B.T.i Skrevet Mai 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2006 http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=997657Hvorfor står det DOHC på motoren på denne da, hvis dere mener at det er SOHC?:well Fordi den har 2 kamaksler som nevnt x-antall ganger her i tråden, nettopp fordi det er en V6 motor, selv om begge sylinderrekkene deler topp... Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Mai 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2006 For å si det slik at alle forstår det: Det er en SOCH, men det er en DOCH.. Alle forsto? Yeah, right ;) Det er en kamaksel pr. side, en V6 har to sider. Ettersom det er en kamaksel pr. side, blir det egentlig SOCH, Single Overhead Camshaft, Overhead er topp, én kamaksel per. topp. Men det er ikke én, stor kamaksel, som i min Charade, som er en rekkefire SOCH motor. Eller helt andre, vanlige rekke-SOCH motorer. Det er totalt, to kamaksler, én Single Overhead Camshaft på hver side. Når det gjelder VR6 er det lett å blande, noen sier SOCH, andre sier DOCH, begge deler er egentlig riktige. Men den mest korrekte bruken er vel egentlig: SOCH, én kam pr. topp, men motoren er en Twincam, for den har to kammer totalt. :) Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kremt Skrevet Mai 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2006 Siden VW kaller den DOHC, må vel nesten det være det mest riktige...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Mai 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2006 Siden VW kaller den DOHC, må vel nesten det være det mest riktige...? Jo, hvis Vw sier det så... Les nå det som Eirik skrev over... Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kremt Skrevet Mai 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2006 Men for at det skulle ha vært "ekte" DOHC, måtte det ha vært doble kammer på hver side eller? :hvaskjera Tipper det ikke hadde vært spesielt praktisk eller plassbesparende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mai 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2006 Skulle det vært en ekte dohc måtte det vært en kam til innsugsventilene og en til eksosventilene for hver sylinderrekke. Har jeg forstått alt riktig har de første vr6'ene én kam til både eksos og innsug, altså to -2- kammer på toppen av motoren. Øk vinkelen mellom sylinderradene og det blir en sohc motor. Kjør de sammen til en rekke 6'er og det ville blitt en dohc motor. Eller noe i den duren :cocain: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Mai 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2006 En kam for eksos på den ene siden, og en kam til innsug på den andre.. VR6: Clio V6: 2 kammer på VR6en, 4 på Clioen.. VR6en er SOCH, Clioen er DOCH. Men OCH beskriver ikke motorens totale kammer, men hvor mange kammer det er på toppen (overhead camshaft). Derimot begrepene single cam, twincam, quadcam beskriver hvor mange kammer motoren totalt har.. Så VR6: SOCH, twincam Clio V6: DOCH, quadcam (quad = 4) Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mai 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2006 The narrow angle between cylinder banks also allows just two camshafts to drive all of the valves, and a single cylinder head to be used. This simplifies engine construction and reduces costs. In early (12 valve) VR6 engines, one camshaft is used per bank of cylinders. This is most similar to the operation of a SOHC V6 engine. However, later (24 valve) VR6 engines use one camshaft for all intake valves and one camshaft for all exhaust valves. This is most similar to a DOHC Inline-6 engine. Tror vi blander ny og gammel, eiriksmil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Mai 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2006 Hva betyr det? Har ikke begge 1 kam pr. side, og to totalt? Eller er det ingen "side", fordi det bare er en topp? Nei, det er vel ingen sider, siden det er én topp.. Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mai 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2006 Hvis dette stemmer så har den 2 kammer, og hver kam løfter både eksos og innsug. Det er altså likt som en vanlig v6 sohc Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kremt Skrevet Mai 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2006 Men VR6 må da nesten være den utvilsomt beste måten på å få en så kompakt motor med 6 sylindere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kremt Skrevet Mai 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2006 BTW folkens, ta en titt på http://www.doppel-wobber.de/ Motoren med kode A59 hadde vært moro og hatt! :hailvw Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Mai 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2006 BTW folkens, ta en titt på http://www.doppel-wobber.de/ Motoren med kode A59 hadde vært moro og hatt! :hailvw Kanskje en idè å nevne hvilken bil den motor kom i, så slipper folk å lete seg halvt ihjel for å finne den;) 2,0 16v turbo... Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.