Gå til innhold

Lading av kondensator.

Ranger emnet

spurv

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har hørt at en kondensator skal "lades" før den tas i bruk. Selv har jeg bare skrudd inn min bakibil. Er denne ladingen nødvendig? stod ikke noe om det i installasjonmanualen. Men det er med en slik "lampe", som vistnok kan brukes til dette (den skal visnok kobles mellom +kabel og +pol på kondensatoren, og den er "full-ladet" når den slukker). Men siden dette ikke stod i installasjonen, så kjørte jeg bare på :D. Fikk tips om dette i senere tid.

Er dette nødvendig? Den viser iallefall spenninga, men det vil jo ikke dermed si at kondensatoren funker optimalt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lading av en kondensator er ikke for at den skal fungere optimalt, men for at den ikke skal skades ved tilkobling første gang. Det som skjer når du kobler den til første gang uten først å ha ladet den opp er at det går en ganske stor strøm til kondensatoren og den kan ta skade av dette. Hvor mye avhenger vel fra type til type og tilfelle til tilfelle.

Mvh Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lading av en kondensator er ikke for at den skal fungere optimalt, men for at den ikke skal skades ved tilkobling første gang. Det som skjer når du kobler den til første gang uten først å ha ladet den opp er at det går en ganske stor strøm til kondensatoren og den kan ta skade av dette. Hvor mye avhenger vel fra type til type og tilfelle til tilfelle.

Mvh Tony

Hva slags type skade?

Så lenge den lyser og viser "tall" så har den vel ikke tatt skade ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensatoren er tilnærma lik motstandsfri. Når den er 0 V og tilført er 12 V

blir påtrykt spenning 12V - 0V = 12 V

Straumen som går akkurat da er A = U / R = 12 V / 0,0000meget lite ohm = vannvittig stor straum.

Dette er ikkje sunt.

Mitt tips. Viss du ikkje drasser rundt på lademotstanden til kondensatoren:

Bruk ei lyspære. Sett den mellom + kabel og + pol før påkobling eller + og - pol etter frakobling. Da slepp du at de smell når du sett den fra deg opp ned på stålbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kondensator er "tom" ved førstegangstilkopling. Da vil den trekke så mye strøm at den kan ta flere sikkringer og jeg har også hørt om tilfeller hvor de faktisk sprenger...

Men nå er det slik at mange nyere kondensatorer har sperre på dette. Den nye jeg kjøpte fra SPL var det en funksjon på som ordet akuratt denne biten. På gamle kondensatorer så måtte man ofte legge en motstand i kretsen for å dempe strømmen og la den stå i noen minutter.

Edit:leif

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider