Gå til innhold

Bakhjulstrekk Oppskrytt?

Ranger emnet


en sei

Anbefalte innlegg

  • Svar 192
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå missforstår du litt.. Det han sier er at på TROSS AV, les det, på TROSS AV en differanse i effekt på over 100hk i M3s favør, er ikke M3 spesielt mye raskere rundt ringen..

 

Missforstår ikke en dritt jeg.. På hvilken måte er forutsetningene like i det han sier der?

 

"Men, jeg snakker om biler langt lavere klasse, og til omtrent samme pris.. La oss si en bil til 300.000, kan sikkert få mer kjøreglede i en forhjulsdrevet lett bil til 300k enn en tyngre bakhjulsdrevet til 300k (det finnes meget få lette, bakhjulsdrevne biler til 300k).."

 

Finn frasen "på tross av" inni der.. Det er den setningen jeg kommenterte, og hvis man leser og bruker hodet så ser man det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har ikke peiling hva du snakker om, slutt å skriv tull.

 

Dette med at rumpa kommer når du slipper gassen er jo et velkjent fenomen med de fleste FWD, og jeg mener å ha hørt at MINI er blant de verste på dette.

 

Om du eier en slik kan du jo prøve å skru av støttehjulene (ESP), regner med du har gjort det. Det geniale med en FWD at den er mye lettere å kontrollere med å styre mot og balansere med gassen enn en RWD. Antispinn funker dårlig i denne sammenhengen.

 

Og til alle eiere av RWD. Ikke ta dette så seriøst er egentlig litt misunnelig for at jeg ikke kan sladde på vinteren.

 

Begrave stridsøksen og ta oss ei pipe?:cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet jeg ødelegger tråden litt nå,men jeg gadd ikke å lage en egen tråd til den: Jeg lurer på hva man på passe på når du kjører automat gir på glatta enn manuelt,dette gjelder forhjulsdrift. For rompa kommer jo som et skudd vis du gir litt gass i en sving åsså slipper du den.jeg vet det er veldig dumt spm,men vil ha svar

 

Dette er vel ikke noe større problem på en automatgiret bil da den vil legge bilen i 4, 5, 6, 7, gir og rulle lett tilnærmet likt med å frikoble (clutchen inn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, jeg snakker om biler langt lavere klasse, og til omtrent samme pris.. La oss si en bil til 300.000, kan sikkert få mer kjøreglede i en forhjulsdrevet lett bil til 300k enn en tyngre bakhjulsdrevet til 300k (det finnes meget få lette, bakhjulsdrevne biler til 300k)..

 

Definer hva du mener med lett, og når det er snakk om kjøreglede finner jeg mer kjøreglede i 240 min til 10.000, enn farsans Mondeo fra 2001, selv om min har diverse slitne foringer og er så slapp at det er skummelt.

 

Men på spørsmålet om Bakhjulstrekk er oppskryt må jeg svare nei.

 

Det og kjøre aktivt med forhjulstrekk er helt greit så lenge du ikke skal ligge sidelengs, for det og dra i brekket for og få ræva ut er omtrent like gøy og interessant som og titte ned i dassen etter en god omgang.

 

Pluss det at du merker veldig forskjell på forhjulstrekk og bakhjulstrekk i omtrent alle situasjoner, jeg gjør iallefall det.

 

Men jeg må si at selv om jeg har null problem med og veksle mellom framhjulstrekkere og bakhjulstrekkere så syntes jeg at bakhjulstrekk er det beste, jeg kan ikke forklare hvorfor men det bare føles bedre....

-1994 Opel Corsa 1.4 Swing

-2000 Yamaha TDR 125

x1987 Volvo 240 GL

x1985 Volvo 740 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting i denne diskusjonen er jo at om rwd var så suveren og overlegen, hvorfor satser bilfabrikanter med kun fwd i modellprogrammet sitt på serier som WTCC..? Dette stemmer ikke helt hos meg ihvertfall, for hvis de var dømt til å tape, hvorfor i det hele tatt gidde å stille til start?

Kan vel stille med lettere biler mener jeg, pluss at effekten er ikke så høy at det har noe særlig å si (ca 280). Kan også nevne at per i dag leder BMW WTCC og har to strake mesterskap med Prialux (som leder nå også) :D

Jeg vet hva jeg syns... De som ikke har kjørt fwd eller rwd kan slutte å skrive i denne tråden nå...

Har kjørt både RWD og FWD, men ikke aktivt. Derfor finner jeg ikke noe særlig forskjeld. Jeg vet alikevell hva jeg foretrekker:smilbmw

Synes det er litt dumt å si slike ting, folk må da få si hva di mener

 

Anyway: Husk ikke alle vil som deg, vær glad for det'!

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse diskusjonene kommer det uansett ikke noe fornuftig ut av. Både FWD og RWD har sine fordeler og ulemper.

Har kjørt over langt 70.000 km i min FWD, og har ennå ikke dratt av veien. Tør påstå at det er klart enklere å hente inn en fwd enn rwd.

Er vel sikkert en grunn til at jeg vet om kjenner veldig mange som har kjørt av veien med rwd, og veldig få som har gjort det med fwd.

 

Holdt selv på å ryke med i en motorsterk rwd bil for en tid tilbake.

 

ett eksempel: gir flat pedal ut av en rundkjøring.

 

FWD: Hvis den mister grep, vil begynne å understyre. Da holder det som regel å gå av gassen og trykke inn clutchen. Og normalt sett blir det ikke noe videre dramatisk.

 

RWD: Slipper den, kan du få rimelig bra sleng på bilen, og hvis man ikke er helt klar for det risikerer man å få opptil flere kontraer og trenger hele veien for å rette opp.

Havnet selv i denne situasjonen (ikke jeg som kjørte)

 

Hvis man er racerbil sjåfør, er det greit nok, men tror veldig mange som kjører rwd tror de er verdensmestre til å kjøre bil og burde ikke ha bil med rwd.

 

 

Til slutt vil jeg bare si at det er morsomt å se hvor mange som tror det er den raskeste veien å kjøre sidelengs gjennom svinger, helst hvis man lager mye røyk samtidigdoh

- '01 SEAT Leon 4 20VT

X '96 VW Polo Colour Concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg eier biler med RWD, FWD og AWD.

i forrige uke kjørte jeg over 150 runder på våler, 60 på tørt og 90 på vått med alt fra mini, boxster GT2 osv. jeg tør påstå at jeg vet hvordan en bil oppfører seg.

 

akkuratt nå er jeg i garagen på jobb og forbereder bilen for rundt 12dager kjøring på ringen alene denne mnden!

 

en FWD vil ikke alltid understyre som du sier, en RWD vil ikke alltid overstyre. hvordan de styrer inn i svingene har med hvordan bilen er satt opp, ikke hvilken ende det trekker i.

 

dette var til mr E36 320 som tror han har bensinmonster og forbikjøringsmaskin.

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med fwd er at de er understyrte og problemet med rwd er at de er overstyrte.. Hva liker dere best?:D

 

Neida.. det som er det store problemet med fwd er at motoren sitter foran framhjulene. Derfor blir bilen meget understyrt i svinger. En annen ting er at fwd med mye hester (som nevnt x-ganger her) får ikke grep under akselerasjon. I tillegg så er det helt jævlig å gi på, da rattet drar i alle retninger og bilen blir tung og kjøre.

Grunnen til at de fleste vanlige biler blir levert med fwd idag er at det gjør produksjon billigere. Eneste positive er at det er enklere for gamle damer og komme seg opp den bratte bakken i innkjørselen på vintern! Fwd tar seg lett frem pga at motoren sitter over drivhjula, men det er eneste fordel!

Altså..

 

FWD FOR GAMLE DAMER

RWD for folk som liker å kjøre bil!

 

Det jeg leste om her at et problem med fwd slipper med rompa når du slipper gassen inn mot en sving.. Den tendensen er forsterket på en rwd bil da motor bremser bakhjula og fungerer som et håndbrekk.. Men det positive med dette er at bilen er mere villig til å ta svingen, bare du bruker det riktig.

 

(Det folk snakker om å ligge sidelengs her er bare bonus når det gjelder fordeler og bakdeler med rwd. Å ligge sidelengs med en bil er den minst effektive måten å kjøre fort på!)

 

Så folkens, bytt ut feilhjulstrekk'en deres og kjøp en rwd!:D

Mvh FastOmega

____________________

Opel Omega A 3.0i 24v

Opel Omega A 2.0i

Opel Omega A 2.6i -92 Fiat 124 sport coupè -67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt både RWD og FWD, men ikke aktivt. Derfor finner jeg ikke noe særlig forskjeld. Jeg vet alikevell hva jeg foretrekker:smilbmw

Synes det er litt dumt å si slike ting, folk må da få si hva di mener

 

Anyway: Husk ikke alle vil som deg, vær glad for det'!

 

 

Ja, folk må få lov til å ha andre meninger, selvsagt :)

 

 

Men jeg sa bare at de som ikke har kjørt begge deler, ikke bør skrive utifra det de hører om og teorier. En off topic teori er at Saleen S7 skal klare toppfart på 390 km/t+ ifølge beregninger, en annen at når de prøvde klarte den aldri mer enn 340 km/t.

Også må man oppleve for å erfare, og jeg regner med at denne tråden baserer seg på erfaringer den enkelte har med de to ulike typene biler...

 

For i teorien funker kommunismen og.......................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som tror at en fwd må understyre;

 

Dere må prøve med litt høyere hastighet. Slipper det foran er farten for liten. Null problem å kjøre overstyrt med forhjulstrekker!!

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke glem at kjørestil har nesten like stor innvirkning på over/understyring og da..

 

det er ikke det det er snakk om.. Da kan vi begynne og diskutere om sebastian loeb er en bedre sjåfør en m. schumacher?

 

Det som er spørsmålet er forskjellen på fysikken.

Mvh FastOmega

____________________

Opel Omega A 3.0i 24v

Opel Omega A 2.0i

Opel Omega A 2.6i -92 Fiat 124 sport coupè -67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke det det er snakk om.. Da kan vi begynne og diskutere om sebastian loeb er en bedre sjåfør en m. schumacher?

 

 

Selvfølgelig har det noe med saken å gjøre..... schumi og Loeb har derimot ingenting med saken å gjøre...

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har det noe med saken å gjøre..... schumi og Loeb har derimot ingenting med saken å gjøre...

 

Du er den eneste med en framhjulsdreven bil her som fungerer, så deg gidder jeg ikke diskutere med!:D

 

Det jeg mente er at vi diskuterer ikke kjørestiler her.. Vi diskuterer hvordan bilenes oppbygning fungerer mot hverandre.. Jeg har heller ikke noe problem med å få en rwd til å understyre og heller ikke en fwd til og overstyre.. (Å kjøre fwd en vinter uten håndbrekk kan være spennende det også!:))

Mvh FastOmega

____________________

Opel Omega A 3.0i 24v

Opel Omega A 2.0i

Opel Omega A 2.6i -92 Fiat 124 sport coupè -67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår