Gå til innhold

Senke dempere til Vectra A

Ranger emnet

Silver2k

Anbefalte innlegg

Eg har Cobra 40/35. Bruker Bilstein Sprint B8. Dei er egna for senking over 30mm.

Ellers vil eg anbefale deg å dreie eller få laserskåret 6 mm tjukke aluminiumsskiver til å plassere over bakfjørene. Over fjøra er det ein gummi.

Skivene må ha ca samme utvendig diameter som desse og så vidt over samme innerdiameter som desse Syntest å huske eg brukte 37 mm.

Grunnen til dette er at bilen ser segen ut på raua med dei fjørene der.

6 mm heving på fjørene tilsvarer ca 8 mm heving på hjula sidan fjørene er lenger inn på berearma enn hjulspindelane.

Da ser den plan og fin ut. Og 6mm skive er ikkje så mykje at man risikerer at fjørene hopper av. (NB, i allefall ikkje med 30 mm kortere dempere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Cobra 40/35. Bruker Bilstein Sprint B8. Dei er egna for senking over 30mm.

Ellers vil eg anbefale deg å dreie eller få laserskåret 6 mm tjukke aluminiumsskiver til å plassere over bakfjørene. Over fjøra er det ein gummi.

Skivene må ha ca samme utvendig diameter som desse og så vidt over samme innerdiameter som desse Syntest å huske eg brukte 37 mm.

Grunnen til dette er at bilen ser segen ut på raua med dei fjørene der.

6 mm heving på fjørene tilsvarer ca 8 mm heving på hjula sidan fjørene er lenger inn på berearma enn hjulspindelane.

Da ser den plan og fin ut. Og 6mm skive er ikkje så mykje at man risikerer at fjørene hopper av. (NB, i allefall ikkje med 30 mm kortere dempere).

Hmm, føler ikke den virker så segen bak når jeg ser på den. Ligger bilder av den her http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=112993&page=4

Noen som har noe link til sider som selger disse demperene og eventuellt en pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir bilen lavere med korte dempere å?

har hørt man ikke trenger senkedempere med så lite senking.. jeg kjører 40/40 senk på orginal demperne

Du trenger ikke senkedempere, min er godkjent senka som den er. Men den blir jo mye stivere med senkedempere. For jeg vil ikke ha bilen lavere pga dårlige veier der jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis veiene er såpass dårlig ville jeg ikke satt på stive dempere. du kan jo alltids bytte ut de originale me noen dempere som ikke er fullt så stive men allikvel gir mer sportslig hjuloppheng. jeg bytta fjører og dempere me en gang jeg fikk bilen. syns de gamle vectrademperne er no skikkelig vuggevugg...

05' VW Caddy 1,9TDI

99' Vectra 1.8i 16V STV

95' Vectra 2.0i 16V - Spiker

91' Vectra 1.8i 8V - Spiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke senkedempere, min er godkjent senka som den er. Men den blir jo mye stivere med senkedempere. For jeg vil ikke ha bilen lavere pga dårlige veier der jeg bor.

vet jeg ikke trenger det ;)

min er også godkjent med org. demperne...

men lurte på om den ble lavere med korte dempere... ;)

- 1990 Nissan Sunny N13 1.6 SLX

x 1992 Opel Vectra A 1.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnest ei fare for at fjørene (spessielt bak) kan hoppe ut av possisjon med orginallange dempere. Derfor er det somme bilsakkyndige som ikkje vil godta senkesettet om det er lett å vri og hærje med fjørene når bilen er oppjekka.

Andre ser litt meir mellom fingrane og godkjenner om dei ikkje klarer å dra fjøra ut av posisjon når den er oppjekka. Noko som er tilfellet på Opel Vectra A med Cobra 40-35, den held seg på plass, men den står ikkje i spenn.

Ellers er det heller ein fordel å ha stivere dempere,også på dårlige veier, dersom man har harde fjører. Demperane bør passe til fjørene.

Det er dette som er fordelen med justerbare dempere, men begynner på mjukast, og justerer seg hardere fram til man ikkje lenger høyrer kaklelyder i fjørene.

Mulig min såg segen ut på grunn av vekta av stereoen. Men heller stuk enn sig er mi meining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider