Gå til innhold

vw-vegards '91 Golf

Ranger emnet


vw-vegard

Anbefalte innlegg

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

takker J_A_H :D er mye forskjellige meninger om golf II rundt omkring, old school look eller ikke også videre.. får se hva jeg ender opp med til slutt, men hadde jo vært artig å gått for noe som ikke alle har, nemlig kjøre med gamle fangera.. vi får se hva jeg ender opp med, kanskje det blir det gitt :)

 

Førsteprioriteten nå er felger, men siden jeg ikke jobber fast blir det ikke akkurat en haug med penger igjen når regninger og div ting er betalt. blir nok ikke no felger før jeg har fått lønna etter juli måned :(

 

Hvordan er det med 8x15 felger for eksempel ? Må jeg kjøpe G60-breddinga uansett, pga bredden på felga?

 

Kom gjerne med flere innspill til hva som kan forandres på folkens :)

- 200SX S14a

X 91 Golf II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan er det med 8x15 felger for eksempel ? Må jeg kjøpe G60-breddinga uansett, pga bredden på felga?

 

Med 8x15 et.25 så slipper du noe som hels skjermbreddere, men en liten valsing er høyst nødvendig skal du senke den ordentlig. Men bare vær obs på at man trenger spacere forran, da felgen tar i coiloversen (coiloversen har jo mye mindre fjørskål enn senkefjærer) Aner ikke hvordan 8x15 blir med et15, men kan gå ut å måle i morgen, vil ikke tro at det stikker noe nevneverdig utenfor, og skulle det gjøre det så kan man jo alltids brette ut skjermen litt.

 

Ser ut som det blir bra golf detta.

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 8x15 et.25 så slipper du noe som hels skjermbreddere, men en liten valsing er høyst nødvendig skal du senke den ordentlig. Men bare vær obs på at man trenger spacere forran, da felgen tar i coiloversen (coiloversen har jo mye mindre fjørskål enn senkefjærer) Aner ikke hvordan 8x15 blir med et15, men kan gå ut å måle i morgen, vil ikke tro at det stikker noe nevneverdig utenfor, og skulle det gjøre det så kan man jo alltids brette ut skjermen litt.

 

Ser ut som det blir bra golf detta.

 

okey. takker så mye:) skapes vel sprekker i skjermen når du bretter ut eventuelt, som må pusses ned og sparkles igjen da eller? eller hvordan er fremgangsmåten? første bilen detta så, aldri gjort dette før.. bare å rette på meg hvis jeg tar feil i antakelsene :P

 

har en følelse av at breie 15 tommere kommer til å se bedre ut enn 16 tommere, men aner ikke ennå.. ikke prøvd noen felger på bilen, så vet ikke. kan eventuelt prøve å modde meg et bilde av hvordan det kan se ut, men kan bli vanskelig å få et inntrykk av det ved å gjøre det..

- 200SX S14a

X 91 Golf II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey. takker så mye:) skapes vel sprekker i skjermen når du bretter ut eventuelt, som må pusses ned og sparkles igjen da eller? eller hvordan er fremgangsmåten? første bilen detta så, aldri gjort dette før.. bare å rette på meg hvis jeg tar feil i antakelsene :P

 

har en følelse av at breie 15 tommere kommer til å se bedre ut enn 16 tommere, men aner ikke ennå.. ikke prøvd noen felger på bilen, så vet ikke. kan eventuelt prøve å modde meg et bilde av hvordan det kan se ut, men kan bli vanskelig å få et inntrykk av det ved å gjøre det..

 

Man valser skjermene med ett spesielt verktøy, men tror ikke du brude gjøre det selv, da det fort kan bli bulker osv som plutselig dukker opp etter valsing pga for lite varme på mettallet under valsing. Men Onkel Toms Garage på Frogner? (eller er det kløfta?) kan valse. Må lakkere hjulbuene, da det er dømt til å sprekke på gammel lakk. Angående hva som ser best ut så er det jo flere golf prosjekter på bilforumet med forskjellige felgstørrelser osv. Jeg har i alle fall 8x15 Et.25 med 5mm spacer forran.

 

Jeg kjører 8x15 og syntes det ser helt perfekt ut, fyller hjulhusene helt perfekt.

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Skal du ha old school, skal du ha emblemer.
     
  • Skal du ha emblemer, skal du ha krom list rundt grillen.
     
  • Skal du ha krom list rundt grillen, skal du ha pre-90 old school grillen, ikke 4-slat.
     
  • Skal du ha old school, skal du ha oransje blinkere.
     
  • Skal du ha old school, skal du ha ikke ha felger større enn 15".
     
  • Skal du ha old school, skal du ha duckbill leppe.
     
  • Skal du ha old school, skal du ha små dører. Her kan du alternativt ha store, og det ser litt tøft ut med små fangere og små dører, men små dører og fangere er en vinner.
     
  • Skal du ha old school, skal du ikke ha lyktelist.
     
  • Skal du ha old school, skal du ha krom fangere. Og her, ikke lakkerte, små fangere i Biltema-krom, men ekte, gode VW-fangere med kromlister.
     
  • Skal du ha old school, skal du ha klare lykter, eller klare med kryss i.

 

De som kjører old school betaler ofte litt mer, og gjør seg litt mer flid. Det er ikke uvanlig at de unge skal ha seg 90-fangere, går på NBS og Autospar, og kjøper jalla-mekk til en billig penge, mens de eldre går på Møller, kjøper originaldeler med perfekt passform; og har gjort mye mer og får ett perfekt resultat - blant kjennere. Mens noen unge uten peiling fint kan si at denne unge med 90-fangere har bytta ut mer enn den eldre, visere, kan det være passe feil.

Old school er i mine øyne langt enklere å få pent enn 90-stil på Golf II, for 90-stil blir lett "pakkistralle", med 16V leppe, 8V bredding, hellakkerte fangere, store felger, osv. Er ett par biler med 90-fangere jeg syns er kjempe pene, f.eks. Remster og lars-frr har klart det, med Rallye-grill, custom dørhåndtak, custom bakluke, osv, og sistnevnte med ulakkerte fangere og hvit bil. Begge bilene er utrolig sexy, og skal du ha 90-stil, for pity sake, hent inspirasjon derfra, og ikke fra type jalla-mekk bil med masse plast, shabby look, 90-fangere og små dører...

Hvis du vil ha inspirasjon på old school, se på hva audifanatic har gjort. Bilen hans er utrolig pen, det er en riktig old school Golf. Til og med oransje blinkere, for å prikken over i'en.

 

Listen over hva du skal ha er selvfølgelig ikke noe du egentlig må ha , men hva du burde ha. Bare så det er sagt.

 

Fin bil og fint prosjekt :)

 

*Følger med*

 

 

Og husk: Less is more :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herlig eirik, bra input syns jeg :) bilforumet har vist seg som et bra research sted, masse flotte meninger om hvordan ting bør være og hvordan det skal gjøres, det liker jeg :) jeg begynner å bli keen på denne old school looken ja, skal ratt' se det blir det jeg ender opp med til slutt. at jeg går i audifanatics fotspor og smeller til med felger+senk som første pri er nok ikke utenkelig, sånn rent estetisk på bilen.

 

hvor stor operasjon er det å bytte bremsebånd? trenger nok nye bremsebånd, regner med jeg kjøper sett snart. noe spesialverktøy man trenger? brekket tar dårlig nå, og det er lang vandring på bremsepedalen før det begynner å ta. tror nok det er slitt bare, og trenger nye.. dette er vel ikke altfor dyrt har jeg sett, så bør gå bra.. men som sagt; spesialverktøy\vanskelighetsgrad? på forhånd takk :)

- 200SX S14a

X 91 Golf II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke her og nå hva han tar for valsing, men ca 500kr per skjerm er vel ganske nærme. Er visst ikke så vanskelig å valse på Golf II. Tar du det hos en som har peil, så blir alltids resultatet bra.

 

Vil bare takke deg og Eiriksmil for gode ord. Men vil helst ikke si at min er Oldschool, heller litt klassisk, mangler masse ting for å bli oldschool. Men at den er klassisk, og viser at less is more er jeg enig i. Uansett vilken stil du velger Vegard, så har jeg troa på deg. Sjekk ann disse Golf I/II inspirasjons trådene på forumet, søk også etter Worthersee osv, for å få litt mere inspirasjon.:thumb

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke her og nå hva han tar for valsing, men ca 500kr per skjerm er vel ganske nærme. Er visst ikke så vanskelig å valse på Golf II. Tar du det hos en som har peil, så blir alltids resultatet bra.

 

Vil bare takke deg og Eiriksmil for gode ord. Men vil helst ikke si at min er Oldschool, heller litt klassisk, mangler masse ting for å bli oldschool. Men at den er klassisk, og viser at less is more er jeg enig i. Uansett vilken stil du velger Vegard, så har jeg troa på deg. Sjekk ann disse Golf I/II inspirasjons trådene på forumet, søk også etter Worthersee osv, for å få litt mere inspirasjon.:thumb

 

Ja, og selvfølgelig stikk innom VWVortex.com, og se på mye bra der!

 

Bare hyggelig, vw-vegard :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har det, så få tak i bladet til vw-audi klubben, "treffpunkt", nr 4 2004. Der er det en artikkel fra GTI internationals treffet i England. Den artikkelen er godt lesestoff. ( Jeg tror det er Polo Classic som har skrevet den..) Et lite utdrag:

 

"Hva som er hovedforskjellen mellom bilene i Norge og England, er i bunn og grunn at engelskmennene bruker mer tid på å få grunndetaljene riktig, mens her i landet er majoriteten mest glad i å bruke penger på plast og store hjul. I England holder de seg ofte til det enklere for å fremheve grunnformen i bilen, her går det i plast for å endre den. Kanskje det har noe med lønnsnivået å gjøre? Vi har generelt noe bedre råd til å kjøpe deler enn i andre land, derfor kjøper vi vel gjerne mer deler, mens de som har mindre penger bruker tid i stedet for penger."

 

Vise ord.. (bilene på bildene som er brukt til artikkelen er strøøøøkne...*grøss*)

Jeg er mye enig med det han sier. Jeg synes også at golf II er den peneste/tøffeste golfen, derfor ville jeg ha satset på å få frem formen slik den er, bruk tid i stedet for penger! få den strøken i lakk + detaljer i stedet for å "kaste" på noe plast, store hjul osv.. men for de som vil ha det.. gjerne for meg.. vi er alle forskjellige..

Jeg skulle skrevet noen vise ord her.. men Polo Classic har skrevet noe som er så bra så da gidder ikke jeg overgå det.... punktum... ( credit$..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår