Gå til innhold

Evolve:Volvo 240 -83 - 2,3 Turbo

Ranger emnet


Evolve

Anbefalte innlegg

Får vel lage en tråd om min blå "fara" jeg også da. Bilen er en 1983 modell som i utgangspunktet hadde en B230A motor og ei M47 5trinns girkasse, bilen ble ett par år senere ombygget hos volvo og fikk da det såkalte R-sport turbokitet som økte effekten til rundt 145hk. Bilen har hatt 2 eiere før meg, og er meget pent brukt og absolutt ikke ihjelkjørt. Jeg kjøpte bilen i fjor, og da var den helt orginal, høy som en låve etc.

 

Jeg monterte hvite blinkers rundt hele bilen, lakket alle chromelistene svarte og fikk senket den, og senere jobbet jeg i sverige hvor det skjedde ytterligere ting. Blant annet 3" eksosanlegg, 940 IC, Åpent filter og litt anna småknask, fikk lada rundt 0,7 bar og bilen gikk slettes ikke værst, og gikk feilfritt hele sommeren untatt mot slutten da turboen begynte å bli sliten.

 

Etter en tur på sommerdekk på første snødetten så klarte jeg å slenge rævva inni en stor tømmerlund, jeg ble da lei og bestemte meg for å sette inn bilen. Motoren ble senere solgt til en kompis, og jeg begynte å lete ny motor. Motoren fant jeg i Karlskoga like utenfor Karlstad, en 94 mod B230FK motor, hentet denne uka før påska da ombygginga startet for fullt.

 

Slik så bilen ut da jeg kjøpte den:

IM000808.jpg

 

Lakket senere grillen og listene svarte og monterte hvite blinkers:

IM000816.jpg

 

Og slik står den idag:

CIMG0732.jpg

 

Oppdateres med bilder så fort det skjer noe!

"95 VW Golf III (grevlingbil)

"84 Volvo 240 - B230FK +

[X] "00 BMW 520 m-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har også fått 3 " eksosanlegg fra Pedersens-Racing, A - kam, Getrag 262 kasse med volvo clutchhus. Samtidlig så har jeg også bestilt Intercooler, lambdamåler, adapterplate fra klracing.se

 

Kommer bilder senere i kveld!:)

"95 VW Golf III (grevlingbil)

"84 Volvo 240 - B230FK +

[X] "00 BMW 520 m-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle matter skrapet bort, ledningsnettet skal skiftes ut til ett fra nyere 240 med Lh2.4

CIMG0647.jpg

Motoren, gått ca 120k

CIMG0648.jpg

Innsug før lakk:

CIMG0658.jpg

Innsug etter lakk

CIMG0664.jpg

Getrag 262

CIMG0729.jpg

Volvo clutchkåpe med frest hull til girkasseaksling:

CIMG0730.jpg

Nylakkert motorblokk:

CIMG0731.jpg

Ledningsnett motor, av trådløs typeP

CIMG0741.jpg

Ratt: CIMG0735.jpg

Filter:

CIMG0736.jpg

Stoler:

CIMG0737.jpg

"95 VW Golf III (grevlingbil)

"84 Volvo 240 - B230FK +

[X] "00 BMW 520 m-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorreseptet blir noe sånt:

Orginal B230FK -94 bunndel

530 topp med "Gr.a kam"

3" all the way

Volvo 968 dyser eller org dyser

Justerbar BTR

Større bensinpumpe

Åpent filter

Chip x 2

Turbo god for 250 +

 

Håper på å knekke 250 grensa med dette, hva tror dere?

"95 VW Golf III (grevlingbil)

"84 Volvo 240 - B230FK +

[X] "00 BMW 520 m-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår