Gå til innhold

kjøpe guide

Ranger emnet


beemerfanatic

Anbefalte innlegg

generelle feiltyper på E34:

 

 

 

Viftekoblingen på E34 som er av viskose-type kan med tiden havne ut for nedsatt funksjon. Symptomene er at temperaturmåleren går opp for høyt under køkjøring eller ved høye temperaturer, etterfølges av kokning . Koker motoren finnes det dessverre en mulighet for at toppen slår seg og blir skjev eller i verste fall sprekker. Kontroll av viftekoblingen gøres ved å ta tak i viftens vinger og kjenner etter om det glipper i viftens sentrum. Det skal være en viss motstand når man snurrer på viften for hånd. Å bytte viskose koblingen kommer på ca 1000 lappen...

 

Ang understell. BMW E34 er tunge biler og det påvirker livslengden på ledd, stag og foringer. Når du er ute og prøvekjører en bil, høre etter klonkende lyder fra bilen, spesielt når du kjører over ujevnheter(dårlige sideveier som grusvei er greie å teste på).

 

I visse tilfeller kan vibrasjoner uppstå i fart mellom 80-140 km/t som følge av at forstilligens foringer er slitene. En annen feil som dukker opp på alle BMW før eller senere er slitene traversforinger. Det merkes gjennom at det dunker og slår bakfra ved gasspådrag og gassslipp. Bilens veiegenskaper blir dårligere og bilen får en vinglete oppførsel på veien. Bytte av traversforingene kostar fra 450,-

 

Bremsene får også mye juling grunnet bilenes høye vekt. Framfor alt er det vanlig at skivene forran slites ned med tiden og blir tynne og/eller slår seg pga overoppheting og blir skjeve. Er skivene skjeve oppstår vibrasjoner i forstillingen når man bremser med et bestemt pedaltrykk. En visuell kontroll av skivene kan være bra,da rust ikke er et uvanlig problem, spesielt på de bakre skivene. Kontroller også at håndbrekket tar som det skal og framfor alt at det tar på begge bakhjulene.

 

Lyktene kan gi svakt lys. BMW E34 har ellipsoidlykter, så det gjør ingen ting om reflektoren er skadet, som oftest er det en linse som begynner å bli sliten/møkkete. Det fins de som har polert rent sine linser med mer eller mindre lykkende resultat. Belysningen er i allefall et punkt som man bør kontrollere på et tiltenkt objekt. Lyskontrollmodulen (LKM) som finns på alle E34 modeller med check-control har loddininger som kan bli dålige med tiden. Som resultat slutter en eller flere lykter å fungere, fikses enkelt gjennom at man lodder på litt tinn på skadede loddninger.

 

Vibrationer. Når man er ute och prøvekjører en E34 skal man være veldig oppmerksom på vibrationer som dukker opp omkring 90 km/t, som oftest kommer av sliten drivlinje. Kardangakselen's bærelager eller hardyplata bruker være skadet i dramaet.

 

Styreservoen kan være sliten. Det er ganske dyrt å fikse, men lett å oppdage.. Man vrir helt enkelt på rattet og kjenner etter når det blir motstand i rattet. Normal glipp er ca 1-5 mm mot hver side..

 

Rust finner man på så godt som alle eldre biler. BMW E34 er desverre ingen untak selv om den står i mot rusten ganske bra. Se etter rust på de vanligste stedene,dvs. på undersidene av dørene samt kantene,rundt skjermer og skjermkanter. Se også på bagasjeluken og forran på panseret. Tank lokket er spesielt angrepet,se etter rust på kantene og rundt selve bensinlokket. Om bilen er importert og av årsmodell 88-94, kontroller under sideblinklysene. Mange importører brydde sig ikke om å rustbeskytte der. Alle norsksolgte hadde fabrikkmonterte sideblinklys, samt importerte E34'ene av 95 modell eller nyere.

 

Viskermekanismen blir sliten som følge av at armene begynner å gnage på undersiden av panseret.

 

Varmeventilene kan sette seg fast. som følge av det får man ikke skrudd av varmen på ene eller andre siden av bilen.

 

Kondensviften begynner å tulle i det norske saltklimaet. Den sitter forran kjøleren og skal snurre når AC´n er i gang. En motstand ved siden av viften bruker å gi opp, men viften må byttes eller smøes opp om den går tregt.

 

Spidometer. Dette er den absolutt vanligste "typefeilen" og er ikke bare isolert til import biler. Enkelt å gjøre, inklusive forfalskede servicebøker, vanskeligere å kontrollere for kjøperen. Man kan bare annbefale spekulanter i å ikke bare se på km innstillingen, en 250.000 km bil behøver ikke å være i dårligere stand en bil som bare har gått 100 000 km mindre på telleren.

 

lykke til;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår