Gå til innhold

hvilke motorer kommer urquattro i

Ranger emnet


cossiehovland

Anbefalte innlegg

Veldig mange svar fra folk jeg tror ikke har undersøkt så mye om hva dette er for en slags bil...

 

Urquattro med 2.2 20V turbo, motorkode RR (220hk) ble levert fra veldig sen høst 89 til våren 91 da Urquattro gikk ut av produksjon.

Den såkaldte "nedtunede" utgaven (som jeg har) ble kun produsert i 1988 i 200 eksemplarer (numererte med emblem på dash) og ble levert med analog dash (digi-dash var standard f.o.m. modellår 83, ekstrautstyr fra 80) men samtidig med det meste annet utstyr som var å få (AC, takluke, cruise, skinn, abs, katalysator, el vinduer, sentrallås). Motorkoden på denne er WX og 162hk med kat. og nedjustert tenning. Ved å fjerne kat. og justere turbotrykk opp til ca 1,0bar (0,39 bar mot normalt 0,6-0,7 på 200hk-utgavene) vil man også på denne motoren få ut ca 230-240hk uten andre mods.

WR er den opprinnelige motoren, fra 1980, når denne gikk ut husker jeg ikke med de siste 10V ble levert i 89. MB og GV er nyere utgaver, og det varierer fra land til land hvilke motorer som ble levert. GV og WR er, om jeg husker riktig, nærmest beslektet av motorene med tanke på delenr på vitale deler.

Til deg som sa 10V ikke kom i 89, det finnes en i Nord-Trøndelag (blå). Eieren er medlem i VACN.

Urquattro 20V ble produsert i 9xx eksemplarer. Totalt ble det bygd ca 11000 karosserier Urquattro på 11,5 år. Urq ble ikke bygd på samlebånd, men av egne "team" som bygde bilen fra bunnen til ferdig eksemplar. Klarte ikke bilene kvalitetstestene, som kun Porsche GT3 (etter det jeg har hørt) i dag er i nærheten av å utsettes for, ble bilene brukt som delebiler/reservedeler.

RR-motoren er forøvrig omtrent identisk med 3B-motoren som står i s2 91-92 og på 200 20V quattro.

The Boss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I fare for å gjenta meg selv, så er den nedtunede utgaven WX med 162hk produsert mellom 1984-89. Ikke kun i -88 som du påstår, selv om muligens "Edition Speciale" kun var laget dette året, men motorene ble solgt i disse landene i nesten 5 år. "Edition Speciale" er kun en spesial modell med "alt" av utstyr man fikk på disse bilene, men motoren er den samme som de "vanlige" Urquattros som ble solgt i disse landene.

 

WR motoren gikk fra 1980-88 og GV fra 1980-87, begge har 200hk, men GV ble solgt i Sverige og Sveits.

 

MB gikk fra 1988-89 og hadde også 200hk men litt mer kubikk, så kom RR motoren i 1989-91 med 220hk og 20v mot alle tidligere 10v motorer.

 

Motorkoder/specs og årstall er hentet fra ETKA.

 

Case closed...

Audi

80 Quattro 2.2t 20v -83

UrQuattro -85

90 Quattro -85

A4 Tdi Quattro -97

-------------------

xS6 Avant 2.2t -95

xS2 Coupe -91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for å gjenta meg selv, så er den nedtunede utgaven WX med 162hk produsert mellom 1984-89. Ikke kun i -88 som du påstår, selv om muligens "Edition Speciale" kun var laget dette året, men motorene ble solgt i disse landene i nesten 5 år.

 

Riktig, jeg ser jeg har skrevet feil i innlegget mitt. Edition Speciale ble kun levert i 1988 ja, men motoren ble levert fra 84 til 89.

Hadde ikke AKTE foran meg da jeg skrev innlegget, men årene WX ble levert burde jeg husket...

 

Mvh

EW

The Boss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår