Gå til innhold

hvordan få ned lasten (ohm) på en forsterker?

Ranger emnet

mexxor

Anbefalte innlegg

Tja, topicen sier seg selv egentlig, men kan forklare litt nærmere: Hvordan skal du få ned lasten på en forsterker? Om du har brokoblet en to kanals forsterker og du har f.ex 1*400w @ 4 ohm, hvordan kan du få lasten lengere ned? Er det bare å parallellkoble mange nok elementer ned til ønsket last? (Har ikke forsterker som jeg skal gjøre det på, men lurer på hvordan det blir gjort!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren kan ikke belastes med lavere motstand enn det den er beregnet for. Dette er alltid oppgitt enten på selve forsterkeren, på papirer som følger med eller begge deler. Det går fint å koble på et element med høyere motstand enn det forsterkeren er oppgitt til, men lavere kan føre til at forsterkeren blir overbelastet.

En 2-kanals forsterker som er oppgitt til 1000W RMS @ 4Ohm brokoblet eller 500W RMS @ 2Ohm per channel kan altså drive elementer som alene eller til sammen har en motstand på 4Ohm, eller 2Ohm om du ikke brokobler.

Ble det noe klarere? Mange som kan forklare nærmere hvis det behøves vet jeg.

Passing it on...

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er bare å parallellkoble elementer ned til ønsket last :) Men uansett bør du vel helst parallellkoble like elementer.

PS. En jeg vet om parallellkoblet 13 elementer på en utgang før han visste bedre, naturlig nok ble livet til den forsterkeren avsluttet der og da :D

Edit: Forstod det slik at du bare ville vite hvordan du fikk ned lasten, ikke noe om hva forsterkeren tåler. For laster du den lavere enn det som står i manualen risikerer du overbelastning og ødeleggelse og du får ingen garanti.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg fått med meg ;)! hehe. Takk for svar :) Noen flere innspill ang dette?

Edit:

Si at jeg har en 2 kanals forsterker som har 2*500w rms @ 4 ohm...

Denne forsterkeren kan kjøres på nedtil 1ohm.. (ja, ikke billig forsterker.. hehe) Jeg brokobler denne og vil da ha 1*1000w. Fyrer på en dobbeltspolet sub som har 2ohm pr. spole. tar denne i parallell og har altså 1 ohm som da er max på forsterkeren. Da vil forsterkeren levere 4000w rms?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspillene som er relevante for ditt spørsmål er besvart.

Husk bare på at WATT ikke har med musikk å gjøre!

Ikke se deg blind på WATT og hvor mange det er av "dem".

Musikk er det vi skal ha. Ikke varme.

En liten sak som de fleste glemmer er at desto lavere motstand (Ohm) din forsterker kopples til, desto dårligere lyd vil du få.

Lydkvaliteten forringes betraktelig når du koppler ned en forsterker på denne måten.

Håper dette var til hjelp.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg fått med meg ;)! hehe. Takk for svar :) Noen flere innspill ang dette?

Edit:

Si at jeg har en 2 kanals forsterker som har 2*500w rms @ 4 ohm...

Denne forsterkeren kan kjøres på nedtil 1ohm.. (ja, ikke billig forsterker.. hehe) Jeg brokobler denne og vil da ha 1*1000w. Fyrer på en dobbeltspolet sub som har 2ohm pr. spole. tar denne i parallell og har altså 1 ohm som da er max på forsterkeren. Da vil forsterkeren levere 4000w rms?

Hvis du paralellkobler en dobbel 2ohm (=1ohm) på en brokoblet forsterker, så vil forsterkeren lese det som 0,5ohm, og dermed PANG mest sannsynlig... Dobbel 4ohm blir "lest" som 1ohm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor vil det bli slik? ohm`s law er jo ikke slik :P 2*2/2+2=1ohm

ohms lov er riktig men "lasten"=elementene er tilkoblet et aktiv strøm/spennings generator=forsterkeren som levere effekt med omvendt fase i forholdt til hverandre, -trodde du forstå det tidligere... m'm står dt samme forklart på den linken som JEJ henviser til.:bok ikke lett å forklre det men se for deg en hal periode av gangen gjennon lasten og gjennom hver transistor utgang.eller se i elektronik bøker om utgans trinn delen og om brokobling da har du en skisse om momentene i strømmen/spenning for hver periode.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan man pararellkoble et element med en "resistor" for og få ned lasten?f.eks: 4ohm`s element i pararell med en 4 ohm`s resistor for og få 2 ohm??

bare lurte litt på det,i teorien mener jeg det bør gå,men har aldri hørt noe snakk om det,så er vel jeg som er på vilspor!

Klubbleder, Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan man pararellkoble et element med en "resistor" for og få ned lasten?f.eks: 4ohm`s element i pararell med en 4 ohm`s resistor for og få 2 ohm??

bare lurte litt på det,i teorien mener jeg det bør gå,men har aldri hørt noe snakk om det,så er vel jeg som er på vilspor!

Effekten over elementet vil være uendret. Effekten vil dele seg over resistoren og elementet og vinninga går opp i spinninga. Dette er da på papiret. En resistor som vil tåle effekt på 500W vil ikke være noen liten kloss kan jeg fortelle deg. Vil bli veeeldig varm i tillegg. Tenk deg en 500W varmeovn eller arbeidslampe ;)

Mvh Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspillene som er relevante for ditt spørsmål er besvart.

Husk bare på at WATT ikke har med musikk å gjøre!

Ikke se deg blind på WATT og hvor mange det er av "dem".

Musikk er det vi skal ha. Ikke varme.

En liten sak som de fleste glemmer er at desto lavere motstand (Ohm) din forsterker kopples til, desto dårligere lyd vil du få.

Lydkvaliteten forringes betraktelig når du koppler ned en forsterker på denne måten.

Håper dette var til hjelp.

Mvh

Pål

Pål er inne på noe svært relevant her.

Til tider anbefales det i hytt og pine at det er bare å laste ned. Jeg spør ofte da hvorfor. Som Pål påpeker kan resultatet bli dårligere lyd. Grunnen er enkelt og greit at mann reduserer strømforsyningens headroom. Dette kan b.la medføre redusert transientgjengivelse. Dette gjelder særlig på billigere forsterkere, og forsterkere med mindre strømforsyning. Det er viktig å huske på at en 2 ohms last er tyngre enn en 4 ohms last.

Igjen vil jeg påpeke at forsterkerens strømforsyning er vesentlig viktigere enn antall watt når man spiller musikk.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider