Gå til innhold

Sperre i bakaksel på 240

Ranger emnet


Falk

Anbefalte innlegg

Går det an å sveise sperre i bakaksling uten sperre f.eks. 1030..

Eller blander jeg med diffbrems??

 

Er ikke helt stø her, er det noen som kan forklare litt forskjeller mellom sperre og diffbrems og eventuellt om det går an å sveise sperre selv??

Volvo 240GL 93' - GL, B230FD, Bruksbilen

Volvo 121 70' - Amazon, totalrestaurering AKA Søndagsbilen

X Volvo 244DL 83' - B21A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sperre=100% låste hjul HELE tiden, kun for banebruk, gir understyring, men svært bra grep RETT FREM, sliter dekk og er litt vasnkelig å kjøre.

 

Brems: Under 100% sperre, dvs, hvis du har 40% brems, så jobber diffen for at hjulene skal gå 40% likt under hjulspinn.. Mer prosent=vanskeligere å kjøre, bedre grep rett frem.

 

 

Jeg skal sveise bilcrossbilen min.... Går helt fint om du gjør det rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Falk

Åssen er det med tylsynet da? De er kanskje ikke så veldig happy over sånne inngrep...

 

(... ska jo ikke så mye til for at det går dritt med de da men...)

 

ER DET NOEN SOM KAN SLUTTE Å TENKE PÅ TILSYNET?,. du forteller ikke meg at du SERIØST eu godkjenner bilen din på naf eller tilsynet?...

 

hørt om privat verksteder., der kan du likegjerne komme inn med en supra motor under panseret på en corrolla.. uten at det bryr dem en dritt.....

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jojo... sant det, det er mange verksteder som tar kontrollen med solbriller og kanskje bestemmer seg for en del som er dårlig (som i værste fall er mye bedre enn alle de andre feila som ble oversett..)

 

Litt småkjipt den dagen tilsynet er ute på patrulje og bilen din blir kontrollert... jaja.. mulig at en kan klage litt og si at det burde de jo sett på eu'n.....

 

liker å ha alt på det reine...

Volvo 240GL 93' - GL, B230FD, Bruksbilen

Volvo 121 70' - Amazon, totalrestaurering AKA Søndagsbilen

X Volvo 244DL 83' - B21A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Det virker som folk blander begrepene diffbrems og diffsperre. Jeg vet ikke om jeg har rett i alt det jeg skriver nå, så ikke gå ut ifra at jeg har 100% rett. Kom gjerne med rettelser:>

 

I bakakselhylsa er det 2 små tannhjul som sitter i kronhjulet. Det er disse tannhjulene som gjør at de utgående akslene fra differensialen kan gå med forskjellig hastighet.

 

Differensialen har den ulempe at om et hjul spinner, vil det andre bli stående stille uten drivkraft. Det kan føre til at vi på glatt føre kan få problemer med å komme frem eller kjøre oss fast.

 

Ved hjelp av en differensialbrems eller differensialsperre kan vi låse differensialen slik at det drivhjulet som har veggrep vil kunne trekke bilen framover selvom det andre slurer

 

Det finnes også kjøretøy der man kan kople inn en diffsperre ved hjelp av en bryter. Dette gjelder først og fremst lastebiler og større varebiler. Når man kopler den inn, må drivhjulene gå like fort rundt eller stå stille. Med andre ord, kan man ikke slure. Hvis man slurer når man kopler inn en slik differensialsperre, kan man ødelegge sperren (man skreller av sperretannhjulene). En annen metode er å sveise en sperre. Ulempen med det er at det sliter litt mer på blant annet hjuloppheng og dekk. akselen vil også ha samme bremsestyrke, når man kjører bilen på en bremserulle som alle Godkjente verksteder har.

 

En differensialbrems kan f.eks være lamell eller en viskose-kopling inni bakakselhylsa. Det finnes også andre versjoner, men jeg vet ikke så veldig mye om de. Jeg tror viskose-koplingen er en slags oljemotstand. Mange kaller dette for en sperre, diffsperre, differensialsperre, sperreaksling osv..

 

Ble sikkert mye som høres rart ut her, men jeg orker ikke lese gjennom. Klør i øynene pga alergi og jeg er trøtt. En veldig dårlig kombinasjon.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveis!! For all del. Jeg sveisa ei solid sperre på 240'n min og den holder som bare det. Gjør det skikkelig rent først så går det nok bra.

Sveisa sperre er det morsomste som finnes.

Jeg vet ikke helt hvor lang en 240 er ca 5 meter, men når den snur på 2 feltsvei (ca 6 meter) spinner rundt bare du legger på litt sving å gir litt gass sier det seg selv at det blir morro!!

Audi rs4000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg har helt rett nå

 

Jeg skulle tro at man ikke trenger så stor motorkraft for å "ligge breit" med en sveisasperre. Har du stor motoreffekt (over 250hk) har du ikke noe stort problem med å legge ut ræva på bilen uansett. Men å kjøre med sveisa sperre er en ganske stor påkjenning for bilen. Lønner seg nok ikke i lengden, hvis du har tenkt til å ha bilen lenge.

 

Finnes også en elektronisk sperre. Jeg vet ikke hvordan den fungerer helt, men hvis ett hjul begynner å spinne, registres det elektrisk, og differensialen blir låst 100%, hvis jeg ikke tar helt feil. Hvilken metode som brukes for å låse den, vet jeg ikke. Jeg vet ikke om den finnes til volvo 240, men den finnes til 940, og sikkert 740 også. Jeg har en følelse på at den har noe sammenheng med ABS bremser. Det går jo ann å spørre på Bilia/Volvo Personbiler.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektronisk diffsperre har ofte noe med ABSen å gjøre ja, og er egentlig ikke noen diffsperre, i og med at den ikke rører selve diffen, men bare bremser på hjulet som spinner. Det tvinger moment over i det andre hjulet, og vips, så har du en billig og effektiv måte å komme opp den siste bakken til hytta på.

 

 

Har jeg alltid trodd da. Det funker iallefall i hodet mitt.

The problem with me, they tell me, is that I use people, and love things

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Falk

Går det an å sveise sperre i bakaksling uten sperre f.eks. 1030..

Eller blander jeg med diffbrems??

 

Er ikke helt stø her, er det noen som kan forklare litt forskjeller mellom sperre og diffbrems og eventuellt om det går an å sveise sperre selv??

 

Ja, du kan sveise sperre i både 1031 0g 1030. Du må bare vite hvor du skal sveise, men med litt teknisk innsikt, og snurring på hjulene skjønner du hvilke tannhjul som skal sveisene.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår