Gå til innhold

Pipelyd fra stereo

Ranger emnet

nothing

Anbefalte innlegg

Jeg sliter stort med dynamostøy på anlegget mitt.

Jeg har prøvd å legge signalkablene andre steder.

Jeg har prøvd å jorde forsterkeren andre steder.

Jeg har prøvd å legge strømkablen rett fra batteri til forsterker.

Uansett hva jeg gjør, er det den samme pipelyden.

Det er også støy når motoren ikke går, ganske høy konstant.

Når jeg skrur tenningen fra hakk 2 til 1 så stopper støyen etter noen sekunder, samtidig som en slags tikkelyd fra motoren forsvinner (besinpumpen?).

Hva kan det være for noe ? Er det noe som er helt opplagt bortsett fra det jeg har nevnt ovenfor ?

En ting til.. hvis jeg setter på varmekablene på bakruten så blir støyen betraktelig høyere.

Før hadde jeg en mindre forsterker og ikke sub. Da fikk jeg bare en svak men merkbar pipelyd da jeg satt på varmekablene bak men ikke noe merkbart når de var av (selv om den sikkert var der). Det piper ekstra når jeg åpner dørene og jeg innbiller meg at det noen ganger slår inn når jeg girer (kan være innbilling) :)

Batteriet står bak i bilen.

Det er en rockford fosgate forsterker.

BMW 320i coupe 1993 (e36)

(jævlig lei pipelyd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skall ikke se bort i fra at det er signalkabelen din som er ødelagt,var i alle fall det til meg!hadde sinnsykt med dynnamostøy nettop,men da jeg skifta signalkabel kom det bort,og så kan du prøve og jorde spilleren din på samma stedet som du har jordet forsterkerene! blir det da fortsatt sinnsykt mye støy så kan du prøve og kjøpe et støyfilter.

Bare noen forslag!

itj sant

Skrapbil med mange farger snart renovert til vidunder bil med samme farge! he he.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørr lillegud om dette! Han har sliti sinnsykt mye med dette problemet...

Prøv å legge alle kabler sepparet, ikke la signal og strøm krysse verandre... Prøv å pakke kablene inn i aluminiums folie ol...

Kondis...

I have a right and a left brain,

but there is nothing right in the left one

and there is nothing left in the right.

www.hiip-foto.com

www.hiip.deviantart.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten starte i den ene enden og jobbe deg igjennom anlegget.. Ta ut en og en phonokabel og hør om det går bort... Flytt en og en jording...

Mine tips:

1) Er batteriet slitent ?? Hvis det er det så lager det helv... masse støy hvis det ikke har noe særlik kapasitet igjen.

2) Flytt jordingspunktet for cd spilleren til batteriet,

3) Flytt jordingspunktet for forsterkere til batteriet.

4) Sjekk phonokabler..

Jeg tipper på 1 eller 2.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm punkt 2 & 3 er ikke noen permanent løsning da... vist det skulle hjelpe, så har du jo bare DÅRLIG jording... da burde du sjekke jordings kabelen som går ifra batteriet og til karoseriet.. det du og kan sjekke når vi driver med dette jordingsgreiene er at at kabelen til forsterker/cd spiller (jord altså) får onkli kontakt med metall, og ikke lakk, for lakk leder dårlig;) sikkert litt bedre med metallic :P ho ho.

men uansett, ikkeno lakk mellom karroseri og jord... dunker dårlig..!!

Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!!

Hurra for sjokolademusa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Potatis

Det at strømkabel fra batteri går ved siden av signalkabel har liten betydning, siden det er 12VDC (likestrøm) generer ikke støy..

Er en kompis av meg som sliter med dette.. Kan eventuelt si fra når/hvis han får det til ;)

Der tar du nok dessverre feil...

Det som gjør at en ledning plukker opp strøm/spenning/støy, er enten at den lederen beveger seg i et magnetfelt. Eller at magnetfeltet beveger seg rundt lederen.

I dette tilfellet har du likestrøm, ja... Men strømmen pulserer i takt med musikken. Ergo beveger magnetfeltet på seg, og det vil induseres spenning/strøm/støy over i nærliggende ledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! :mad: jeg hadde problemer med det !!

Det endte med at jeg solgte bilen :rolleyes:

Blei aldri kvitt det. prøvde stort sett alt. jorda alt til samme sted. flytta om på ledninger. jorda bateri og dynamo ekstra osv... ingen ting hjalp !! lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LilleGud

JA! :mad: jeg hadde problemer med det !!

Det endte med at jeg solgte bilen :rolleyes:

Blei aldri kvitt det. prøvde stort sett alt. jorda alt til samme sted. flytta om på ledninger. jorda bateri og dynamo ekstra osv... ingen ting hjalp !! lykke til !

Hehe furt?

I have a right and a left brain,

but there is nothing right in the left one

and there is nothing left in the right.

www.hiip-foto.com

www.hiip.deviantart.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

Der tar du nok dessverre feil...

Det som gjør at en ledning plukker opp strøm/spenning/støy, er enten at den lederen beveger seg i et magnetfelt. Eller at magnetfeltet beveger seg rundt lederen.

I dette tilfellet har du likestrøm, ja... Men strømmen pulserer i takt med musikken. Ergo beveger magnetfeltet på seg, og det vil induseres spenning/strøm/støy over i nærliggende ledninger.

så nå at jeg tok feil ;)

02 Konebil - Offroader'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider