Gå til innhold

hvordan få ned lasten (ohm) på en forsterker?

Ranger emnet

mexxor

Anbefalte innlegg

ahaa.. tror jeg skjønte mye mer etter å ha lest hva "matador" skrev på min tidligere post. Har du 4 ohm på en brokoblet utgang, så vil dette fordele seg ut over hver utgang til 2ohm pr "kanal" ?

Jepp. Derfor forsterkere er "stabil 2 ohm stereo og 4 ohm brokoblet".

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål er inne på noe svært relevant her.

Til tider anbefales det i hytt og pine at det er bare å laste ned. Jeg spør ofte da hvorfor. Som Pål påpeker kan resultatet bli dårligere lyd. Grunnen er enkelt og greit at mann reduserer strømforsyningens headroom. Dette kan b.la medføre redusert transientgjengivelse. Dette gjelder særlig på billigere forsterkere, og forsterkere med mindre strømforsyning. Det er viktig å huske på at en 2 ohms last er tyngre enn en 4 ohms last.

Igjen vil jeg påpeke at forsterkerens strømforsyning er vesentlig viktigere enn antall watt når man spiller musikk.

mvh

Glenn

Må bare skyte inn et sitat fra Bilradiospesialisten sin webshop :D

"SLI™ high-output design - Konvensjonelle 4-Ohms høyttalere kllarer ikke å utnytte den høye effekten i dagens forsterkere og head units. Disse 2-Ohms høyttalerne utnytte forsterkeren maksimalt og gir høyere effektivitet og ytelse."

Tenker glovarm cd-spiller når jeg hører dette jeg ;) For det er ikke akkurat få her i landet som driver høyttalerne på spillerne sine.

Strømtrekket dobles vel også ved halvering av impedans om jeg ikke tar helt feil?

Og dempingsfaktoren halveres når impedansen halveres?

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Derfor forsterkere er "stabil 2 ohm stereo og 4 ohm brokoblet".

:) Da begynner ting å forme seg litt bedre her. hehe.

Men det blir sagt at en forsterker blir kjørt på 4ohm brokoblet, men egentlig så er det 2 ohm!?

Mye som kommer inn som smått her.

To make things right: Brokoblet har du en tokanaler på 1*200w rms @ 4 ohm. Setter du på en 4 ohms sub så vil den trekke 400w, da impedansen dupper ned i 2 ohm pr kanal, og du kjører den brokoblet på 200w?

Lenke til kommentar
Del på andre sider