Gå til innhold

VAARM motor...Hva kan være galt?

Ranger emnet


tomzern

Anbefalte innlegg

jaja jeg vet at det er toppakningen, det har vi jo funnet ut...Problemet er at selv om motoren er glovarm, vil ikke vifta starte...! og dette har vel ikke noe med toppakningen å gjøre!!?? Men nå har jeg spylt gjennom radiator motsatt vei, så håper at det kanskje kan ha vært tett radiator..

 

Vi får se nesten uke, når jeg får satt sammen røkla igjen:)

 

Mvh

Nissan 200SX S13 white edition

[sIGPIC][/sIGPIC]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med vifta er jo litt rart da, for vifta går når jeg kobler utenom termostaten...Problemet ligger jo da i sirkulasjonen går jeg ut ifra, siden termostaten som står der er splitter ny, og den slår heller ikke ut...

 

 

hmm.. gammel bil = lov med jalla-løsninger ... :) :)

 

hadde det vært min gamle polo , så hadde jeg bare koblet utenom termostaten så vifta hadde gått hele tiden :)

 

enten bare kortsluttet den "bryteren" , men hvis den da går hele tiden , uavhengig av om bilen sviver eller ikke har du et problekm , for da er du snart tom for strøm, isåfall, kobl den på lysene eller noe, sånn at den går på når du starter bilen/slår på lys , og av når du stopper / slår av lys :)

 

Lykke til :)

Toyota Levin AE101 GT APEX Supercharger

 

Passat stasjonsvogn 1,9tdi med diverse modifikasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen!

 

Da er motor satt sammen igjen med ny topp-pakning, ny ventildeksel-pakning, samt nytt oljefilter og seff ny olje..Startet og gikk fint, men varmeproblemet er der fortsatt...

Tenkte jeg skulle prøve å sette vannslangen på systemet i morra, og reversere strømmen for å se om jeg får spyla ut no dritt..Hva tror dere om det?

 

Evt. sjekke vannpumpa som Lørnings sa...

 

Jeg syns uansett det er jævla rart at ikke vifta starter når radiatoren er glovarm...Termostaten er jo ny for faen:hvaskjera

 

Trenger hjelp her folkens!=)

 

MVh Tomzern:)

Nissan 200SX S13 white edition

[sIGPIC][/sIGPIC]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge radiatoren blir glovarm tyder det ikke på feil ved termostat eller vannpumpe. Så lenge viften starter når du kortslutter kontakten på termobryteren tror jeg nok de ter noe galt med den. Vet du kan få forskjellig temperaturer på den, sjekk om du får tak i en som slår inn ved lavere temperatur. Men for min del høres det ut som den er defekt, vet du har bytta den, men den kan være defekt for det.

 

Men er du sikker på at radiatoren blir så varm som den skal? Er vannpumpa dårlig så blir den ikke varmet opp så fort, og motoren koker før termobryteren slår inn. 70 grader kan virke glovarmt, men ikke nok når den skal være 90 grader....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo være mye luft å.. så det blir trykk, så er bare kaldt luft rundt termostaten. er bare noe som skjedde på jobben her om dagen, på en passat. der måtte vi kortslutte vifta. var mye luft, når vi fikk bort lufta, så starta vifta selv. men etter den hadde gått litt, kom lufta at..

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

defekt termotidsbryter..! ikke termostat!

 

termostaten styrer vannstrømmen mens termotidsbryteren styrer vifta!

 

ta ut termotidsbryteren og kok den i en kjele på kjøkkenet mens du ohmer den! hvis den fungerer så vil resistansen(ohm) forsvinne på rundt 90 grader og du vil få gjennomgang mellom kontaktpunktene!

 

hvis termotidsbryteren fungerer då er problemet ditt luft i systemet! fyll opp med kjølevæske, åpne varmluftkanalen inn til varmeapparatet(inni bilen.. skru på maks varme!) åpne eventuelle lufteskruer, kjør varm!

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny update!

 

Nå har vi gjort oss sikre på at alle termostater fungerer...Vi har også tømt systemet helt for luft, og reversert vannstrømmen både gjennom blokka, radiatoren, og varmeregisteret med hageslangen..Altså vet vi at ingen kjølevannskanaler er tette, og termostatene funker som de skal...

 

MEN PROBLEMET ER DER ENDA!!!!

 

Motoren blir fortsatt for varm...Det eneste vi ikke har sjekket nå er vannpumpa...Hva tror dere? Kan det være noe annet enn den nå?

 

Mvh Tomzern:)

Nissan 200SX S13 white edition

[sIGPIC][/sIGPIC]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

update!

 

Nå starter vifta og alt ser ut til å funke som det skal...Eneste er at jeg syns tempmålern i bilen står litt høyt enda, og vifta starter ikke før den er på 3/4...Noen som vet sånn cirka hva som er normalt på denne bilen? Om nåla skal stå på midten eller om den kan stå litt under 3/4 uten at det er noe unormalt..?Har aldri begynt å lyse på dioden i midten av tempmålern da, så...

 

Mvh Tomzern

 

Edit: Har forresten også bytta vannpumpe nå...Den andre var nok litt sliten i foringene og sånt..

Nissan 200SX S13 white edition

[sIGPIC][/sIGPIC]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår