spurv Skrevet Mai 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 Hei. Jeg har hørt at en kondensator skal "lades" før den tas i bruk. Selv har jeg bare skrudd inn min bakibil. Er denne ladingen nødvendig? stod ikke noe om det i installasjonmanualen. Men det er med en slik "lampe", som vistnok kan brukes til dette (den skal visnok kobles mellom +kabel og +pol på kondensatoren, og den er "full-ladet" når den slukker). Men siden dette ikke stod i installasjonen, så kjørte jeg bare på :D. Fikk tips om dette i senere tid. Er dette nødvendig? Den viser iallefall spenninga, men det vil jo ikke dermed si at kondensatoren funker optimalt :). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zuhr Skrevet Mai 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 Når den kobles til, blir den jo lada. Jeg har gjort det på akkurat samme måte som deg. Er ikke den til å lade ut kondensatoren da? Siter Mine Biler » [ ] Audi A4 1.8T, 1998 » [x] VW Golf 3, 1996 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhon Skrevet Mai 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 Lading av en kondensator er ikke for at den skal fungere optimalt, men for at den ikke skal skades ved tilkobling første gang. Det som skjer når du kobler den til første gang uten først å ha ladet den opp er at det går en ganske stor strøm til kondensatoren og den kan ta skade av dette. Hvor mye avhenger vel fra type til type og tilfelle til tilfelle. Mvh Tony Siter Mvh Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zuhr Skrevet Mai 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 Lading av en kondensator er ikke for at den skal fungere optimalt, men for at den ikke skal skades ved tilkobling første gang. Det som skjer når du kobler den til første gang uten først å ha ladet den opp er at det går en ganske stor strøm til kondensatoren og den kan ta skade av dette. Hvor mye avhenger vel fra type til type og tilfelle til tilfelle. Mvh Tony Hva slags type skade? Så lenge den lyser og viser "tall" så har den vel ikke tatt skade ? Siter Mine Biler » [ ] Audi A4 1.8T, 1998 » [x] VW Golf 3, 1996 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RamstadTech Skrevet Mai 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 Kondensatoren er tilnærma lik motstandsfri. Når den er 0 V og tilført er 12 V blir påtrykt spenning 12V - 0V = 12 V Straumen som går akkurat da er A = U / R = 12 V / 0,0000meget lite ohm = vannvittig stor straum. Dette er ikkje sunt. Mitt tips. Viss du ikkje drasser rundt på lademotstanden til kondensatoren: Bruk ei lyspære. Sett den mellom + kabel og + pol før påkobling eller + og - pol etter frakobling. Da slepp du at de smell når du sett den fra deg opp ned på stålbordet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Mai 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 En kondensator er "tom" ved førstegangstilkopling. Da vil den trekke så mye strøm at den kan ta flere sikkringer og jeg har også hørt om tilfeller hvor de faktisk sprenger... Men nå er det slik at mange nyere kondensatorer har sperre på dette. Den nye jeg kjøpte fra SPL var det en funksjon på som ordet akuratt denne biten. På gamle kondensatorer så måtte man ofte legge en motstand i kretsen for å dempe strømmen og la den stå i noen minutter. Edit:leif Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spurv Skrevet Mai 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 OK, men siden det har gått bra til nå, så er ikke dette så farlig? det er bare første gangen jeg BURDE ha gjort dette? litt sent nå kanskje :). Ser da ok ut. Men kjekt å vite til neste gang! :D. Takker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Mai 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 Det har nok godt bra, men vil tro du så en fin gnist når du koplet til =D Så sant du ikke kjøpte denne brukt da, jeg hadde en kondensator som lå i et halvt år uten å lade seg ut. Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zuhr Skrevet Mai 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 En kondensator er "tom" ved førstegangstilkopling. Da vil den trekke så mye strøm at den kan ta flere sikkringer og jeg har også hørt om tilfeller hvor de faktisk sprenger... Kodensatoren min er vel på 1farad, kunne dette forsatt ha skjedd? Siter Mine Biler » [ ] Audi A4 1.8T, 1998 » [x] VW Golf 3, 1996 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhon Skrevet Mai 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 Kodensatoren min er vel på 1farad, kunne dette forsatt ha skjedd? Den er fortsatt tom og 1 farad er en del kapasitans igrunn... Mvh Tony Siter Mvh Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zuhr Skrevet Mai 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 okei, det ser nå greit ut så langt. Så tipset er egentlig før man kobler den til: Og bruke denne motstanden som følger med, til å koble foran, første gang når den lades opp. Slik at det ikke blir for stor strøm som går igjennom. Siter Mine Biler » [ ] Audi A4 1.8T, 1998 » [x] VW Golf 3, 1996 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Mai 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 du trenger ikke legge den forran, monter kondensator på ønsket plass og skru fast minus kabel, så tar du motstanden fra + polen på kondensatoren og på pluss kabelen... vent noen minutter, deretter fjern motstand og skru fast kabel. Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zuhr Skrevet Mai 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 Okei, da veit jeg det til neste gang. Koblet det bare direkte på nå. Siter Mine Biler » [ ] Audi A4 1.8T, 1998 » [x] VW Golf 3, 1996 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Mai 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 Det går somregel greit, har aldri vært borti at det har sprengt. Men har lest og hørt om det. Det er vært med de gamle kondensatorene uten noe spesiell elektronikk på. De nye digitale har ofte noen egne kretser for akuratt dette. Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zuhr Skrevet Mai 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 okej, ja for det fulgte med en slik motstand om jeg ikke husker feil. Og det stod ikke noe om at man burte gjøre noe før ladingen. Siter Mine Biler » [ ] Audi A4 1.8T, 1998 » [x] VW Golf 3, 1996 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.