Gå til innhold

Polering for hånd

Ranger emnet


Amatør1

Anbefalte innlegg

Vel, hot-roderne brukte en 40cm pute ca.. SVÆR sak..

Ikke like lett å komme til overalt da, men da får man fordelt trykket GODT..

Nå var jo han polereren der PROFF også da..

Autoglym er supert produkt. Det beste er at den både er lett å arbeide inn og den er lett å tørke av..

Ultra deep shine heter den nye voksen for mørke biler.. Den bruker jeg på min sorte Passat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store puter er for panser og tak, eventuelt bagasjelokk. hvis du skal bruke lakkrens først på maskin kan den maskinen godt bare rotere husk å bruke hardere skumgummipute for grovere midel. jo lenger i poleringen du kommer jo viktigere er det med renere og mykere skumgummi. bil x-tra selger autoglym polerings puter disse er veldig fine og er av samme type som jeg brukte på bilpleien når jeg jobbet der. men når det gjelder siste poleringen bør du ha en eksenter slipemaskin med justerbart turtall den vibrerer samtidig som den går rundt da slipper du kjøregater i lakken, dette er størst problem på mørk lakk. jo mørkere jo synligere blir alt. i tilleg er det et spørsmål om du har klarlakk på utsiden som feks. metallic da er det ikke like vanskelig og du trenger ikke polering for mørk lakk. du trenger ikke tørke av lakkrens før polering bare laget på bilen er tørt. Trinn 1: Lakkrens = hard skumgummi, høyere turtall og litt godt med vekt på. Ikke nødvendigvis så mye fuktighet men selvfølgelig litt hele tiden... Obs!!! pass på plastlister. Trinn 2: Polering = myk skumgummi, lavere turtall, ikke så mye vekt, ta deg god tid gå over alle flater i begge retninger minst to ganger med masse polish. Det skal være skikkelig fuktig. med eksenter slipemaskin trenger du heller ikke bekymre deg for plast/gummi lister og lignende. Trinn 3: tørk godt av bilen med microfiberklut selv om den er liten trekker den til seg 3 ganger så mye polish støv som bomull og er MYE mer skånsom mot lakken. kombiner gjerne med luft-blåsepistol for å fjerne støv. kluten kan vaskes i maskin og varer leeeenge. Trinn 4: legg et tynt men jevnt lag med lakkforsegler og tørk av med microfiberklut denne prosessen kan gjenntas flere ganger for lenger beskyttelse. Øker holbarheten med ca 50% av forige lag hver gang du gjør det.

altså: 1. lag = 50% 2. lag = 75% 3. lag = 87,5% 4. lag = 93,75 % osv osv...

jeg pleier å legge to lag på min egen mer en det får man ikke igjen for. Et lite tips er å høytrykk vaske dørsidene innimellom husk bare å smøre opp hengsler osv.

Hvis det er ønsker om det kan jeg legge ut en oppskrift på invendig vedlikehold også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm Skal man bruke hard skumgummi med rubbing? og myk ved polering?

Jeg mener, rubbing går jo tvert gjennom lakken, selv ved håndpolering.

Jeg har aldri brukt slik maskin med skumgummipute, så jeg mener ikke å tvile på det du sier.. Men det høres da litt rart ut å bruke hard skumgummi ved rubbing.. Ville trodd lakken fikk litt for hard påkjenning da..

 

Hva mener du med å høytrykkvaske dørsidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store puter er for panser og tak, eventuelt bagasjelokk. hvis du skal bruke lakkrens først på maskin kan den maskinen godt bare rotere husk å bruke hardere skumgummipute for grovere midel. jo lenger i poleringen du kommer jo viktigere er det med renere og mykere skumgummi. bil x-tra selger autoglym polerings puter disse er veldig fine og er av samme type som jeg brukte på bilpleien når jeg jobbet der. men når det gjelder siste poleringen bør du ha en eksenter slipemaskin med justerbart turtall den vibrerer samtidig som den går rundt da slipper du kjøregater i lakken, dette er størst problem på mørk lakk. jo mørkere jo synligere blir alt. i tilleg er det et spørsmål om du har klarlakk på utsiden som feks. metallic da er det ikke like vanskelig og du trenger ikke polering for mørk lakk. du trenger ikke tørke av lakkrens før polering bare laget på bilen er tørt. Trinn 1: Lakkrens = hard skumgummi, høyere turtall og litt godt med vekt på. Ikke nødvendigvis så mye fuktighet men selvfølgelig litt hele tiden... Obs!!! pass på plastlister. Trinn 2: Polering = myk skumgummi, lavere turtall, ikke så mye vekt, ta deg god tid gå over alle flater i begge retninger minst to ganger med masse polish. Det skal være skikkelig fuktig. med eksenter slipemaskin trenger du heller ikke bekymre deg for plast/gummi lister og lignende. Trinn 3: tørk godt av bilen med microfiberklut selv om den er liten trekker den til seg 3 ganger så mye polish støv som bomull og er MYE mer skånsom mot lakken. kombiner gjerne med luft-blåsepistol for å fjerne støv. kluten kan vaskes i maskin og varer leeeenge. Trinn 4: legg et tynt men jevnt lag med lakkforsegler og tørk av med microfiberklut denne prosessen kan gjenntas flere ganger for lenger beskyttelse. Øker holbarheten med ca 50% av forige lag hver gang du gjør det.

altså: 1. lag = 50% 2. lag = 75% 3. lag = 87,5% 4. lag = 93,75 % osv osv...

jeg pleier å legge to lag på min egen mer en det får man ikke igjen for. Et lite tips er å høytrykk vaske dørsidene innimellom husk bare å smøre opp hengsler osv.

Hvis det er ønsker om det kan jeg legge ut en oppskrift på invendig vedlikehold også....

 

Legg gjerne ut en oppskrift på innvendig vedlikehold også. Men det hadde vert fint om du kunne ha delt det opp i flere avsnitt:

Trinn 1:

 

Trinn 2:

 

Trinn 3:

Osv....

 

Det er litt lettere å lese da:)

1998 Audi A6 2,4 V6 Avant

1996 Audi A4 1,8 Avant (Solgt)

1991 Opel Calibra (Solgt)

------------------------

1970 Mustang Mach 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vento fan(atic): Utrolig fint å lese det du skrev! Men er enig med bjellings, hadde vært fint om du satt det opp litt finere! Kan du ikke lage en egen bilpleie tråd? Hvor du setter opp dette med rubbing/polering + innvendig vedlikehold, hva man trenger av utstyr osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
hmm Skal man bruke hard skumgummi med rubbing? og myk ved polering?

Jeg mener, rubbing går jo tvert gjennom lakken, selv ved håndpolering.

Jeg har aldri brukt slik maskin med skumgummipute, så jeg mener ikke å tvile på det du sier.. Men det høres da litt rart ut å bruke hard skumgummi ved rubbing.. Ville trodd lakken fikk litt for hard påkjenning da..

 

Hva mener du med å høytrykkvaske dørsidene?

Med dørsidene mente jeg det som ikke er synlig når dørene er lukket, ikke panelene på innsiden av døren. ja hard skumgummi ved rubbing, den er ikke så hard at den IKKE går under kategorien myk men den skal være stivere en den man bruker til polering, fordi den ikke skal trekke til seg så mye av rubbingen. Rubbing skal gå inn i lakken å hente frem fargen man skal ikke bruke rubbing med mindre det er helt nødvendig. Vi pleide bare bruke lakkrens som regel. det tar det meste, og vi brukte det nesten bare på panser/koffertlokk. det skal være ganske ille før men trenger andre produkter en polering. et tips er å polere det område som ser værst ut med kun polish først blir det ikke bra nok vet man at man må bruke noe grovere så fortsetter man slik til man har fjernet problemet. Alle må bruk hue. Man kan ikke fjerne riper med polish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting man trenger:

 

Trykkluft m/blåsepistol, Svamp av typen engangsbruk med grov og myk side (Fåes kjøpt i dagligvare i 10 pk. med flere farger), flytende pleieprodukt for vinyl. Fåes ofte i to typer, en for matt resultat og en for blankt. (eventuelt pleieprodukt for skinn hvis du har det), en eller flere kluter til å tørke med samme hva slags stoff så lenge den er myk og trekker til seg fuktighet, en tom sprayflaske av typen vindusvask, Støvsuger, Vindusvask, tørkerull(Hudehårsbørste)

 

Trinn 1:

Rydd ALT ut av bilen, handskerom, dør lommer, midtkonsoll osv. Ta ut gulvmatter og støvsug nøye, vask gjerne over alt plast/vinyl interiør av større flater med en myk mellom-fuktig klut som er mildt såpet. Jeg pleier ikke det, bruker heller flere svamper siden disse koster rundt 1 kr. stk.

 

Trinn 2:

Spray vinyl pleie på svampen og vask med svamp over alt som er vinyl/plast/juksetreverk/skay og lignende, husk har du skininteriør er som regel sidene på nakkestøtter, ryggen på framstoler og sidene rundt sitteflater laget i skay og skal da også behandles med vinyl pleie. du kjenner godt forskjellen på skinn og skay med fingrene sammenlign ved sømmene, skinn er mye stivere og føles tykkere en skay. vask nøye nedi alle hulrom, bokser, hanskerom osv. husk det er detaljene som skiller et bra og et dårlig resultat.

 

Trinn 3:

Flekker, møkk som sitter dypt i porer heretter kalt (profiler) i plasten, kan du bruke den grove siden av svampen på er du usikker på hvor mye den tåler prøv på et bortgjemt sted av samme materiale

 

Trinn 4:

Rundt brytere, luft ventiler og lignende vaskelige steder sprayer man produktet rett på og bruker blåsepistolen mens man holder en klut rundt, (så det ikke spruter på viduer og andre ting) blås det ordentlig tørt, men ungå cd spilleren, der bruker du først svamp og blåser forsiktig av etterpå.

 

Trinn 5: (for stoff: seter, gulv, hattehylle, dørsider, matter o.l.)

Sliter du med hundehår eller andre hår eller støv som ikke går bort, får man kjøpt hundehårsbørste på div. bilbutikker. disse er laget av en myk type gummi. Test den gjerne på ditt eget hår før du kjøper den, den skal henge mest mulig igjenn i håret. Når du bruker børsten prøv å dra den i forskjellige rettninger, som regel løsner hårene lettest hvis du drar den paralelt med den rettningen hårene ligger. bruk støvsuger ved siden av for å få fjernet de for godt. HUSK!!!! gjør dette FØR du vasker. Hvis du har flekker må du bare prøve deg frem med forskjellige produkter, men jeg har best erfaring med de som blir skum når du sprayer det på, husk å ikke gni flekken utover, trykk ned med en klut og la den trekke til seg middelet som forhåpentligvis drar med seg dritten.

 

Trinn 5: (for skinn)

Her er det bare å følge bruksanvisningen på produktet, noen produkter avhenger av spesielle stoffer på kluten husk åsjekke dette når du handler.

 

Trinn 6:

har du plastmatter, plastpedaler, plastgirkule kan du bruke vinyl polish på disse også men husk at det kan bli veldig glatt så det er på egen risiko...

 

Trinn 7: vask rutene utvendig og innvendig med vanlig vindusvask. spray på veldig lite de flese bruker 3-5 ganger så mye som nødvendig og det blir ikke bedre resultat av den grunn, ungå søl på vinylen det kan bli synlig i sluttresultatet. +++ når rutene er rene blir det også mindre dogg.

 

Trinn 8: sett deg på din favorittplass i bilen og se rundt deg mens du nyter den ryddige rene bilen din.

 

Håper dette er en fin guide for alle som liker å pusle å stelle litt med bilen sin. Kom gjerne med både positive og negative komentarer bare de er konstruktive!!!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

grei guide.. :) bruker som oftest kun en grundig vask med mikrofiberklut og vann på bilene jeg vasker, men om de er veldig skitne eller slitte i interiøret bruker jeg middel som renser og gir en matt/blank finish..

OBS dashbordet på nyere biler er laget på en slik måte at de ikke skal reflektere sollys, slike dashbord bør man ikke bruke glansmidler på.. (gylden regel er 1997 og oppover) men om man har vasket noen biler ser man fort hvilken type dash det er i bilen.. :)

- 91 Mazda Mx5

- 97 Honda Civic Vti Rallye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk autoglym sin polish: Super Resin Polish

 

"Super Resin Polish er et ideelt middel til alle typer billakk. Inneholder ikke slipemiddel, men en kjemisk rens. Kan brukes på plast og plexiglass."

 

funker meget bra, lett og ta av og på, bare bruke en poleringslut. Den sorte flasken med polish fra autoglym funker også meget bra på mørke farger! (husker ikke navn:))

 

 

du snakker om den som heter black chrome?:)

 

 

synes personlig at jobben blir gjort best manuellt, har poleremaskin men da jeg skulle polere en rød volvo som hadde bynt og bli rosa på panser og tak jalp ikke poleremaskina, men ble fint og rødt med autoglym og turtle polergarn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår