Gå til innhold

e30 325 turbo, hva må til?

Ranger emnet


westside

Anbefalte innlegg

Takker :) hvordan fungerer en progressiv bensintrykksregulator... noen som kan tegne og forklare her? :) hvor får man tak i en slik?

Har ikke planer om å kjøre med så mye trykk, når jeg 250 hk er jeg godt fornøyd.

 

eksos osv bygger jeg selv, så motstanden i den skal ikke bli for stor :) hvor kan man få tak i turbogrenrør, og hvor mye koster disse? Hvordan er det evt å bygge om orginal manifold?

 

En progressiv btr fungere ved at den øker trykket i railen når undertrykket i manifoilen minker.Org btr går bare opp til atmosfæretrykk,du bør ha en som øker over dette(overtrykk). GIKTurbo eller TurboPower har sånt.

Turbogrenrør er ikkje alltid så lett å få tak i separat ettersom de fleste butikker vil selge komplette kit til 30k og oppover.Men du kan alltids finne noen der ute på nettet eller bruke org manifoil med et mellomstykke. OBS!! Men pass på at turboen ikkje ligger lavere enn oljereturen/fallet,for da vil oljen gå i mottrykk tilbake til turboen!!

 

Sveising av manifoil skal du ha peiling på å sveise for å klare skikkeligt(mht sprekker). Skal du bruke samme manifoil bruk som sagt et mellomstykke/adapter. Men les OBS'en min ovafor:eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En progressiv btr fungere ved at den øker trykket i railen når undertrykket i manifoilen minker.

 

Ja, eller det er hva en vanlig btr gjør. En progressiv btr øker vel bensintrykket mer enn trykkøkningen i innsuget, f.eks. 1:1,4? Det er derfor progressive regulatorer gjerne brukes i "snik-konverteringer" med originale dyser.

 

Org btr går bare opp til atmosfæretrykk,du bør ha en som øker over dette(overtrykk). GIKTurbo eller TurboPower har sånt.

 

Du kan fint bruke original bensintrykksregulator fra M20 ved turbokonvertering, med mindre du ønsker å gå for en progressiv. Dersom du går for et skikkelig datasprut burde du ha en vanlig 1:1-regulator, da en progressiv regulator bare gjør det vanskeligere å mappe.

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet er 250hk holder det nok ikke med originale dyser (kanskje dersom du har et skikkelig sprut som styrer dem). Et tilleggssprut frra Norman som er satt opp i samråd med ham burde fungere fint. Dersom du kjører med større dyser på orig. sprut kommer du til å få problemer med soting/drukning.

 

Søk litt på http://www.autopower.se; du vil finne mye informasjon om akkurat dette, hvilket er bedre enn den synsinga jeg driver med! ;)

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke blokka litt for tynn-vegget til å kjøre noe ladetrykk på da ?

Jeg så på noen blokker hos Normann ( trimchip.no) der han hadde forsterket de en del.. Blokka i bilen hans er vel fra en 323 IIRC

 

Uansett , på den bilen har han høvelt av stempelene , orginal toppakning, datasprut og bredbåndslamda, turbo fra en isuzu lastebil og intercooler fra en lastebil det også. Et budsjett bygge som har holdt i flere år nå .. Mener han kjører på 1,4 -1,5 bar.. Moro bil ihvertfall .. over 5000rpm altså :)

 

Der tar du helt feil, han har ikkje orginal toppakning, har ikkje datasprut.

Han har orginalt innsprut, remappa, og sveist om innsug, med plass til 12 dyser, og trykkbryter som styrer disse dysene, og turbonetics har eg hørt rykter om.

og holdt i mangen år?? hmm, kor mangen da????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du helt feil, han har ikkje orginal toppakning, har ikkje datasprut.

Han har orginalt innsprut, remappa, og sveist om innsug, med plass til 12 dyser, og trykkbryter som styrer disse dysene, og turbonetics har eg hørt rykter om.

og holdt i mangen år?? hmm, kor mangen da????

 

 

Vel , da har han bygd om bilen i løpet av siste 3 mnd. Har du sett bilen?

Snakka med han ? Jeg hører ikke så mye på rykter, men jeg var en tur ut på verkstedet hans tidlger i vinter fikk da sett litt nærmere på bilen og opplevd den i action.

 

 

Han kjører med egenoppkoblet datasprut og en zetronisk Wbo .. Mener å huske der stod en greddy gain control , men husker ikke navnet på sprutet.

Veiv/kam-sensorene hadde han laget festene til selv, så med all rørlegging og sveising av innsug. Turboen kom fra en Izusu lastebil, men denne skulle byttes ut pga av mye turbolag ( spolte ikke før 5000 rpm, men steikje moro bil :) ) .

Jeg har ikke sett toppakningen , men han sa det var en orginal toppakning , og det er vel ikke noe problem så lenge bilen er tunet riktig. Stempela har han høvlet av litt for å få lavere komp. Ellers var der mye orginal deler på motoren.

Sist jeg snakket med han var det nevnt ting som turbo bytte , og å koble wbo`en inn for å kjøre closed loop. Samt litt optimalisering av luftstrømmer.

 

Om målet er et budsjett turbo bygge på en e30 så skader det ikke å ta en prat med han/ sende han en mail.

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kjøre 1,5 bar på M20 kan du ikke bare kjøre med orginal toppakning. Han har nok frest pianotråd rundt sylindra, slik at pianotråden presser mot pakningen for å gjøre det ordentlig tett. Da kan han bruke orginal pakning.

Han har helt sikkert sveisa igjen vannkanalene i toppen også, hvis ikke sprekker den, garantert.

 

Det du kan gjøre for å kjøre et snikturbobygge på denne motoren er å snu manifoldene opp ned, sveise på et rør mellom de og opp til kollektor.

F. eks sånn: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2497&highlight=m20+snik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kjøre 1,5 bar på M20 kan du ikke bare kjøre med orginal toppakning. Han har nok frest pianotråd rundt sylindra, slik at pianotråden presser mot pakningen for å gjøre det ordentlig tett. Da kan han bruke orginal pakning.

Han har helt sikkert sveisa igjen vannkanalene i toppen også, hvis ikke sprekker den, garantert.

 

 

Mener han kjører med en 323 blokk der det ikke er sveiset vannkanalene, Han hadde noen 325 blokker ligende der de var sveiset.. O-ring i blokka har han også.. Men fremdeles orginal toppakning ;)

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener han kjører med en 323 blokk der det ikke er sveiset vannkanalene, Han hadde noen 325 blokker ligende der de var sveiset.. O-ring i blokka har han også.. Men fremdeles orginal toppakning ;)

Sveise ikke vannkanalene i blokka, men i toppen. Har han o-ringa blokk er det fulgt mulig han kjører orginal pakning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår