Gå til innhold

En Utfordring

Ranger emnet


panelovn

Anbefalte innlegg

regner med du tenker på torsjonsstaver i forbindelse med fjæring!

 

torsjonstaven er fast festet i en ende og festet i en vridbar ende i den andre enden.

 

når den vridbare enden vrir seg f.eks en bærebro som blir presset oppover så vil hele torsjonsstaget vri seg.. dette skaper et spenn i staget fordi det vil vri seg tilbake og presse bærebrua ned! brukes i forstilling på store biler istedet fo spiralfjærer og bladfjærer! blandt annet Nissan king cab

 

brukes i bakstilling på noen biler.. blandt annet peugeot og citroen.

 

husker jeg og en kompis skulle senke peugeoten hans( en 405) når vi var rundt 17 år gammel! fronten var jo grei, der byttet vi til lavere spiralfjærer.

 

men hekken var værre! jekket opp baken og tok av hjulene

målte avstanden fra senter av navet og opp til et punkt på bakskjermen

 

skrudde ut torx skruene i endene av torsjons staget og banket ut stagene med en alvorlig stor slegge!

 

så jekket vi bakstellet opp 40mm før vi banket stagene inn igjen og skrudde inn skruene! var en helvettes jobb!! men det ble meget vellykket resultat

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Imponerende! Du er flink. Er flere sånne bilmekanikere vi trenger. Mange "fagfolk" der ute som ikke har peiling. Må vel prøve å pønske ut et par greie spørsmål jeg også.

 

1. Virkemåten til en Thorsen-differensial?

 

2. Hvordan fungerer en lambda-sensor?

4 ringer, 5 høl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett spørsmål anngående Macpearson system.

 

Hvorfor i all verden har de valgt å ha det bak på min bil?

Tar det mindre plass eller?

 

Dette er kansje litt out topic, men har du en teori på det?

Jeg lure nemlig på det.

 

Det er en Daihatsu Charade 1988

Daihatsu Charade G100 1,0 slitt motor (parkert, snart prosjekt)

Daihatsu Charade G101 TD blå uten motor (keep)

Daihatsu Charade G101 TD rød sprokken topp (sell)

Daihatsu Charade G101 TD rød Blått panser (bruker)

+ 3xOpel Rekord 1xOpel Senator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett spørsmål anngående Macpearson system.

 

Hvorfor i all verden har de valgt å ha det bak på min bil?

Tar det mindre plass eller?

 

Dette er kansje litt out topic, men har du en teori på det?

Jeg lure nemlig på det.

 

Det er en Daihatsu Charade 1988

Samme gjelder forøvrig eldre Audi Quattro :)

Speilvendt forstilling.

De har til og med noe som kalles styrestag bak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende! Du er flink. Er flere sånne bilmekanikere vi trenger. Mange "fagfolk" der ute som ikke har peiling. Må vel prøve å pønske ut et par greie spørsmål jeg også.

 

1. Virkemåten til en Thorsen-differensial?

 

2. Hvordan fungerer en lambda-sensor?

 

 

1: Dette var virkelig en utfordring!

 

link til bilde av en: http://www.billzilla.org/67torsen.jpg

 

har ikke vært borti en slik før men det hadde vært veldig arti å sett en sånn snurre å gå i en film.

klarer ikke svare deg på virkemåten..! kansje du kan hjelpe meg?

heter vel forresten torsen og ikke thorsen tror jeg.

 

2: lambda sonden føler på O2 innholdet i eksosen, med tester kan vi avlese direkte O2 innholdet i eksosen! forholdet skal ligge på "lambda 1" som vil si 14,7 kg luft til 1 kg bensin! da har man en helt ren forbrenning!

 

lambda sonden gir beskjed til motorstyringen hvor mye oksygen det er i avgassen som da kan tilpasse åpningstiden på dysene for å få en optimal forbrenning.

 

noen biler har 2 lambda sonder.. 1 før og 1 etter katalysatoren!

 

takk for komplimenter.. bare synd det er så underbetalt å være bilmekaniker i nord norge!

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett spørsmål anngående Macpearson system.

 

Hvorfor i all verden har de valgt å ha det bak på min bil?

Tar det mindre plass eller?

 

Dette er kansje litt out topic, men har du en teori på det?

Jeg lure nemlig på det.

 

Det er en Daihatsu Charade 1988

 

mange biler som har macpearson bak.. hvorfor skulle man ikke ha det?

 

mazdaen min har det.. golfen min hadde det, audien min hadde det.

 

det er jo en kjempefin løsning

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme gjelder forøvrig eldre Audi Quattro :)

Speilvendt forstilling.

De har til og med noe som kalles styrestag bak :)

 

styrestag bak:) firehjulstyring?

 

noen nissan biler blandt annet 300zx har firehjulsstyring kalt "super hicas"

 

kult å se bilen manuvrere på verkstedgulvet.. man kan se hvordan bakhjulene svinger littegranne med

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor tar man ut vakum til bremseservo på en turbodiesel?

 

2. Er en drivaksel (FWD) som knakker (hørbar støy i sving f.eks) ødelagt?

 

3. Sveise på bil i nærheten av bensintank; skal tanken være full eller tom?

Evt. hva kan gjøres for å eliminere brannfare?

 

4. Hva er spesiellt med hypoidgirolje?

 

5. Bil med snekkestyring; Rattet står skjevt. Hva tyder dette på? Kan rattet midtstilles ved å løsne det fra rattstammen for deretter å montere det ned noen splinehakk til siden til det står rett? Om det er fysisk mulig hvorfor kan resultatet likevel bli feil?

 

6. Hvorfor er det svært viktig at batteriet er tilkoplet generator/dynamo så lenge motoren går?

 

7. En bil småkjøres mye vinterstid, nytt batteri må etterhvert til. Bør man gå opp eller ned med Ah/kapasitet på det nye batteriet.

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevn komponenter og hvilken oppgave de har i en automatgearkasse.....?!

 

Vil anbefale deg å ikke bruke prøvelampe som verktøy når du forklarer feilsøking/rep av el.anlegg på bil.... På nyere biler er prøvelampe fy-fy!!

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A) En eldre bil drar tungt på starteren for deretter å rotere som normalt etter et ca. sekund, hva kan dette tyde på?

 

B) Hvorfor er det spesiellt viktig for en dieselmotor å straks få utbedret en topplokkspakning som lekker mot kjølevannet?

 

C) En motor koker og bruker mye kjølevæske, årsak er ukjent, hva bør man sjekke først?

 

D) For små ventilklaringer resulterer i?

 

E) For store ventilklaringer resulterer i?

 

F) Hvordan kontrollerer man dieselglødeplugger som er koblet i paralell uten å koble de fra hverandre?

 

G) Et dieselsystem suger luft, hva bør man sjekke/se etter?

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor tar man ut vakum til bremseservo på en turbodiesel?

 

2. Er en drivaksel (FWD) som knakker (hørbar støy i sving f.eks) ødelagt?

 

3. Sveise på bil i nærheten av bensintank; skal tanken være full eller tom?

Evt. hva kan gjøres for å eliminere brannfare?

 

4. Hva er spesiellt med hypoidgirolje?

 

5. Bil med snekkestyring; Rattet står skjevt. Hva tyder dette på? Kan rattet midtstilles ved å løsne det fra rattstammen for deretter å montere det ned noen splinehakk til siden til det står rett? Om det er fysisk mulig hvorfor kan resultatet likevel bli feil?

 

6. Hvorfor er det svært viktig at batteriet er tilkoplet generator/dynamo så lenge motoren går?

 

7. En bil småkjøres mye vinterstid, nytt batteri må etterhvert til. Bør man gå opp eller ned med Ah/kapasitet på det nye batteriet.

 

1: Det tar man ut på vaakumpumpa.. kan være egen pumpe men er ofte pumpe i bakkant av dynamo.

 

2:Høres ut som ytre drivknute er ødelagt.. selve akslingen tar sjelden skade

 

3: Det er ikke bensinen som er farlig men bensindampen! En full tank er vel i utgangspunktet sikrest! mindre damp i tanken.. sikkerhetstiltak.... Tror jeg ville hatt lokket til tanken åpen for å hindre trykk i tanken! ellers kan man jo prøve å skjerme tanken fysisk.

 

4:Man kan ha Hypoid tilsetninger i flere typer olje! det har med hvilket tanntrykk man har i mellom tannhjulene! man skal alltid sjekke om bilen kan bruke hypoid olje før man heller det på ellers kan man skade tannhjulene

 

5: Rattet skal vel ikke stå skjevt med mindre det er fysisk flyttet eller forstillingsdeler er skiftet.. hvis rattet står skjevt i en bil med snekke så vil jeg ikke flytte rattet! Jeg vil ta en 4-hjulskontroll og justere inn skjevheten i forstillingsleddene! resultatet kan bli feil fordi snekka står ikke i midtposisjon!

en snekke kniper mer og mer i de ytre posisjonene og da kan man vel ende opp med en styring som kniper når man svinger den ene veien! I tillegg kan man risikere å kunne dreie rattet mere den ene veien enn den andre!

 

6:Batteriet vil jo tømmes hvis bilen går uten ladning! dessuten vil man ha svekkede funksjoner med bare 12,7(optimalt)volt i stedet for 14,4volt! blandt annet svak lysfunksjon! dynamoen vil ikke få strøm til rotoren hvis den er frakoplet fra man starter og den vil da ikke kunne magnetisere seg, noe som fører til at den ikke lader.. man risikerer vel ingen overspenninger! værre hvis spenningsregulatoren ødelegges, da kan man få farlige overspenninger.

 

7: opp på aperetime tallet! ned på cca(cold crap amps) det gir en lengere utladningstid!

 

Takk for flotte spørsmål! gir meg ganske snart for ikveld

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S) Alkohol i bensin, hva er fordelen?

 

T) "toe-in/toe-out", hva er hensikten.

 

X) Vindusviskere tar dårlig, nye blader settes på og viskerne tar etter kort tid like dårlig som før. Hva bør sjekkes?

 

Y) Bilen har elektrisk utstyr som feiler. Hva er det første man sjekker?

 

Z) Det lukter bensin av motorolja på en forgassermotor, hva kan dette tyde på?

 

Æ) En dieselmotor kjøres på parafin, det tilsettes totaktsolje, hvorfor?

 

Ø) I en gammeldags fordeler sitter det sentrifugalvekter, hvorfor?

 

Å) I en gammeldags fordeler sitter det en vakumaktuator, hvorfor?

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår