Gå til innhold

Desperat jakt etter lærlingplass innen Bil

Ranger emnet

boXer

Anbefalte innlegg

Imorra er siste skoledagen min (for alltid hadde jeg håpet).

Planen har hele tiden vært å gå ut i lære etter sommeren, men det er ikke bare bare er jeg redd.

Jeg driver nå å leter etter en plass som vil ansette meg som lærling i et yrke jeg har jobbet for siste året.

Det som er ekstra klønete er at det siste skoleåret mitt er regnet som lærling på skoleplass, og uten en lærlingplass å gå over til så blir året ikke like mye verd, jeg taper altså dette året som lærling. :rolleyes:

Vet om noen plasser som kan være en mulighet, men noen kan ikke tilby det jeg egentlig er ute etter, og andre er såpass små at dem ikke har bruk for noen lærling.

Det jeg da er ute etter er flere alternativer som kan passe meg.

Jeg gikk 'GK1 Elektro', og videre til 'VK1 Elektronikk', og i år var jeg med å prøve ut en ny linje på 'VK2 Service-elektroniker'.

Dette var altså 'Service-elektroniker Bil' og var basert på grunnleggende elektronikk og elektronikske systemer i bil.

Med mest fokus på motor systemer (elektroniske tennings og innsprøytnings-systemer), men også noe rundt moderne bremsesystemer og automatgear. Har også tatt til meg alt jeg har kunnet plukke opp (på skole og på Bertel O'Steen verksted) om CAN-bus nettverk som moderne biler baseres på. Interessen innen 'tuning' har jo også hatt en del å si de siste årene, og har gitt meg mange innblikk inn i systemer og komponenter som blir mer og mer brukt (hovedsaklig på turbo-biler).

Hvis noe av dette sier deg noe, og du kanskje vet om noe eller noen som kan lede meg mot en lærlingeplass, ikke nøl med å nevne det for meg her i tråden eller på PM om du vil.

Personer, firmaer, verksteder, skoler, kurs og liknende er interesant.

Takker for svar som kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper vel ikke deg så mye, men den engelske Mercedes-Benz-importøren har faktisk gått ut med helsides annonser og søker etter lærlinger. I juninummeret av Top Gear Magazine blant annet. Det er ganske uvanlig!

Hvordan er det, god i engelsk? ;) Lykke til i alle fall!

A quitter never wins. A winner never quits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by spenol

Det hjelper vel ikke deg så mye, men den engelske Mercedes-Benz-importøren har faktisk gått ut med helsides annonser og søker etter lærlinger. I juninummeret av Top Gear Magazine blant annet. Det er ganske uvanlig!

Hvordan er det, god i engelsk? ;) Lykke til i alle fall!

Engelsken er bra :) Men å dra til England er ikke så aktuelt (er så stygge jenter der).

Skal høre litt med Mercedes importøren i Norge også, vet de har noe spesialverksted som kanskje er interesert, og Bertel O'Steen virket veldig interesert når jeg snakket med dem i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det er litt vanskeligere når man er i et yrke som egentlig ikke eksisterer. Møller Ryen tok inn 1 service-elektroniker nå for første gang, forhåpentligvis er det noen andre som vil gjøre det samme.

Jeg var i kontakt med Bertel O'steen for nesten 2 år siden, og de var interesert og ba meg ta kontakt senere så får se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send søknader rett til bilimportørene. De har den fulle oversikten over hva slags folk de ansetter rundt omkring når det er en så "sjelden" utdannelse. Prøv lastebilimportørene også, mye elektroniske dingsebomser i dem også :D

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider