Gå til innhold

Bakhjulstrekk Oppskrytt?

Ranger emnet


en sei

Anbefalte innlegg

  • Svar 192
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, folk må få lov til å ha andre meninger, selvsagt :)

 

 

Men jeg sa bare at de som ikke har kjørt begge deler, ikke bør skrive utifra det de hører om og teorier. En off topic teori er at Saleen S7 skal klare toppfart på 390 km/t+ ifølge beregninger, en annen at når de prøvde klarte den aldri mer enn 340 km/t.

Også må man oppleve for å erfare, og jeg regner med at denne tråden baserer seg på erfaringer den enkelte har med de to ulike typene biler...

 

For i teorien funker kommunismen og.......................

 

Ja det var ikke meningen å ta noen :D

Synes det er arti lesing jeg, med alle teoriene og argumentene. Er enig i noen og helt uenig i andre (nevner ikke navn) :D

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er den eneste med en framhjulsdreven bil her som fungerer, så deg gidder jeg ikke diskutere med!:D

 

 

 

Bilen min har bakhjulsdrift, 50/50 vektfordeling, sperrebakende, omlag 270hk og utveksling til ca 260km/t......

 

....men har ikke skylapper av den grunn!

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missforstår ikke en dritt jeg.. På hvilken måte er forutsetningene like i det han sier der?

 

"Men, jeg snakker om biler langt lavere klasse, og til omtrent samme pris.. La oss si en bil til 300.000, kan sikkert få mer kjøreglede i en forhjulsdrevet lett bil til 300k enn en tyngre bakhjulsdrevet til 300k (det finnes meget få lette, bakhjulsdrevne biler til 300k).."

 

Finn frasen "på tross av" inni der.. Det er den setningen jeg kommenterte, og hvis man leser og bruker hodet så ser man det.

 

Du er lur... ;)

Det jeg mente, hvis du må ha det inn med teskje:

 

Hvor mange gode handling cars, FWD, finner du til, f.eks, 300.000?

Hvor mange gode handling cars, RWD, finner du til f.eks 300.000?

En Mercedes C-klasse, som er en sub-300k RWD bil, vil neppe ha like god handling som en Mini Cooper S.. ;)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne komme med et lite innspill. Personlig har jeg god erfaring med aktiv kjøring med fwd, og jeg har også kjørt litt rwd.

 

Dere sier at dere er redde for å kjøre fwd fordi den bare går rett frem. Faktum er jo rwd også går rett fram (understyrer) så lenge du ikke gir gass. Si at du kommer i 100km/t mot en sving. Du begynner på svingen, men plutslig innser du at den var for krapp! Da vil du sikkert sleppe gassen, og bilen understyrer uansett hvor den driver! Dere tøffinger med rwd kliner altså inn gassen å sladder gjennom?! Neppe!

 

Jeg forstår ikke hva som får dere til å synes at fwd er skummelt i forhold til rwd..

Dette er da helt feil, BEGGE biler vil overstyre fordi når man slipper gassen vil tyngdepunktet skyves fremover i bilen og kansje bilen får sladd, spesielt i høy fart..

 

du har ikke peiling hva du snakker om, slutt å skriv tull.

Hehe, åssen kan DU si det? som har kjørt så mye bil, er _nesten_ riktig, men det låser seg ikke, med mindre man girer ned med mye turtall feks i 3 gir til andre..

 

Jeg vet hva jeg syns... De som ikke har kjørt fwd eller rwd kan slutte å skrive i denne tråden nå...

Det er jeg klinisk enig i.. hehe..

 

ikke glem at kjørestil har nesten like stor innvirkning på over/understyring og da..

Du greide ikke å la vær ;)

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, åssen kan DU si det? som har kjørt så mye bil, er _nesten_ riktig, men det låser seg ikke, med mindre man girer ned med mye turtall feks i 3 gir til andre..

 

man kan ikke slavisk beskrive hvordan en bil reagerer avhengig av drivhjul i en situasjon, er utrolig mange andre faktorer som spiller inn.

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rent tallmessig sett er RWD bilen den med best kjøreegenskaper! det er blir rett og slett bestemt av dekket.. når man svinger i litt fart bruker man f.eks 70% av dekkets kapasitet, har man da FWD og gir gass som overstiger de 30% som er igjen, går bilen ut! mens med RWD bruker man bakdekkene til akselerasjon, men fordekkene tar seg av sving! så dermed kan kan bruke 70% av fordekkene til å svinge med og f.eks bruke 70% av bakdekkene til å gasse med..

Bmwccn #7477

Bmw E39 520I(solgt)

Chevrolet G30 Starmaster(solgt)

S4 ABT 2,7 Biturbo Tråd her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om det er en del her som ikke har så mye kjøreerfaring.

 

En RWD vil få et videre spor når man går på gassen gjennom en sving, fordi diffen låser mere, og skyver forhjula foran seg.

Og når man går av gassen noe med samme bil, så vil fremhjulene gripe igjen.

Og sporet blir tightere.

 

Jeg snakker da om en ok oppsatt bil som kjøres fort, ikke en Volvo eller Cosworth med 600hk som drar løs bakhjula.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan ikke slavisk beskrive hvordan en bil reagerer avhengig av drivhjul i en situasjon, er utrolig mange andre faktorer som spiller inn.

I teorien skjer det der MANGE rwd biler, men det er bare tøft.. Spes om man har power nok til å "møte"..

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rent tallmessig sett er RWD bilen den med best kjøreegenskaper! det er blir rett og slett bestemt av dekket.. når man svinger i litt fart bruker man 70% av dekkets kapasitet, har man da FWD og gir gass som overstiger de 30% som er igjen, går bilen ut! mens med RWD bruker man bakdekkene til akselerasjon, men fordekkene tar seg av sving! så dermed kan kan bruke 70% av fordekkene til å svinge med og f.eks bruke 70% av bakdekkene til å gasse med..

 

Og de prosentene kom hvorfra?

De stemmer nok ikke annet enn i helt spesielle situasjoner.

Man kan bruke f.eks 10%, 90%, kanskje 63,23% osv.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om det er en del her som ikke har så mye kjøreerfaring.

 

En RWD vil få et videre spor når man går på gassen gjennom en sving, fordi diffen låser mere, og skyver forhjula foran seg.

Og når man går av gassen noe med samme bil, så vil fremhjulene gripe igjen.

Og sporet blir tightere.

 

Jeg snakker da om en ok oppsatt bil som kjøres fort, ikke en Volvo eller Cosworth med 600hk som drar løs bakhjula.

Fint forklart :)

Også når man går av gassen går tyngdepunktet fremover i bilen, derfor fremhjulene får bedre grep

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de prosentene kom hvorfra?

De stemmer nok ikke annet enn i helt spesielle situasjoner.

Man kan bruke f.eks 10%, 90%, kanskje 63,23% osv.

ja seff er det andre prosenter etter hvilken situasjon man er i :P tok detta som et eksempel fra mitt hode jeg da bare.. står sikkert noe mer om det på verdensveven et sted..

Bmwccn #7477

Bmw E39 520I(solgt)

Chevrolet G30 Starmaster(solgt)

S4 ABT 2,7 Biturbo Tråd her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om det er en del her som ikke har så mye kjøreerfaring.

 

En RWD vil få et videre spor når man går på gassen gjennom en sving, fordi diffen låser mere, og skyver forhjula foran seg.

Og når man går av gassen noe med samme bil, så vil fremhjulene gripe igjen.

Og sporet blir tightere.

 

Jeg snakker da om en ok oppsatt bil som kjøres fort, ikke en Volvo eller Cosworth med 600hk som drar løs bakhjula.

 

enig i det du sier, så har vi igjen aller undetypene av biler, FF, FR, MR, RR osv.

 

ta minien min må jeg bremse inn og stille opp bilen for max hastighet og grep i svingen, ta en 911, begynner den å understyre er det bare å gasse litt så setter hele bilen seg på en helt annen måte en man noen gang kan oppleve med en FR.

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår