Gå til innhold

Bakhjulstrekk Oppskrytt?

Ranger emnet


en sei

Anbefalte innlegg

Likevell, ville 900Hk fwd, blitt enklere å handtere om vinter'n enn 900Hk rwd.

 

Derfor tok jo Saab så mye rally gull is kjøring osv.

Nå er det jo 4wd som gjelder på de sprekeste bila.

 

På vinteren er AWD gull, men det er heller ikke mye poeng på bane.

 

OK, det beste ville vært firehjulsstrekk med omtrent F/R distribusjon 30/70. Nok til at du kan kjøre sidelengs, nok til at du ikke understyrer under press, og nok til at du holder deg nøytral..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 192
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Forutsatt at man slipper veldig mange akselerasjoner fra stillestående, så tror jeg at man kan kjøre like fort, om ikke fortere med en forhjulstrekkerbil enn en bil med bakhjulsdrift.

 

Lettere å trekke noe langs en vei, enn å måtte balansere ett skyv...

Tror forskjellen blir enda større, jo mer overmotorisert farkosten er...

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gjennomsnittsbilisten som skal rette en skrens i følge boka (clutchen inn) vil vel en bakhjulsdrevet bil ha en ulempe i og med at vekta over fram akselen er lavere og gir mindre grep til styring.

 

Som alle hevder er fordelen med RWD (drift og styring adskilt).

 

Turboalfa hvordan kan dette komme fra deg?

 

Noen som har logga seg inn i ditt navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor formen1 er rwd.. kanskje fordi det ville vært idiotisk å dra en aksling under hele bilen fra motoren som står bak i bilen for å ordne forhjulsdrift ? dumt argument å bruke..

 

 

 

haha dumt av deg og involvere deg i denne tråden da du visserlig har null peiling på hvordan ting henger sammen med wd vs rwd..

 

hadde fwd vært raskere hadde ormel1 hatt midtmonterte motorer og fwd,men nei :)

 

 

rwd har ALLE forutsetninger for og være raskere enn fwd, desverre :)

 

med rwd kan du og desgine bilen slik at forhjula står lengre fram sammenliknet med fwd, det gjølr bilen lettere og kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at man slipper veldig mange akselerasjoner fra stillestående, så tror jeg at man kan kjøre like fort, om ikke fortere med en forhjulstrekkerbil enn en bil med bakhjulsdrift.

 

Lettere å trekke noe langs en vei, enn å måtte balansere ett skyv...

Tror forskjellen blir enda større, jo mer overmotorisert farkosten er...

 

 

 

helt uenig med deg, desverre... det er bare og slå seg til ro med at rwd har alle forutsetninger for og være raskere enn fwd. det kan feks sees ved at i stcc, ntcc etc. så får rwd biler vekttillegg pga at de har såpass stor fordel.

 

skal vi se:

 

rwd: + bedre balanse,bedre handling, bedre bremseegenskaper, bedre akselrasjon, gjevnere dekkslitasje, tar svinger bedre

 

fwd: + bedre grep ved glatt vei og svakt gasspådrag, mere plass i kupe pga ingen drivaksling som går bak, billigere og produsere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha dumt av deg og involvere deg i denne tråden da du visserlig har null peiling på hvordan ting henger sammen med wd vs rwd..

 

hadde fwd vært raskere hadde ormel1 hatt midtmonterte motorer og fwd,men nei :)

 

 

rwd har ALLE forutsetninger for og være raskere enn fwd, desverre :)

 

med rwd kan du og desgine bilen slik at forhjula står lengre fram sammenliknet med fwd, det gjølr bilen lettere og kontrollere.

 

helt uenig med deg, desverre... det er bare og slå seg til ro med at rwd har alle forutsetninger for og være raskere enn fwd. det kan feks sees ved at i stcc, ntcc etc. så får rwd biler vekttillegg pga at de har såpass stor fordel.

 

skal vi se:

 

rwd: + bedre balanse,bedre handling, bedre bremseegenskaper, bedre akselrasjon, gjevnere dekkslitasje, tar svinger bedre

 

fwd: + bedre grep ved glatt vei og svakt gasspådrag, mere plass i kupe pga ingen drivaksling som går bak, billigere og produsere..

 

Formel 1 er en idiotisk ting å nevne her, for som jeg har sagt før, en FWD bil kan henge med til 200 HK, derfra vil en RWD bil være langt mer effektiv. Nå er det slik at de fleste biler selges under 200 HK, og mesteparten av befolkningen trives nok med dette. Hvis du i tillegg regner med at du ikke kan kjøre fortere enn 70 på norske veier, er 150 HK helt kurant. Hvis du da har en småbil som veier 960 KG, og en større bil, med RWD, som veier 1300 KG, men som også har 150 KG, må man vel favorisere FWD bilen?

Derimot, 300 HK er en helt annen sak. Noe 900 HK også er ;)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formel 1 er en idiotisk ting å nevne her, for som jeg har sagt før, en FWD bil kan henge med til 200 HK, derfra vil en RWD bil være langt mer effektiv. Nå er det slik at de fleste biler selges under 200 HK, og mesteparten av befolkningen trives nok med dette. Hvis du i tillegg regner fortere enn 7med at du ikke kan kjøre 0 på norske veier, er 150 HK helt kurant. Hvis du da har en småbil som veier 960 KG, og en større bil, med RWD, som veier 1300 KG, men som også har 150 KG, må man vel favorisere FWD bilen?

Derimot, 300 HK er en helt annen sak. Noe 900 HK også er ;)

 

 

klart det med en vektforskjell på 340kg så vil jo den letteste bilen få en ENORM fordel!! men at en rwd er bedre enn en fwd vil jeg aldri gi meg på!

 

og du kan kjøre langt over 70 på norske veier, er opp til deg selv og forholdene det :)

 

 

btw ant denne siden her, les og lær :) http://www.corollaperformance.com/TechInfo/RWD.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha dumt av deg og involvere deg i denne tråden da du visserlig har null peiling på hvordan ting henger sammen med wd vs rwd..

 

hadde fwd vært raskere hadde ormel1 hatt midtmonterte motorer og fwd,men nei :)

 

 

rwd har ALLE forutsetninger for og være raskere enn fwd, desverre :)

 

med rwd kan du og desgine bilen slik at forhjula står lengre fram sammenliknet med fwd, det gjølr bilen lettere og kontrollere.

 

 

når skal du lære deg å lese hva som faktisk står ?

 

såklart bygger dem ikke om til fwd når motoren sitter bak i bilen.. eller kanskje du ikke forstod det ?

 

en av de få grunnene til at dem ikke kjører med 4x4 i f1 er at den vekta det vil veie å bruke dette kompenserer ikke for den fordelen man får med å ha driv på alle hjulene... og da er det enda mindre relevant å bygge om til fwd..

- 92 Vento 1.8

- 88 Golf2 GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart det med en vektforskjell på 340kg så vil jo den letteste bilen få en ENORM fordel!! men at en rwd er bedre enn en fwd vil jeg aldri gi meg på!

 

og du kan kjøre langt over 70 på norske veier, er opp til deg selv og forholdene det :)

 

 

btw ant denne siden her, les og lær :) http://www.corollaperformance.com/TechInfo/RWD.html

 

Les emnet!

Det går på om bakhjulsstrekk er oppskrytt eller ikke! Og du finner få billige biler som er RWD med kun 965 kg å drasse på!

 

:hello:

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når skal du lære deg å lese hva som faktisk står ?

 

såklart bygger dem ikke om til fwd når motoren sitter bak i bilen.. eller kanskje du ikke forstod det ?

 

en av de få grunnene til at dem ikke kjører med 4x4 i f1 er at den vekta det vil veie å bruke dette kompenserer ikke for den fordelen man får med å ha driv på alle hjulene... og da er det enda mindre relevant å bygge om til fwd..

 

Dessuten har AWD langt større effekttap ved hjulene.. Så det er idiotisk å bruke F1 her..

Men, back to topic!

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår