Gå til innhold

Feitere lydi en 1,8T

Ranger emnet


Darkstar

Anbefalte innlegg

Originally posted by borabora

 

Er vel olje på stort sett alle men tørker man det ordentlig før man setter det på er det ikke noe problem.

 

Danna: Uff, du sku ikke skrevet noe.... ;)

 

Har vært nok diskusjon om det her før.:rolleyes:

 

Anbefaler dump, åpent filter og eksos. Da blir det lyd. ;)

Merker har det vært nok snakket om før. :o

 

Ja, har tenkt på det.... Blir nok filter og dump først....

Eksos er dyrt, vil ha kvalitet hvis eg først kjøper....

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by arildh

Vis meg et tilfelle hvor dumpventil(atmosfære) har gjort skade på en 1.8T...

 

Saken er vel at det tar tid, og det er katalysator som får mye kortere levetid.

Ikke noe krise med en gang, og det funker sikkert i flere år, men katalysator(er) er ikke billig og da får man bestemme selv om man vil ha åpen dump-ventil og kjøpe nye kat'er tidligere eller om man vil gjøre det på den skikkelige og beste måten(resirkulerende).

 

Og for å ta det i samme slengen. Luftmassemåleren har ikke noe med saken å gjøre, den tar ikke noe skade av noe åpen dump, derimot tåler de ikke olje og derfor er det viktig å olje filterene sine på den riktige måten så oljen ikke løsner fra filteret og legger seg på glødetråen i LMM, for da dør den gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by borabora

 

Er vel olje på stort sett alle men tørker man det ordentlig før man setter det på er det ikke noe problem.

 

Danna: Uff, du sku ikke skrevet noe.... ;)

 

Har vært nok diskusjon om det her før.:rolleyes:

 

Anbefaler dump, åpent filter og eksos. Da blir det lyd. ;)

Merker har det vært nok snakket om før. :o

 

HKS bruker ikke olje på sine metall-luftfilter... :)

 

og,dette temaet har nok blitt diskutert mer enn nok før,ja.... :D

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

Saken er vel at det tar tid, og det er katalysator som får mye kortere levetid.

Ikke noe krise med en gang, og det funker sikkert i flere år, men katalysator(er) er ikke billig og da får man bestemme selv om man vil ha åpen dump-ventil og kjøpe nye kat'er tidligere eller om man vil gjøre det på den skikkelige og beste måten(resirkulerende).

 

Og for å ta det i samme slengen. Luftmassemåleren har ikke noe med saken å gjøre, den tar ikke noe skade av noe åpen dump, derimot tåler de ikke olje og derfor er det viktig å olje filterene sine på den riktige måten så oljen ikke løsner fra filteret og legger seg på glødetråen i LMM, for da dør den gjerne.

 

Kjøper nok resirkulernde dump eg..... Forge kanskje eller Dahlback sin som er link til i en tidligere post............

Filter blir nok RamAir Maxflow......

Eksos vet eg ikke enda, MTM kanskje(ganske dyrt) eller SuperSprint.. venter på pris!

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

Saken er vel at det tar tid, og det er katalysator som får mye kortere levetid.

Ikke noe krise med en gang, og det funker sikkert i flere år, men katalysator(er) er ikke billig og da får man bestemme selv om man vil ha åpen dump-ventil og kjøpe nye kat'er tidligere eller om man vil gjøre det på den skikkelige og beste måten(resirkulerende).

 

 

Well, som jeg nevnte i en tidligere tråd stiller jeg meg tvilende til at ECU faktisk rekker eller gidder å få noe signal fra MAF/VAF om at all denne lufta har kommet inn i systemet mellom girskift.

Normale folk slipper gassen mellom girskift noe ECU også får med seg via turtall, throttle-sensoren og mindre boost. Man skulle tro at disse verdiene også ligger til grunn for kalkulert bensinmengde.

 

Om MAF/VAF rekker å reagere på en liten "fis" vet jeg som sagt ikke men det hadde vært skøy å måle det via en datalogger eller noe.

 

Jeg vil tro at chipping gir Cat'en mere juling enn en dump gjør.

Gir en MTM-chip det ønskede blandingsforholdet på 14,7:1 med WOT i et høyere gir og +1.bar ?

Sist jeg var på EU-kontroll var det ikke slik de testet avgasser :)

Turbobiler bør vel ha fetere blanding enn 14,7:1 når det gasses friskt og det tenker jeg de som lager chippen også tenker på.

Fet blanding og trang katalysator holder neppe i de 120000 km den er laget for å holde

 

Tror jeg...

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Passat_RS

 

Kjøper nok resirkulernde dump eg..... Forge kanskje eller Dahlback sin som er link til i en tidligere post............

Filter blir nok RamAir Maxflow......

Eksos vet eg ikke enda, MTM kanskje(ganske dyrt) eller SuperSprint.. venter på pris!

 

Jeg skal ha meg forge ventil, samt RamAir Maxflow og Ferrita effektanlegg :)

skattepenga er rett rundt hjørnet :D

01' VW Polo Edition

98' Ford Courier 1.3 (SOLGT)

86' VW Golf GTI-T (prosjekt)

00' Audi A4 1,8 Turbo (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by spewster

 

Jeg skal ha meg forge ventil, samt RamAir Maxflow og Ferrita effektanlegg :)

skattepenga er rett rundt hjørnet :D

 

Hvor skal du kjøpe, fått priser på det????

 

Blir kanskje effektanlegg på meg og, får se hva skatte og feriepengene rekke til.....

 

MTM anlegg koster ca 13 000,- for dobbelt 3" fra kat og bak med ett 3" utløp på hver side bak.... Det er rå fett!! :) :) :) :) :)

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

 

 

Well, som jeg nevnte i en tidligere tråd stiller jeg meg tvilende til at ECU faktisk rekker eller gidder å få noe signal fra MAF/VAF om at all denne lufta har kommet inn i systemet mellom girskift.

Normale folk slipper gassen mellom girskift noe ECU også får med seg via turtall, throttle-sensoren og mindre boost. Man skulle tro at disse verdiene også ligger til grunn for kalkulert bensinmengde.

 

Om MAF/VAF rekker å reagere på en liten "fis" vet jeg som sagt ikke men det hadde vært skøy å måle det via en datalogger eller noe.

 

Jeg vil tro at chipping gir Cat'en mere juling enn en dump gjør.

Gir en MTM-chip det ønskede blandingsforholdet på 14,7:1 med WOT i et høyere gir og +1.bar ?

Sist jeg var på EU-kontroll var det ikke slik de testet avgasser :)

Turbobiler bør vel ha fetere blanding enn 14,7:1 når det gasses friskt og det tenker jeg de som lager chippen også tenker på.

Fet blanding og trang katalysator holder neppe i de 120000 km den er laget for å holde

 

Tror jeg...

 

 

Skader det å fjerne katalysatoren helt, og sette inn ett erstatningsrør????

Lambdaen ligger vel før katen????

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Passat_RS

 

Hvor skal du kjøpe, fått priser på det????

 

Blir kanskje effektanlegg på meg og, får se hva skatte og feriepengene rekke til.....

 

MTM anlegg koster ca 13 000,- for dobbelt 3" fra kat og bak med ett 3" utløp på hver side bak.... Det er rå fett!! :) :) :) :) :)

 

Er det bedre enn det Ferrita anlegget som blir bygd rett på bilen?

Da kan du jo få med Racing Kat.... Og bygger vel lengre fram de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Passat_RS

 

 

Skader det å fjerne katalysatoren helt, og sette inn ett erstatningsrør????

Lambdaen ligger vel før katen????

 

Jeg kjører ikke Audi men .. disse nyere Audi bilene har vel lambdasensorer både før og etter katalysator(ene). Muligens for å kunnne detektere om den er gåen.

På andre biler får man ofte kjøpt en "decat-pipe" som man setter inn i stedet for katalysatoren.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

 

Jeg kjører ikke Audi men .. disse nyere Audi bilene har vel lambdasensorer både før og etter katalysator(ene). Muligens for å kunnne detektere om den er gåen.

På andre biler får man ofte kjøpt en "decat-pipe" som man setter inn i stedet for katalysatoren.

 

OK! Får sjekke det da.... Tror eg bare har en før katen, men best å sjekke..................

 

Kjører foresten Passat 1,8T eg da, men er jo samme motoren som i Audi :)

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

 

Well, som jeg nevnte i en tidligere tråd stiller jeg meg tvilende til at ECU faktisk rekker eller gidder å få noe signal fra MAF/VAF om at all denne lufta har kommet inn i systemet mellom girskift.

Normale folk slipper gassen mellom girskift noe ECU også får med seg via turtall, throttle-sensoren og mindre boost. Man skulle tro at disse verdiene også ligger til grunn for kalkulert bensinmengde.

 

Om MAF/VAF rekker å reagere på en liten "fis" vet jeg som sagt ikke men det hadde vært skøy å måle det via en datalogger eller noe.

 

Jeg vil tro at chipping gir Cat'en mere juling enn en dump gjør.

Gir en MTM-chip det ønskede blandingsforholdet på 14,7:1 med WOT i et høyere gir og +1.bar ?

Sist jeg var på EU-kontroll var det ikke slik de testet avgasser :)

Turbobiler bør vel ha fetere blanding enn 14,7:1 når det gasses friskt og det tenker jeg de som lager chippen også tenker på.

Fet blanding og trang katalysator holder neppe i de 120000 km den er laget for å holde

 

Tror jeg...

 

Trur du tenker litt feil nå. Riktig at ECU ikke er raske nok. Riktig at TPS har noe å si på blandingsforhold. Men når motoren har registrert luft og dette dumpes ut i friluft så er det allerede for sent, ECU er ikke rask nok til å registrere forskjell så motoren vil få bensinen uten luften den trudde den skulle få med.

Du vet luften blir dumpet i det du slipper gasspedalen helt ut ikke før.

Og da blir tiden litt knapp for ECU :)

 

Og med blandingen... må huske at under fullgass er det litt anderledes og motoren vil ikke få en 14,7:1 blanding for å glede kat'en men heler den blanding som er mest/mere effektiv.

En motor får har ikke 14,7:1 i blandingsforhold hele tiden ;)

Denne hippie blandingen er bare sånn lunkekjøring når man ikke trenger effekten, og lamba'n får gjør jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Passat_RS

 

Hvor skal du kjøpe, fått priser på det????

 

Blir kanskje effektanlegg på meg og, får se hva skatte og feriepengene rekke til.....

 

MTM anlegg koster ca 13 000,- for dobbelt 3" fra kat og bak med ett 3" utløp på hver side bak.... Det er rå fett!! :) :) :) :) :)

 

Ferrita anlegget skal jeg nok få montert på fabrikken til ferrita, en liten helgetur/dagstur :) Pris ifølge nettet: 13995 SEK ikl race kat, ca 12000NOK. Forge + filter tar jeg vel hos b4y.. ikke bestemt meg enda

01' VW Polo Edition

98' Ford Courier 1.3 (SOLGT)

86' VW Golf GTI-T (prosjekt)

00' Audi A4 1,8 Turbo (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by spewster

 

Ferrita anlegget skal jeg nok få montert på fabrikken til ferrita, en liten helgetur/dagstur :) Pris ifølge nettet: 13995 SEK ikl race kat, ca 12000NOK. Forge + filter tar jeg vel hos b4y.. ikke bestemt meg enda

 

Ok, hvor ligger Ferrita fabrikken?? Litt lang tur fra Bergen kanskje... Er det 3" rustfritt? Bare race kat. eller grenrør også???

 

Blir nok fett det!!!!

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår