Gå til innhold

toppfart VR6

Ranger emnet


bambi

Anbefalte innlegg

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=997657

Hvorfor står det DOHC på motoren på denne da, hvis dere mener at det er SOHC?:well

 

Fordi den har 2 kamaksler som nevnt x-antall ganger her i tråden, nettopp fordi det er en V6 motor, selv om begge sylinderrekkene deler topp...

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For å si det slik at alle forstår det:

 

Det er en SOCH, men det er en DOCH.. Alle forsto? Yeah, right ;)

 

 

Det er en kamaksel pr. side, en V6 har to sider. Ettersom det er en kamaksel pr. side, blir det egentlig SOCH, Single Overhead Camshaft, Overhead er topp, én kamaksel per. topp. Men det er ikke én, stor kamaksel, som i min Charade, som er en rekkefire SOCH motor. Eller helt andre, vanlige rekke-SOCH motorer. Det er totalt, to kamaksler, én Single Overhead Camshaft på hver side.

Når det gjelder VR6 er det lett å blande, noen sier SOCH, andre sier DOCH, begge deler er egentlig riktige. Men den mest korrekte bruken er vel egentlig:

 

SOCH, én kam pr. topp, men motoren er en Twincam, for den har to kammer totalt.

 

:)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle det vært en ekte dohc måtte det vært en kam til innsugsventilene og en til eksosventilene for hver sylinderrekke.

 

Har jeg forstått alt riktig har de første vr6'ene én kam til både eksos og innsug, altså to -2- kammer på toppen av motoren. Øk vinkelen mellom sylinderradene og det blir en sohc motor. Kjør de sammen til en rekke 6'er og det ville blitt en dohc motor.

 

Eller noe i den duren :cocain:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kam for eksos på den ene siden, og en kam til innsug på den andre..

 

VR6:

 

vr6_insight.jpg

 

Clio V6:

 

renault-clio-v6.jpg

 

 

2 kammer på VR6en, 4 på Clioen.. VR6en er SOCH, Clioen er DOCH.

 

 

Men OCH beskriver ikke motorens totale kammer, men hvor mange kammer det er på toppen (overhead camshaft).

Derimot begrepene single cam, twincam, quadcam beskriver hvor mange kammer motoren totalt har..

 

Så VR6: SOCH, twincam

Clio V6: DOCH, quadcam (quad = 4)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The narrow angle between cylinder banks also allows just two camshafts to drive all of the valves, and a single cylinder head to be used. This simplifies engine construction and reduces costs. In early (12 valve) VR6 engines, one camshaft is used per bank of cylinders. This is most similar to the operation of a SOHC V6 engine. However, later (24 valve) VR6 engines use one camshaft for all intake valves and one camshaft for all exhaust valves. This is most similar to a DOHC Inline-6 engine.

 

Tror vi blander ny og gammel, eiriksmil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr det?

Har ikke begge 1 kam pr. side, og to totalt? Eller er det ingen "side", fordi det bare er en topp? Nei, det er vel ingen sider, siden det er én topp..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår