Gå til innhold

Lakksprøyte 1.7 mm dyse og "orange-peel"

Ranger emnet


Porsche911c2

Anbefalte innlegg

Må ha litt hjelp her..

Driver å lakker en glassfiber RS 3.8 bakvinge til bilen min.

Men jeg har store problemer med å få klarlakken fin. Uansett hvilken mengde jeg legger på blir den litt ruglete. Ikke slik tørr som blir ved "tørrlakking", men litt appelsinoverflate.

 

Har er HVLP-sprøyte med 1.7 mm dyse. Vil det hjelpe med ei sprøyte med 1.3 mm dyse? Eller har ikke dette noe å si for appelsin-overflaten?

 

Har gjort skikkelig grunnarbeid. Er helt plan før jeg sprøyter på lakken.

Forsøkt med ulike temperaturer og sprøytetrykk (+sprøyteavstand).

 

Begynner å bli temmelig frustrert

Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som NSR sier, det er en mulighet å slipe det ned for så å polere opp igjen glansen. Men pass i så fall på at det ligger nok klarlakk på, slik at du ikke sliper igjenom.

 

Ellers kan det være at lakken din er litt for tykk i konsistens? Sjekk produsentens anbefalinger!

 

!,7 dyse på en HVLP-sprøyte er mye, den dysa er mest brukt til grunning/fyller. Jeg bruker 1,3 dyse i begge mine sprøyter, men om det er dette som er kilden til probemet ditt er jeg usikker på.

 

Velkommen til forumet foresten!

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet foresten!

Takker! Fersk her...

 

Ok. Hvis jeg forstår dere rett er det sannsynligvis blandingsforholdet som kan være feil? Bruker Lesonal lakk og har blandet etter oppskriften.

Lakker i garasje. Hva er laveste temperatur som kan lakkes i?

 

Hvis jeg bytter til 1.3 mm dyse, vi dette gi mindre dråpestørrelse? (Mulig jeg spør veeeldig dumt nå..)

 

Har forsøkt å pusse det ned med fint papir. 1200. Våtsliping med vann og litt såpe.. Fikk det ikke skikkelig blankt etterpå. Selv etter masse polering med maskin og hardvoks. I tillegg ble det en del bittesmå riper.

 

Skulle gjerne fått det slett med en gang, slik at jeg hadde sluppet å tenke på pussing..

Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt lakktypen du nevner, men det kan være at du må ha i litt mere tynner enn det som står oppgitt. Et røvertips er at lakken skal ha slik konsistens at den akkurat renner av rørepinnen. Hvis den drypper er den for tynn. Skal renne i en fin tynn strålem'm Litt jalla kanskje... Det finnes også små beger med hull i, som lakken skal bruke enn bestemt tid på å renne igjennom. Renner den for sakte er denn for tykk, og for tynn hvis den renner ut for fort.

 

Ang tempratur så bør du ha vertfall 15-20 grader. Dysestørrelsen vet jeg ikke mer om desverre, men lufttrykket bør være ca 3,5 bar.

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tenkte jeg skulle komme med en update her..

Takker for tips folkens. Fått lakket litt mer nå som det er varmere i været.

Lakket med høyere trykk til klarlakken. 3bar på HVLP sprøyta mi. Ble bedre, men fortsatt litt ruglete. Det som virkelig gjorde susen var våtsliping med 1200-papir med kloss og rubbing etterpå med skikkelig maskin. Brukte et 3M produkt (Finrubbing. Husker ikke navnet. Hvit kremaktig konsistens). Ble plant og skinnende blankt!

Må innrømme at jeg tidligere ikke helt har hatt troen på at det var mulig å få det helt blankt etter å ha pusset ned, men tok feil der ja..

 

Noen billakkerere her inne som vet om det er vanlig med slik etterbehandling, eller får man det helt slett og fint rett etter lakkering?

Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Noen billakkerere her inne som vet om det er vanlig med slik etterbehandling, eller får man det helt slett og fint rett etter lakkering?

 

 

Heisann!

 

Ser du skriver at du bruker 1,7 dyse og det kan være litt av problemet ditt. prøv med 1,4/1,3 dyse og riktig konsistens på lakken er viktig.

På en "vanlig" lakkering er det ikke vanlig og slipe ned for så å polere opp igjen.

De fleste blir fornøyd med resultatet uten dette.

Men når det er sagt så får du en sykt glatt overflate hvis du sliper ned og rubber og polerer opp igjen :)

slip med 1200 vått først, så bør du gå over med 2000 vått før du går på med rubbing og polering til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Har hatt litt problemer med å finne finere papir enn 1200. Finner jeg, så blir det nok det før rubbinga.

Angående sprøyta mi som har 1.7 mm dysestørrelse, så tror jeg den går over til å bli grunnings-sprøyta fremover. Ikke noe kjent merke, og jeg får ikke ekstra dyser til den.

 

Tenkte å kjøpe meg DeVilbiss GTI-sprøyta i morgen. Regner med den er en del bedre. Noen som har erfaringer med den?

Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår