Gå til innhold

Audi A4 ! Hjelp ! Bremser !

Ranger emnet

lector

Anbefalte innlegg

Hei

Dette er en Audi A4 1997 model (B5)

Skulle ut å kjøre her om dagen. Jeg rygger å skal kjøre fremover igjen,

bremser, men da må jeg ta bremse pedalen helt ned for at det skal bremse.

Men faen tenker jeg, Å bremser en gang til men alt er som normalt.

Hmm... jaja.. kjører vidre og seinere på dagen må jeg snu, jeg rygger og kjører fremover igjen og bremsene er borte... Oiii da tenker jeg... Går ut å sjekker bremse veska men den er perfekt. Ser rundt på bremsene og det ser helt ok ut. (Litt vanskelig å se da men..)

Noen som har peiling på hva dette er?

Mulig det er en tilfeldighet at det skjer etter at jeg har rygga...

Trenger HJELP :)

MVH Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt normalt ved temperaturer rundt +2 grader, og i tillegg fuktig vær. Det er saltlaken mellom skivene og klossene som trøbler. Det du skal gjøre er å trykke på bremsepedalen før du kjører. Min A4 har kjørecomputer som ber meg teste bremsen før jeg kjører. Når jeg har tuchet pedalen sier displayet OK. Dette gjelder flere biler, ikke minst Passat fra samme tidsperioden.

Det hjelper å vaske bilen av og til, og ta med underspyling!!

Bil er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt normalt ved temperaturer rundt +2 grader, og i tillegg fuktig vær. Det er saltlaken mellom skivene og klossene som trøbler. Det du skal gjøre er å trykke på bremsepedalen før du kjører. Min A4 har kjørecomputer som ber meg teste bremsen før jeg kjører. Når jeg har tuchet pedalen sier displayet OK. Dette gjelder flere biler, ikke minst Passat fra samme tidsperioden.

Det er vel en god del varmere her i oslo nå. Vasker bilen min 2 ganger i mnd.

Mulig det er salt. Men har vasket den etter vintern da :)

Har aldri hatt problemer med dette før men... Men når blir dette borte da?

Men jeg kan kjøre å bremsene virker HELT fint, men så skal jeg feks snu,

å da fucker bremsene en gang iblandt. Virker som om det skjer etter jeg har rygga eller bare stoppa og skal kjøre i veien igjen...

Flere tips der ute?

EDIT: Pedalen går helt i bunn... trykker jeg den en gang til etter at dette "fenomenet" skjer.. så er alt normalt med pedalen.

Tenkte litt om det kanskje var noen pumper eller abc pumpe eller no?

Noen som har peil eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er strengt tatt pæra i bremselyset ditt den tester, ikke all verden til trykk på pedalen du trenger ;)

Du vil også forsåvidt få "ok" om du har aldri så mye hull i både slanger, rør og skiver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et skriv fra Møller som sier at jeg skal trykke på bremsepedalen før jeg kjører. Dette har blitt en vanesak av seg selv.

I skrivet står det at det er spesielle klimaforhold som kan føre til bremsesvikt.

Fædrelandsvennen hadde en sak om dette fenomenet høsten 2005. En morgen var det flere VAG-biler som ikke ville bremse!

Skrivet er ikke hemmelig, og du kan sikkert plukke det opp hos din Audiforhandler.

Bremselyspæretesten må du lengre ut på landet med ;)

Bil er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et skriv fra Møller som sier at jeg skal trykke på bremsepedalen før jeg kjører. Dette har blitt en vanesak av seg selv.

I skrivet står det at det er spesielle klimaforhold som kan føre til bremsesvikt.

Fædrelandsvennen hadde en sak om dette fenomenet høsten 2005. En morgen var det flere VAG-biler som ikke ville bremse!

Skrivet er ikke hemmelig, og du kan sikkert plukke det opp hos din Audiforhandler.

Har vært sånn de 2 siste dagene. Men må jeg trykke på bremsen hver gang etter at jeg har rygga så kjørt litt?

Litt slitsomt da... Kjøre fremover så bremse så kjøre vidre :) hehe.

Det skjer altså selv om jeg ikke stopper motoren. Å selv om jeg har kjørt noen mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du starter opp står det "Bremselicht" i autochecken din. Dvs "bremselys".

Trykk på bremsepedalen, bremselyset lyser, og autocheken sier "OK".

Plukk ut pærene og prøv det samme ;)

Men det har da ikke no med bremse lys å gjøre. Når har jeg nevnt det?

Det lyser ikke no bremse lys hos meg. Gjorde det i bmw'en min for 4 år siden da men.. hehe.. men noen ganger etter jeg har stoppet opp\rygga så går bremse pedalen helt i bunn. Å om det er salt mellom skivene etc skal vel ikke bremse pedalen gå i bunn? Akkurat som om det skulle vært bremse veske... men det er det nok av. Tenkte kanskje det var ei pumpe som var litt deffekt jeg men.. jaja.. ikke veit jeg. Men har ikke no med lys å gjløre iaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har da ikke no med bremse lys å gjøre. Når har jeg nevnt det?

Det lyser ikke no bremse lys hos meg. Gjorde det i bmw'en min for 4 år siden da men.. hehe.. men noen ganger etter jeg har stoppet opp\rygga så går bremse pedalen helt i bunn. Å om det er salt mellom skivene etc skal vel ikke bremse pedalen gå i bunn? Akkurat som om det skulle vært bremse veske... men det er det nok av. Tenkte kanskje det var ei pumpe som var litt deffekt jeg men.. jaja.. ikke veit jeg. Men har ikke no med lys å gjløre iaf.

Bare nevnte det for avangarde ;)

Virka som han trodde autochecken sjekka at bremsene fungerte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg at du har automatgir. Da må du borti bremsepedalen for å få bilen fra P til D. Det er bare en vanesak. Du trenger ikke holde pedalen inne. Bare "spark" i den slik at OK-lyset går av.

Hva snakker du om? Er du full? hehe :)

Det lyser ikke no lys !

Å jeg trykker da alltid på bremsepedalen da jeg starter bilen etc. Men bremsene blir borte under kjøreturen. Altså etter at jeg har rygga. Å det har skjedd 5 ganger på 2 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nevnte det for avangarde ;)

Virka som han trodde autochecken sjekka at bremsene fungerte :-)

Det er jo fordi du skal teste bremsene etter at du har starta da :)

Men er unsett ikke det jeg trenger hjelp til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fordi du skal teste bremsene etter at du har starta da :)

Men er unsett ikke det jeg trenger hjelp til :P

Hehe nei..

I håndboka til min A4 står det;

Etter at tenningen er slått på, lyser først symbolet "Bremslicht" (Bremselys) eller en sirkel med ei pære inni.

For funksjonskontroll betjenes bremsepedalen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe nei..

I håndboka til min A4 står det;

Etter at tenningen er slått på, lyser først symbolet "Bremslicht" (Bremselys) eller en sirkel med ei pære inni.

For funksjonskontroll betjenes bremsepedalen.

:)

Men det er ikke det som er problemet mitt :)

Noen som har noen tips om hva jeg kan sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sjekker pærene til bremselyset.... FERDIG MED DET, og over til problemet til tråd starter:::::::::::

Det er kjedelig og vite alt, men ikke vite hvorfor!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider