Gå til innhold

Kontrollampen skrur seg på etter en stund (vectra B)

Ranger emnet


Acidica

Anbefalte innlegg

Når bilen har gått en liten stund, enten jeg kjører eller at den bare sviver på tomgang, så skrur kontrollampen seg på. Den går av etter jeg har startet motoren, men plutselig så slår den seg på etter en stund! Noen som vet hva som kan vær galt?

Politiet: Hvorfor har du ikke på sikkerhetsbeltet?

Meg: Jeg hadde på beltet jeg tok det av akuratt nå, så du ikke det?

Politiet: Det kan du umulig ha hatt, for beltet henger nemlig en halvmeter utfor døren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en gul motorlampe, den kommer på fortere viss motoren er varm ser det ut som. Er den kald går det en stund før den skrur seg på...

Politiet: Hvorfor har du ikke på sikkerhetsbeltet?

Meg: Jeg hadde på beltet jeg tok det av akuratt nå, så du ikke det?

Politiet: Det kan du umulig ha hatt, for beltet henger nemlig en halvmeter utfor døren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta tenninga på og av ti ganger. På, av, på, av, på, av, på, av osv...

Da resetter du Styreenheten. Hvis det virkelig er noen feil kommer den tilbake. Da må du til noen som har Tech 1 som regel et opel verksted og lese av styreenheten.

05' VW Caddy 1,9TDI

99' Vectra 1.8i 16V STV

95' Vectra 2.0i 16V - Spiker

91' Vectra 1.8i 8V - Spiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok får prøve det. Har en kompis som er bil-mekanikker, han snakka noe om at vi kunne ta å bruke en slik Tech 1 greie på bilen...

Politiet: Hvorfor har du ikke på sikkerhetsbeltet?

Meg: Jeg hadde på beltet jeg tok det av akuratt nå, så du ikke det?

Politiet: Det kan du umulig ha hatt, for beltet henger nemlig en halvmeter utfor døren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg som tuller litt her, det var tech 2 han sa. Hvordan funker en slik?

 

Jeg gidder ikke lage ny tråd så jeg slenger bare ut spørsmålet her. Kupe-lyset funker ikke lenger, jeg har sjekket sikringene og det er ingenting i veien med de. Jeg prøvde å koble til en slik "test-lampe" og den lyste heller ikke, altså ingen strøm. Noen som vet hva som kan være feil?

Politiet: Hvorfor har du ikke på sikkerhetsbeltet?

Meg: Jeg hadde på beltet jeg tok det av akuratt nå, så du ikke det?

Politiet: Det kan du umulig ha hatt, for beltet henger nemlig en halvmeter utfor døren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg gjorde som thklinge sa, jeg ordna til luftslangen or sørget for at alt var tett rundt kn-filteret. Lyset forsvant ikke, men nå i det siste har jeg ikke sett noe til lyset. Vi koblet til en tech 2 for det om og den sa at det var noe galt med luftmengdemåleren. Er dette skadelig?

Politiet: Hvorfor har du ikke på sikkerhetsbeltet?

Meg: Jeg hadde på beltet jeg tok det av akuratt nå, så du ikke det?

Politiet: Det kan du umulig ha hatt, for beltet henger nemlig en halvmeter utfor døren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skadelig og skadelig, du kan oppleve at bilen går ujevnt og bruker mer bensin. I ytterste konsekvens kan motoren blande så feil forhold mellom bensin og luft at du får detonering i toppen, altså at det blir en eksplosjon i bensin/luft blandinga i sylinderen før tennpluggen tenner og før veiva har kommet forbi TDC. Det aktuelle stemplet vil da prøve å presse motoren i revers og skader er ikke til å unngå. Typiske skader er topp-pakning, ventiler osv.

 

Vectra B er vel såpass ny at den har bankesensor og dermed vil du forhåpentligvis ikke oppleve det overnevnte.

 

Du bør absolutt bytte luftmengdemåler så snart du kan. Luftmengdemålere koster flesk til de fleste biler og tåler utrolig lite av slag og støt! Det er derfor den originale luftfilterboksen er bolta så hardt fast. Jeg ville sjekket oppheng og festemekanismer til K&N-filteret og se til at det sitter godt fast og at det blir minimalt med støt og slag som kan treffe luftmengdemåleren. Den sitter mellom luftfilteret og motoren, om du ikke visste det.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Som sagt så stod det på tech 2 at det var noe galt luftmengdemåleren, husker ikke helt hva som stod men det var noe med lav spenning tror jeg. Fant en ny luftmengdemåler til ca. 1600kr. Håper det ordner seg når jeg skifter.

 

Noe som også skjer som jeg tror (og håper) har noe med luftmengde måleren å gjør er at når jeg har kjørt ett stykke og motoren er varm, så når jeg skal kjøre å parkere o.l så dauer motoren når jeg tar inn clutchen og holder den der, dette er bare av og til, men det skjer, og det er ikke gøy å miste servo og bremser...

 

Er det mye jobb/vanskelig å skifte luftmengdemåler?

 

Jeg har og sett at KN filteret nok ikke er tilstrekkelig godt festet, så det må jeg gjør noe med. Tips til gode måter å feste filteret?

 

Takker for svar!

Politiet: Hvorfor har du ikke på sikkerhetsbeltet?

Meg: Jeg hadde på beltet jeg tok det av akuratt nå, så du ikke det?

Politiet: Det kan du umulig ha hatt, for beltet henger nemlig en halvmeter utfor døren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår