Gå til innhold

VectraA-95, kjølevifta slår seg ikke på..

Ranger emnet


brumle75

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har vært innom forumet og lest og blitt litt klokere på endel områder hehe..fant ikke det jeg lette etter og legger inn et nytt innlegg HER!

 

Men til saken:

Har i det siste oppdaget at kjølevifta ikke slår inn når motoren går seg varm.

 

Driftstemperaturen skal ligge rundt 80 grader, men ligger nå rundt 90-92...

 

Har sjekka at vifta går (kobla den direkte på batteriet), så det må være en eller annen temp-giver/føler, evt. et relee som er gåent, og som gjør at vifta ikke starter.

 

Noen som har vært borti noe av det samme og som evt. vet hva som kan sjekkes uten å dra innom verkstedet?? Det er som jeg ser flere kontakter, en to-polet og en tre-polet kontakt frammi der.

 

Har også ei motronic-lampe som lyser, men har fått løste det mysteriet; er visst en kamakselsensor som har gått heden. Så da blir det reparasjon i nærmeste fremtid (vil tro at dette er noe som må gjøres på opelverksted?)

 

Innspill mottas med stoor takk!

Brumle75

----------------

Eier nå: 1995 Vectra 2.0i16V CDX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke sitter det en termostat nede på radiatoren, venstr side sett forfra mener jeg.

 

stemmer... den var gåen på en kamerat sin vectra, og det førte til at motoren koka over og etterhvert topp-pakninga tok kveld ;)

- 1990 Nissan Sunny N13 1.6 SLX

x 1992 Opel Vectra A 1.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det står en firkanta kontakt med to keramiske flater (ca 1-1,5cm i omkrets/tykkelse) rett ved selve vifta/til venstre -en ledning ut fra hver ende, vet ikke helt hvilken funksjon disse skal ha men gjetter på at de skal være strømførende ved en viss temperatur. Har testa disse både når motoren var kald og rundt 90 grader uten at denne kontakten da ledet strøm.

 

Kan legge ut bilde av denne kontakten så snart jeg kommer meg hjem fra jobb.

 

rart om vifta ikke slår inn før 100grader synes jeg, er dette forskjellig fra vectra dieselmotor? disse slår inn etsted mellom 80 og 90 menere jeg å huske..

 

takker for innspill som har kommet!

 

:-)

Brumle75

----------------

Eier nå: 1995 Vectra 2.0i16V CDX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme problem som deg, har også laget en slik tråd.

Jeg ble informert av både Opel og tidligere Opel eiere om at denne radiatorvifta er veldig sein til å starte. Skal starte mellom 95-100 grader, er da temp.bryteren gir utslag.

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Opel Vectra A 92mod 4x4 - Solgt

Opel Vectra A 94mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp da har jeg fått bekreftet fra Opel i dag at på min bil så slår ikke vifta inn før temperaturmåleren i dash'en viser rundt 100 +/-.

 

Den kontakten som jeg nevnte tidligere (den som er firkanta) er bare en motstand (vifta har to trinn, og denne motstanden fikser rett hastighet).

 

Tipset jeg fikk for å sjekke at ledningsnettet er ok var å trekke ut den 3-pola kontakten (nederst til venstre på radiatoren sett forfra), og sette strøm mellom to av polene (teste alle kombinasjoner). Hvis vifta starter da så er alt OK.

 

tenkte å ta med denne info om noen der ute lurer på det samme

Brumle75

----------------

Eier nå: 1995 Vectra 2.0i16V CDX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min bil har altid ligget på første streken (anntar det er 80grader) under kjøring.. Og vifte startet på 92. Men for ett par dager siden lå den plutselig på litt over 90 under kjøring og vifta slo ikke inn før litt over 100. Da fikk jeg beskjed om at det var topp pakningen som var gåen.. har ikke byttet den enda, så en får se om det bedrer seg da.

Volvo 940 Turbo Intercooler (1996) t34, 968dyser, 3"lmm, spesial chipær, stor cooler,

Opel Vectra A 2.0i (1993) SOLGT

 

Bilen min: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=155639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår