet, så skal aldri motor,gir,pinjong, stå rett etterhverandre.

for mellomaksel leddene skal være i bevegelse....

finnes oversikter over det tror jeg....

 

eller har jeg feil...?

 

Nei du har rett, men det blir noe annet

 

En originalmontert V8 heller ca 2 grader bakover mot bakenden av bilen. Da må "utgående aksel" fra diffen peke ca 2 grader oppover for å unngå vibrasjoner.

Disse to vil da ikke stå rett etter hverandre, men de er parallelle.

Leddene i hver ende av mellomakselen vil da bevege seg like mye pr omdreining.

 

Men igjen: Hva med forgasseren?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom de streber etter å ha forgasseren vannrett i en standardbil, kan det hvertfall ikke skade om du gjør det samme. Om dette er pga bensinnivået i flottørkamrene, eller for å få luftfilterhuset til å passe under panseret vet jeg ikke, men bare antar at det er en fordel for forgasseren.

 

Har du planer om å kjøre uten sidedeksler i motorrommet på rodden? I såfall vil det se idiotisk ut om gasser og luftfilter "heller forover" når bil (og dermed motor) står rett, mener jeg hvertfall. Bare en tanke...

 

Hvis du klarer å få vinklene i drivverket til å være ca 0 er jo det gunstig med tanke på friksjon (slipper å vri seg så mye), men som nevnt over kan det bli problemer med diffhuset som vrir seg ved store pådrag (pinjongen "klatrer" på kronhjulet). Her skal vel du ha "strekkfisker", for å hindre dette? Evt ha pinjongen 1 grad ned eller noe, men jeg har liten erfaring med uavhengig bakstilling hvor klokka er montert i chassis. Hva er vanlig i rod-miljøet?

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaguar akselen (og sikkert Corvette ol. også) blir som du antar utstyrt med stag som går fra forkant av klokka og ca 45 grader frem og ut til hver sin rammevange for å hindre nettopp dette.

 

Det er jo teknisk sett ganske enkelt å hindre dette på en diff som ikke fjærer.

Det eneste man må passe på er at alle polytheran foringene må ha samme hardhet, ellers vil de stive foringene ødelegge de mykere.

 

Her er et bilde som viser et ferdig oppsett. Riktignok et svært påkostet oppsett og langt mer "bling bling" enn mitt oppsett blir, men prinsippet er jo uansett det samme. Innemllom all pynten er det mulig å skimte stagene. De går fra fremkant i bunnen av diffen og ut til ramma:

jagrearend.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en rockchester, kan den stå nesten loddrett, ihvertfall 65-70grader(!). Holley og Edelbrock liker ikke dette SÅ godt, men det alikevel så store vinkler at du trenger 4x4 og sperrer for å merke noe.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også forgasserne er vinklet hovedsaklig for at luftfilteret skal gå klar panseret.Litt helling kan umulig bety mer enn et par millimeter på flotørnivået . Sikkert ikke merkbart.

Ellers er det riktig som hotrod sier at kryssene må bevege seg like mye i begge ender for å unngå vibrasjoner ol.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryssene må bevege seg for at de ikke skal korrodere vekk, rullene blir til støv bare....

Forgassere kan godt stå litt skrått, men rett er jo best, tenk bare på oppover og nedoverbakker, i oppover bakker så får den litt mere bensin pga flottørnivået.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår