Gå til innhold

B210A turbo med dump(?)

Ranger emnet

DeeWoo

Anbefalte innlegg

da var tiden inne til å kvitte seg med min kjære 740...fant nemlig en 245 som var i mye bedre stand, med turbo-spinner og litt annet snax :)

Men jeg hører folk sier at å sette dumpventil på forgasser turbo er ikke til å anbefale, det skal vist fucke opp tenninga etter det jeg har hørt.

Er det noen som vet om dette er sant? eller er det bare å sette på dump å få god-nyset når man trør på? :)

Volvo 245 '86 2.3l Turbo - Bruksbil (avskiltet atm) :(

Volvo 245 '85 2.3l - Delebil

Volvo 740 '85 2.3l - Solgt til søster :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å sette på..

Tenninga er så mekanisk som det går ann å få blitt. Kan ikke ødelegges av en dump whatsoever.

Det er verre med injection biler som har luftmengdemåler. Der vil dumpen "lure" luftmengdemåleren og bilen vil justere blandingen etter hvor mye luft den tror har passer LMM. Da må evt ha res. dump. Men dette er ikke tema for deg siden du skal ha gasser turbo.. Har det samme selv, og dump`n funker fint.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanke skje noe gæli.. Det eneste den gjør er å sleppe ut ladeluften når gass spjeldet lukkes.

forsten det heter b21a.

Og etter å ha montert turbo heter den b21at.

Og nyset kommer ikke når man "trør på" det kommer når man "trør av" :)

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for at jeg ikke er 100% kjent med en bil jeg snart skal kjøpe :) hehe

og vet at det kommer når man "trør av"...figure of speach :P eller.no

Men jeg fikk svaret mitt, så hvis du har feil, så får du høre det :) hehe

for moneres skal det...

Volvo 245 '86 2.3l Turbo - Bruksbil (avskiltet atm) :(

Volvo 245 '85 2.3l - Delebil

Volvo 740 '85 2.3l - Solgt til søster :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke ment som no kritikk, tenkte jeg bare skulle opplyse om det :)

Hvis jeg har feil så kan du få nytt tenningssystem av meg. For det er ikke mulig at en dump kan ødelegge tenningen på en b21at.

Motsatt går derimot fint. Ujustert tenning kan ødelegge dumpen. fikk erfare det i helgen som var.. Hadde byttet topp og timingen til fordeleren var helt feil, slik at den tente når innsugsventilen var åpen, da sto det stikkflammer ut

av dumpen, og den låste seg i åpen stilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider