Gå til innhold

Tomgangsproblem 1.8 pasadena

Ranger emnet


KadettC_76

Anbefalte innlegg

Har et problem med tomgangen, som sagt

 

Den varerer veldig, når jeg starter opp bilen og den er kald så funker den som oftest greit og ligger på 800-1500rpm.

 

Men når motorn bli skikkelig varm og alt, så ligger den nesten hele tiden på 2000rpm og oppover.. Har vært borti at den ligger på 4-5k rpm.. og dette er ganske ubehagelig og kjøre med.

Har et powerfilter som er ettermontert, dette er åpent og jeg har ikke satt på noe varmeskjold mellom det og motorn, kan det være at dette er grunnen.. sånn at den super inn kun varmluft etterhvert?

 

Har sjekka at det er slakke i wiren..

 

Er det noen følere eller tomgangsregulatorer jeg kan sjekke/måle?

Opel Kadett C :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glem det.. var 3 motorvalg og velge mellom der gitt :)

 

RP (1.8L samme som min)

PN (1.6L)

NZ (1.3L)

 

 

nærliggende og tro da at du har RP (som er monopoint)

 

 

denne kan du ikke justere tomgang på.. selvjusterende.. eneste du kan prøve er å stille tenninga på bilen!

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Housey!

Jeg har RP, men opplever av og til det motsatte, nemlig at turtallet "dykker" ned mot 4-500 når jeg clutcher, f.eks inn mot et kryss e.l. Virker som den får for mye bensin, men en kompis mente det kunne være tenningen. Er det vanskelig å justere dette for en som ikke er dritgod til å skru?

Sorry, opeldug, for at jeg sniker meg inn i tråden din på denne måten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde mye avdet samme problemet!

 

 

kan være vakuumlekasje som gjør dette!

 

 

eventuelt blå tempsensor eller lambda!

 

 

funker det ikke å bytte dette.. så kan det bli vanskelig, har slitt med det samme lenge selv.. virker som den får altfor mye bensin.. henter bilen går som en dass osv..

 

 

 

har blitt "bra" nå. etter bytte av radiator og thermostat :)

 

 

samt:

 

blå tempsensor

svart tempsensor

lambda

alle vakuumslanger

flens mellom innsug og monopoint hus

vakuumslange mellom innsug og bremsekraftforsterker

plugger

pluggledninger

coil

rotorlokk

rotor

hele rotoren

 

 

fortsatt sliter jeg litt, men hjalp meg mye med thermostat faktisk

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojsann! Du har bytta endel ting her, ja? Jeg tror nok at fordelerlokk - og rotor må byttes hos meg. Thermostaten er trolig også lur å skifte ut i ny og ne? Det kan virke som om problemet er mindre når det ikke er kaldt eller fuktig, men min info på området er begrenset, da jeg kjøpte bilen i november, og det stort sett bare har vært kaldt og fuktig siden...

Koster det mange skjorter for thermostat og evt lambda, mon tro? Fordelerlokk og rotor er billig, så vidt jeg kan huske fra sist jeg byttet i en caravelle for noen år siden.

Opeldug: Beklager nok en gang for lånet av tråden din. Handler jo om tomgangsproblemer dette og, forsåvidt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thermostat får du på krogslund for en hundrings..

 

 

lambda selger de på biltema til rundt 300 eller noe sånn!..

 

 

men er nok ikke nødvendig å bytte lambda.. jeg gjorde det som et ledd i utforskningen av hva som kunne være galt!

 

 

men er igjen 1 måned til jeg begynner å bygge om bilen min nå! så bryr meg ikke så hardt med det!

 

 

 

men det er et helvette og feilsøke på disse motorene.. spesielt monojetronic systemet.. det meste er styrt via en dum 90talls datamaskin

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sikkert digg å få mer futt - ser at du har konkrete planer om det, ja.

Har ikke de helt store trimmeplanene, men jeg håper jo på å få til litt småtteri etterhvert. Å få motoren til å gå noenlunde jevnt har mye høyere prioritet, for å si det sånn. Kanskje lurt å droppe powerfilter etc? Hadde jo vært døllt å hatt en bil med tomgang på 3-4000, og som i tillegg nesten "drukner" når man clucher....?Litt kjipt å høre at man har begrensede muligheter til å justere dette her, da. Men at bytte av thermostat og fordelerlokk/rotor kan innvirke positivt, er jo gode nyheter.

Jeg har liksom prøvd å kjøre på både 95 og 98 oktan og greier, jeg - for å se om det kan ha innvirkning. Jeg klarer ikke å finne ut hva som er best for motoren. Hva tror du, Housey?

...Og opeldug: jaja hva kan man si? Her legger vi ut om hva man kan gjøre hvis turtallet synker, og det er jo ikke helt det du er opptatt av for øyeblikket. (hmm...Kanskje opel er noe for deg, med tanke på navnet ditt og det du har skrevet i signaturen din?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

opel ligger nok nærmere hjertet enn golfen min ja :)

 

Men har jeg først golf som bruksbil, er det kjekt å få tomgangen til å holde seg noenlunde bra.. Hadde den holdt seg under 1500rpm hadde det vært greit, men litt plagsomt å kjøre med 4-5k rpm :P

 

Har monopoint ja, er en 91mod.. Ingen som har hatt noe sånt problem da? varierer veeldig mye tomgangen men som oftest på 2000rpm.. Vet ikke om jeg gidder skifte ut alt det som sto i lista til "Housey" nei.. da får den vel heller ruse seg.. Bare tenkte at det kansje var et typisk golf problem eller noe.. at noen visste om en føler jeg kunne ha skifta.. Men dengang ei :P Skal ikke være så enkelt vettu..

Opel Kadett C :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å sjekke tomgangsregulatoren? vakumslanger etc..

 

 

 

veit ikke helt henn jeg legger det.. men prøver her.. har noen problemer med bruksbilen jeg.. golf 2 gti.. 87 mod.. den rister seg noe jævlig på tomgang.. å lugger så vidt det er under kjøring med konstant jevn gass.. jævli irriterendes.. virker som om den ikke forbrenner helt riktig.. puttrer liksom... skiftet plugger, ledninger, coil å slikt.. men til tydeligvis ingen nytte.. noen som har vært borte i slike symptomer?

Golf 16v Turbo - Porsche powered.. -> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=96330

 

Chevrolet camaro 5spd 1971 - bbc 454cid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har ikke monojet ekstern tomgangsregulator..

 

 

alt foregår i gassspjellet og sensoren til denne..

 

 

derfor jeg sier at det er vanskelig å feilsøke på dette systemet

 

 

finnes dog diagnoseplugg til dem, hvor du kan lese ut feilkoder i form av blinking

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår