Darkstar Skrevet Juni 17, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2003 Originally posted by borabora Er vel olje på stort sett alle men tørker man det ordentlig før man setter det på er det ikke noe problem. Danna: Uff, du sku ikke skrevet noe.... ;) Har vært nok diskusjon om det her før.:rolleyes: Anbefaler dump, åpent filter og eksos. Da blir det lyd. ;) Merker har det vært nok snakket om før. :o Ja, har tenkt på det.... Blir nok filter og dump først.... Eksos er dyrt, vil ha kvalitet hvis eg først kjøper.... Siter 07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
borabora Skrevet Juni 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2003 Originally posted by Passat_RS Eksos er dyrt, vil ha kvalitet hvis eg først kjøper.... Vet, fler som vil ha det. ;) Men kan ikke få alt på en gang så det blir veldig langt ned på lista. :( Siter Vento, Golf 3 xMk3 "tdi" xS3X 2 DIE 4 xA4 tEqUILA xStreetdreams Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Juni 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2003 Originally posted by arildh Vis meg et tilfelle hvor dumpventil(atmosfære) har gjort skade på en 1.8T... Saken er vel at det tar tid, og det er katalysator som får mye kortere levetid. Ikke noe krise med en gang, og det funker sikkert i flere år, men katalysator(er) er ikke billig og da får man bestemme selv om man vil ha åpen dump-ventil og kjøpe nye kat'er tidligere eller om man vil gjøre det på den skikkelige og beste måten(resirkulerende). Og for å ta det i samme slengen. Luftmassemåleren har ikke noe med saken å gjøre, den tar ikke noe skade av noe åpen dump, derimot tåler de ikke olje og derfor er det viktig å olje filterene sine på den riktige måten så oljen ikke løsner fra filteret og legger seg på glødetråen i LMM, for da dør den gjerne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Juni 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2003 Originally posted by borabora Er vel olje på stort sett alle men tørker man det ordentlig før man setter det på er det ikke noe problem. Danna: Uff, du sku ikke skrevet noe.... ;) Har vært nok diskusjon om det her før.:rolleyes: Anbefaler dump, åpent filter og eksos. Da blir det lyd. ;) Merker har det vært nok snakket om før. :o HKS bruker ikke olje på sine metall-luftfilter... :) og,dette temaet har nok blitt diskutert mer enn nok før,ja.... :D Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darkstar Skrevet Juni 17, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2003 Originally posted by boXer Saken er vel at det tar tid, og det er katalysator som får mye kortere levetid. Ikke noe krise med en gang, og det funker sikkert i flere år, men katalysator(er) er ikke billig og da får man bestemme selv om man vil ha åpen dump-ventil og kjøpe nye kat'er tidligere eller om man vil gjøre det på den skikkelige og beste måten(resirkulerende). Og for å ta det i samme slengen. Luftmassemåleren har ikke noe med saken å gjøre, den tar ikke noe skade av noe åpen dump, derimot tåler de ikke olje og derfor er det viktig å olje filterene sine på den riktige måten så oljen ikke løsner fra filteret og legger seg på glødetråen i LMM, for da dør den gjerne. Kjøper nok resirkulernde dump eg..... Forge kanskje eller Dahlback sin som er link til i en tidligere post............ Filter blir nok RamAir Maxflow...... Eksos vet eg ikke enda, MTM kanskje(ganske dyrt) eller SuperSprint.. venter på pris! Siter 07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet Juni 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2003 Originally posted by boXer Saken er vel at det tar tid, og det er katalysator som får mye kortere levetid. Ikke noe krise med en gang, og det funker sikkert i flere år, men katalysator(er) er ikke billig og da får man bestemme selv om man vil ha åpen dump-ventil og kjøpe nye kat'er tidligere eller om man vil gjøre det på den skikkelige og beste måten(resirkulerende). Well, som jeg nevnte i en tidligere tråd stiller jeg meg tvilende til at ECU faktisk rekker eller gidder å få noe signal fra MAF/VAF om at all denne lufta har kommet inn i systemet mellom girskift. Normale folk slipper gassen mellom girskift noe ECU også får med seg via turtall, throttle-sensoren og mindre boost. Man skulle tro at disse verdiene også ligger til grunn for kalkulert bensinmengde. Om MAF/VAF rekker å reagere på en liten "fis" vet jeg som sagt ikke men det hadde vært skøy å måle det via en datalogger eller noe. Jeg vil tro at chipping gir Cat'en mere juling enn en dump gjør. Gir en MTM-chip det ønskede blandingsforholdet på 14,7:1 med WOT i et høyere gir og +1.bar ? Sist jeg var på EU-kontroll var det ikke slik de testet avgasser :) Turbobiler bør vel ha fetere blanding enn 14,7:1 når det gasses friskt og det tenker jeg de som lager chippen også tenker på. Fet blanding og trang katalysator holder neppe i de 120000 km den er laget for å holde Tror jeg... Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spewster Skrevet Juni 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2003 Originally posted by Passat_RS Kjøper nok resirkulernde dump eg..... Forge kanskje eller Dahlback sin som er link til i en tidligere post............ Filter blir nok RamAir Maxflow...... Eksos vet eg ikke enda, MTM kanskje(ganske dyrt) eller SuperSprint.. venter på pris! Jeg skal ha meg forge ventil, samt RamAir Maxflow og Ferrita effektanlegg :) skattepenga er rett rundt hjørnet :D Siter 01' VW Polo Edition 98' Ford Courier 1.3 (SOLGT) 86' VW Golf GTI-T (prosjekt) 00' Audi A4 1,8 Turbo (SOLGT) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darkstar Skrevet Juni 17, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2003 Originally posted by spewster Jeg skal ha meg forge ventil, samt RamAir Maxflow og Ferrita effektanlegg :) skattepenga er rett rundt hjørnet :D Hvor skal du kjøpe, fått priser på det???? Blir kanskje effektanlegg på meg og, får se hva skatte og feriepengene rekke til..... MTM anlegg koster ca 13 000,- for dobbelt 3" fra kat og bak med ett 3" utløp på hver side bak.... Det er rå fett!! :) :) :) :) :) Siter 07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darkstar Skrevet Juni 17, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2003 Originally posted by arildh Well, som jeg nevnte i en tidligere tråd stiller jeg meg tvilende til at ECU faktisk rekker eller gidder å få noe signal fra MAF/VAF om at all denne lufta har kommet inn i systemet mellom girskift. Normale folk slipper gassen mellom girskift noe ECU også får med seg via turtall, throttle-sensoren og mindre boost. Man skulle tro at disse verdiene også ligger til grunn for kalkulert bensinmengde. Om MAF/VAF rekker å reagere på en liten "fis" vet jeg som sagt ikke men det hadde vært skøy å måle det via en datalogger eller noe. Jeg vil tro at chipping gir Cat'en mere juling enn en dump gjør. Gir en MTM-chip det ønskede blandingsforholdet på 14,7:1 med WOT i et høyere gir og +1.bar ? Sist jeg var på EU-kontroll var det ikke slik de testet avgasser :) Turbobiler bør vel ha fetere blanding enn 14,7:1 når det gasses friskt og det tenker jeg de som lager chippen også tenker på. Fet blanding og trang katalysator holder neppe i de 120000 km den er laget for å holde Tror jeg... Skader det å fjerne katalysatoren helt, og sette inn ett erstatningsrør???? Lambdaen ligger vel før katen???? Siter 07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
borabora Skrevet Juni 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2003 Originally posted by Passat_RS Hvor skal du kjøpe, fått priser på det???? Blir kanskje effektanlegg på meg og, får se hva skatte og feriepengene rekke til..... MTM anlegg koster ca 13 000,- for dobbelt 3" fra kat og bak med ett 3" utløp på hver side bak.... Det er rå fett!! :) :) :) :) :) Er det bedre enn det Ferrita anlegget som blir bygd rett på bilen? Da kan du jo få med Racing Kat.... Og bygger vel lengre fram de? Siter Vento, Golf 3 xMk3 "tdi" xS3X 2 DIE 4 xA4 tEqUILA xStreetdreams Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet Juni 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2003 Originally posted by Passat_RS Skader det å fjerne katalysatoren helt, og sette inn ett erstatningsrør???? Lambdaen ligger vel før katen???? Jeg kjører ikke Audi men .. disse nyere Audi bilene har vel lambdasensorer både før og etter katalysator(ene). Muligens for å kunnne detektere om den er gåen. På andre biler får man ofte kjøpt en "decat-pipe" som man setter inn i stedet for katalysatoren. Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darkstar Skrevet Juni 17, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2003 Originally posted by arildh Jeg kjører ikke Audi men .. disse nyere Audi bilene har vel lambdasensorer både før og etter katalysator(ene). Muligens for å kunnne detektere om den er gåen. På andre biler får man ofte kjøpt en "decat-pipe" som man setter inn i stedet for katalysatoren. OK! Får sjekke det da.... Tror eg bare har en før katen, men best å sjekke.................. Kjører foresten Passat 1,8T eg da, men er jo samme motoren som i Audi :) Siter 07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Juni 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2003 Originally posted by arildh Well, som jeg nevnte i en tidligere tråd stiller jeg meg tvilende til at ECU faktisk rekker eller gidder å få noe signal fra MAF/VAF om at all denne lufta har kommet inn i systemet mellom girskift. Normale folk slipper gassen mellom girskift noe ECU også får med seg via turtall, throttle-sensoren og mindre boost. Man skulle tro at disse verdiene også ligger til grunn for kalkulert bensinmengde. Om MAF/VAF rekker å reagere på en liten "fis" vet jeg som sagt ikke men det hadde vært skøy å måle det via en datalogger eller noe. Jeg vil tro at chipping gir Cat'en mere juling enn en dump gjør. Gir en MTM-chip det ønskede blandingsforholdet på 14,7:1 med WOT i et høyere gir og +1.bar ? Sist jeg var på EU-kontroll var det ikke slik de testet avgasser :) Turbobiler bør vel ha fetere blanding enn 14,7:1 når det gasses friskt og det tenker jeg de som lager chippen også tenker på. Fet blanding og trang katalysator holder neppe i de 120000 km den er laget for å holde Tror jeg... Trur du tenker litt feil nå. Riktig at ECU ikke er raske nok. Riktig at TPS har noe å si på blandingsforhold. Men når motoren har registrert luft og dette dumpes ut i friluft så er det allerede for sent, ECU er ikke rask nok til å registrere forskjell så motoren vil få bensinen uten luften den trudde den skulle få med. Du vet luften blir dumpet i det du slipper gasspedalen helt ut ikke før. Og da blir tiden litt knapp for ECU :) Og med blandingen... må huske at under fullgass er det litt anderledes og motoren vil ikke få en 14,7:1 blanding for å glede kat'en men heler den blanding som er mest/mere effektiv. En motor får har ikke 14,7:1 i blandingsforhold hele tiden ;) Denne hippie blandingen er bare sånn lunkekjøring når man ikke trenger effekten, og lamba'n får gjør jobben sin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spewster Skrevet Juni 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2003 Originally posted by Passat_RS Hvor skal du kjøpe, fått priser på det???? Blir kanskje effektanlegg på meg og, får se hva skatte og feriepengene rekke til..... MTM anlegg koster ca 13 000,- for dobbelt 3" fra kat og bak med ett 3" utløp på hver side bak.... Det er rå fett!! :) :) :) :) :) Ferrita anlegget skal jeg nok få montert på fabrikken til ferrita, en liten helgetur/dagstur :) Pris ifølge nettet: 13995 SEK ikl race kat, ca 12000NOK. Forge + filter tar jeg vel hos b4y.. ikke bestemt meg enda Siter 01' VW Polo Edition 98' Ford Courier 1.3 (SOLGT) 86' VW Golf GTI-T (prosjekt) 00' Audi A4 1,8 Turbo (SOLGT) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darkstar Skrevet Juni 17, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2003 Originally posted by spewster Ferrita anlegget skal jeg nok få montert på fabrikken til ferrita, en liten helgetur/dagstur :) Pris ifølge nettet: 13995 SEK ikl race kat, ca 12000NOK. Forge + filter tar jeg vel hos b4y.. ikke bestemt meg enda Ok, hvor ligger Ferrita fabrikken?? Litt lang tur fra Bergen kanskje... Er det 3" rustfritt? Bare race kat. eller grenrør også??? Blir nok fett det!!!! Siter 07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.