Hot Rod Skrevet April 28, 2006 Rapporter Share Skrevet April 28, 2006 På de fleste (alle?) Chevrolet small block forgasserinnsug er anleggsplata for forgasseren vinklet litt forover. Jeg regner med det er for å motvirke at de fleste V8 heller litt bakover i motorommet. På hot rodden min må motoren stå vannrett. Grunnen er Jaguar bakakselen som må stå vannrett, for at fjæringsveien skal bli loddrett. Dermed må motoren stå vannrett for å unngå ubalanse og vibrasjoner i mellomakselen. Er dette et problem mht forgasseren som da vil helle forover? Bør jeg lage en adapterplate for å få forgaseren vannrett? Er det noen andre potensielle problemer med å montere motoren vannrett? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet April 28, 2006 Rapporter Share Skrevet April 28, 2006 eh.. etter det jeg vet, så skal aldri motor,gir,pinjong, stå rett etterhverandre. for mellomaksel leddene skal være i bevegelse.... finnes oversikter over det tror jeg.... eller har jeg feil...? Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
umek Skrevet April 28, 2006 Rapporter Share Skrevet April 28, 2006 Drivverket skal vel være ca 2grader utavforran og bak, tot 4grader, slik at det blir teoretisk beint når man gasser for fullt. Mener det skal være slik ja, men finn tabeller for å være på den sikkre siden. Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet April 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 28, 2006 eh..etter det jeg vet, så skal aldri motor,gir,pinjong, stå rett etterhverandre. for mellomaksel leddene skal være i bevegelse.... finnes oversikter over det tror jeg.... eller har jeg feil...? Nei du har rett, men det blir noe annet En originalmontert V8 heller ca 2 grader bakover mot bakenden av bilen. Da må "utgående aksel" fra diffen peke ca 2 grader oppover for å unngå vibrasjoner. Disse to vil da ikke stå rett etter hverandre, men de er parallelle. Leddene i hver ende av mellomakselen vil da bevege seg like mye pr omdreining. Men igjen: Hva med forgasseren? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet April 28, 2006 Rapporter Share Skrevet April 28, 2006 Ettersom de streber etter å ha forgasseren vannrett i en standardbil, kan det hvertfall ikke skade om du gjør det samme. Om dette er pga bensinnivået i flottørkamrene, eller for å få luftfilterhuset til å passe under panseret vet jeg ikke, men bare antar at det er en fordel for forgasseren. Har du planer om å kjøre uten sidedeksler i motorrommet på rodden? I såfall vil det se idiotisk ut om gasser og luftfilter "heller forover" når bil (og dermed motor) står rett, mener jeg hvertfall. Bare en tanke... Hvis du klarer å få vinklene i drivverket til å være ca 0 er jo det gunstig med tanke på friksjon (slipper å vri seg så mye), men som nevnt over kan det bli problemer med diffhuset som vrir seg ved store pådrag (pinjongen "klatrer" på kronhjulet). Her skal vel du ha "strekkfisker", for å hindre dette? Evt ha pinjongen 1 grad ned eller noe, men jeg har liten erfaring med uavhengig bakstilling hvor klokka er montert i chassis. Hva er vanlig i rod-miljøet? Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet April 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 28, 2006 Jaguar akselen (og sikkert Corvette ol. også) blir som du antar utstyrt med stag som går fra forkant av klokka og ca 45 grader frem og ut til hver sin rammevange for å hindre nettopp dette. Det er jo teknisk sett ganske enkelt å hindre dette på en diff som ikke fjærer. Det eneste man må passe på er at alle polytheran foringene må ha samme hardhet, ellers vil de stive foringene ødelegge de mykere. Her er et bilde som viser et ferdig oppsett. Riktignok et svært påkostet oppsett og langt mer "bling bling" enn mitt oppsett blir, men prinsippet er jo uansett det samme. Innemllom all pynten er det mulig å skimte stagene. De går fra fremkant i bunnen av diffen og ut til ramma: Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet April 29, 2006 Rapporter Share Skrevet April 29, 2006 Er det en rockchester, kan den stå nesten loddrett, ihvertfall 65-70grader(!). Holley og Edelbrock liker ikke dette SÅ godt, men det alikevel så store vinkler at du trenger 4x4 og sperrer for å merke noe. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet April 30, 2006 Rapporter Share Skrevet April 30, 2006 Jeg tror også forgasserne er vinklet hovedsaklig for at luftfilteret skal gå klar panseret.Litt helling kan umulig bety mer enn et par millimeter på flotørnivået . Sikkert ikke merkbart. Ellers er det riktig som hotrod sier at kryssene må bevege seg like mye i begge ender for å unngå vibrasjoner ol. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 30, 2006 Rapporter Share Skrevet April 30, 2006 Kryssene må bevege seg for at de ikke skal korrodere vekk, rullene blir til støv bare.... Forgassere kan godt stå litt skrått, men rett er jo best, tenk bare på oppover og nedoverbakker, i oppover bakker så får den litt mere bensin pga flottørnivået. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.