Gå til innhold

Illuminati: Citroen Xantia 1.8i 96 mod. prosjekt

Ranger emnet


Illuminati

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da skal jeg begynne med mitt bilstereo prosjekt. Dette prosjektet er blitt et resultat av endel ting, men først og fremst av interessen for både bil og lyd.

Jeg har ikke hatt det aller største budsjettet, og har derfor funnet komponenter ut fra dette.

Listen over det som skal inn i bilen:

Spiller: Clarion DRX7375R (fulgte med bilen)

Frontsett:1 stk Focal 165A1

Sub:1 stk Cadence Flash 12-4

Audison Connection kabelsett

Forsterker: Boss IQ400.4

 

Bilen:

Bilen er en Citroen Xantia 1.8i 16v 96 modell. Bilen er så og si strøken. Bilder kommer snart. Bilen har jeg hatt i ca ei uke.

Stereo:

Jeg har valgt en ganske "rar" blanding av stereo komponenter, alt fra Boss til Focal. Dette pga budsjett. Forsterker og sub-elementene er kjøpt inn for ca ett år siden, mens frontsettet og kabelsettet er nylig innkjøpt.

 

Jeg har testet ut forsterkeren på et Hertz Space sett, og en Hertz basser, og dette låt bra i mine ører, derfor tror jeg det skal kunne bli lyd i bilen min også.

 

Bygge prosessen

Så langt har jeg ikke fått gjort mye annet enn å ta ut spilleren, og de gamle mid-basserene. Bilder av dette og bil kommer snart.

 

Legger ved et bilde av utstyret som skal inn i bilen, men flere bilder kommer snart. Skal begynne for fult i morgen.

 

alt.JPG

Du har lest Dan sin mening. Lev med det!

Mitt Citroen prosjekt

"Of all the things I've lost I miss my mind the most" - Ozzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet. Får se hvordan det blir, men som sagt har jeg prøvd denne forsterkeren på et Hertz Space sett og en basser i bilen til isak her på forumet.

 

Jeg vurdere imidlertid å bare bruke en basser i bilen. Bilder kommer etterpå i dag.

 

Gleder meg til å begynne i alle fall.

 

Dan

Du har lest Dan sin mening. Lev med det!

Mitt Citroen prosjekt

"Of all the things I've lost I miss my mind the most" - Ozzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå kommer en liten update på prosjektet! Jeg lovet noen bilder av bilen, og her er noen:

 

bil.JPG

hel.JPG

f_hjul.JPG

bak_2.JPG

Update!

Jeg sto opp tidlig i dag (8,45) og var ute i bilen til kl 10. Jeg hadde aldri sett for meg at det skulle bli SÅ vanskelig å finne et sted å trekke strømkabel inn i bilen.

Jeg lette, og så i godt over 2 timer, før isak kom til meg, og fant ut at vi kunne prøve å trekke kabelen på samme sted som cupè-varme utaket går igjennom torpedoveggen. Etter plunder og strev fikk vi igjennom kabelen.

 

isak på leting etter et sted å trekke kabel:

i_under.JPG

 

Her er noen bilder av motor rommet:

k_motor.JPG

strøm.JPG

 

Så gikk jeg over til å trekke kabelen bak til bagasjerommet i tillegg la jeg opp en ny høytalerkabel bak til bagasjen.

Det sitter 2 stk 8" i hattehylla, og disse spiller meget pent og bra, både i mine og isak sine ører. Derfor skal disse få lov til å sitte der så lenge.

 

Her trekkes det strøm og ny høytalerkabel:

kabel.JPG

 

Videre har vi montert det ene delefilteret, og det ble seendes slik ut:

Først festet vi "clips" i teppet, som vi skrudde fast delefilteret i.

del.JPG

og montert:

del1.JPG

del2.jpg

 

Videre tok vi ut den ene gamle 6.5 ", som viste seg å være en PHILLIPS høytaler. og vi dempet bak høytaleren med en dempematte på 20*20 cm.

h_hul.JPG

 

Vi prøvede også å trekke igjennom en ny høytaler kabel til den ene døra, men klokka ble for mye, og vi var slitene etter nesten 10 timers jobbing. Der i mot testet vi focalen drevet av cd-spilleren, bare for morroskyld, og focalen spilte 100 ganger renere, klarere. Dette uten noe delefilter, spilte seff ikke noe høyt :P

 

Her er noen bilder av interøret:

inne.JPGsete.JPG

 

Regner med å komme litt lenger i morgen, har måttet vært inni den trange garasjen i hele dag, pga dårlig vær. Håper på bra vær i morgen, så kan jeg drive på ute på gårdsplassen å bygge videre. Så langt er jeg fornøyd med framgangen...

Du har lest Dan sin mening. Lev med det!

Mitt Citroen prosjekt

"Of all the things I've lost I miss my mind the most" - Ozzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel..

 

I dag har jeg fått trekt signalkabel, remote, og høytalerkabel på fører siden, og jeg har fått testet forsterkeren.

Har ingen bilder av dette, men det er gjort! Jeg la signalkabelen inni alluminiumsfolie.

Jordingskabel festet jeg i baksetefestet, pusset først ned, slik at det var bart metal, før jeg festet jordingskabelen.

 

Bilder av dette kommer, tror kanskje prosjektet videre blir lagt litt på is, grunnet heldager på skolen i 2 uker fram over... Men skjer det noe poster jeg her.

 

Oppdatert den forige posten med noen "nye" bilder av bilen, i dagslys vel og merke. kiddie

Du har lest Dan sin mening. Lev med det!

Mitt Citroen prosjekt

"Of all the things I've lost I miss my mind the most" - Ozzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nå er det en stund siden jeg har oppdatert tråden, har ikke hatt tid å jobbe på bilen føre nå...

 

Vel, har fått gjort endel siden sist!

 

Det første jeg har fått gjort er å få montert frontsettet skikkelig. Har ingen bilder av det, men ser vel ut som alle frontsett montert i orginal "hulla"... Jeg dempa innsiden av dørene forran med litt dempematter, og det ble slik noenlunde bra...

 

Etter dette har jeg, med hjelp fra isak, tatt opp teppet i bagasjen og tatt ut dempematta som lå der. Vi skulle feste ei plate i bagasjen som basskassa og forsterkeren skal festes til. Det viste seg å ikke være så mange muligheter til å feste ei plate, uten å skjære i stykker noen ting, så hvis man ser på bildet under ser man 4 passe store hull, som vi fant en "genial" måte å feste plata til.

bagasje_demp.JPG

Jeg har også begynt å lyd dempe noe, slik at plata ikke ligger rett på metallet.

Resultatet ble slik:

bagasje_demp1.JPG

bagasje_demp2.JPG

 

Feste annordningen vi kom på var å ta metall plater med hull i og sveise fast en mutter på ene siden slik at vi kunne putte de i de 4 hullene. Etterpå kunne vi bolte fast plata i disse.

 

festeplater.JPG

Resultatet:

bunn_feste.JPG

plate.JPG

 

Så begynte vi å bygge basskassa i går, og den var vi ferdig med i dag, så da var det bare og montere den i bilen. Vi har også skrudd fast fester til forsterkeren, men den platen som forsterkeren skal være på er ikke klar, er heller ikke ferdig med designet i bagasjerommet, men slik ser det i alle fall ut nå..!

 

bagasje.JPG

feste.JPG

Basskassa er festet med 4 slike som man ser på bildet, så kassa reiser ingen steder..!

 

Forsterkeren skal som sagt stå oppreist, og det skal komme en ny plate som dekker hele "fronten", kassa og forsterkeren. Denne skal trekkes i vinyl, og det skal også være en plate på toppen, slik at alt blir "intregrert" i bilen...

Håper på å få gjort ferdig de platene i morgen.

 

Legger ut et bildet av spilleren også, selv om den er 6-7 år gammel :P

spiller1.JPG

spiller.JPG

 

Så får vi se om det skjer noe drastisk i løpet av et par dager! Dreiv å lekte meg med det nye kameraet aneglsmili

 

Kan i alle fall si meg meget fornøyd med lyden i bilen, spiller rent, pent og hvis jeg vil høyt!!! batman

Du har lest Dan sin mening. Lev med det!

Mitt Citroen prosjekt

"Of all the things I've lost I miss my mind the most" - Ozzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kassa sitter som støpt nå iallefall ^^

 

overraskende hvor høyt den lille saken egentlig spilte når vi dro på litt på slutten der :)

 

Ja, den reiser i alle fall ikke noen steder...

 

Har nesten litt øresus enda jeg yodude

Du har lest Dan sin mening. Lev med det!

Mitt Citroen prosjekt

"Of all the things I've lost I miss my mind the most" - Ozzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår