Gå til innhold

Avisen skriver om varsomhet ovenfor sykklister.

Ranger emnet


tOFFY

Anbefalte innlegg

Det er meget fornuftig ut fra et sikkerhetssynspunkt at syklistene sykler flere i bredden eller midt i kjørefeltet. Det tvinger bilistene til å kun å foreta forbikjøringer der det er sikt til å se om det kommer noen i mot. Det tar like lang tid å kjøre forbi i motgående kjørefelt, som å kjøre midt i veien.

 

Hvis en bilist kjører forbi en syklist (eller en moped) på et uoversiktelig sted, så er det sannsynligvis syklisten det går utover.

 

Man trenger ikke mange meter for å kjøre forbi sykler i 30 km/h, så det er sjelden man må ligge lenge bak og vente på et forbikjøringssted. Og da bør man legge seg godt over i motgående kjørefelt.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg må innrømme at jeg elsker kompressor horn :D

de pleier å flytte seg da. det er så ufattelig irriterende å havne bak syklister når man kjører vogntog. tar evigheter å komme seg forbi, og de tenker ikke på at man har ræva på bilen nesten 18 meter bak der man sitter med rattet.

favoritten min er å passere i 90, siden jeg flytter så mye luft ;)

with no power, comes no responsibillity

* volvo 740 '86 (bruksbil)

* porsche 944 '86 (prosjekt)

* suzuki GSX-R 750 '92

* nissan 200 S14 '95 (driftebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som irriterer meg er de som bruker offentlig vei når det er sykkel sti noen meter unna

 

:word_ms

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget fornuftig ut fra et sikkerhetssynspunkt at syklistene sykler flere i bredden eller midt i kjørefeltet. Det tvinger bilistene til å kun å foreta forbikjøringer der det er sikt til å se om det kommer noen i mot. Det tar like lang tid å kjøre forbi i motgående kjørefelt, som å kjøre midt i veien.

 

Hvis en bilist kjører forbi en syklist (eller en moped) på et uoversiktelig sted, så er det sannsynligvis syklisten det går utover.

 

Man trenger ikke mange meter for å kjøre forbi sykler i 30 km/h, så det er sjelden man må ligge lenge bak og vente på et forbikjøringssted. Og da bør man legge seg godt over i motgående kjørefelt.

 

Takk, kloke ord, hilsen en som sykler endel til og fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man møter på sånne som gir finger å hyler til deg når du kjører forbi er det bare å legge seg rett foran og bremse veldig hardt. er tyngre å starte å sykle igjen etterpå siden de ikke rekker å gire ned :)

kjører de i deg bak er det dem sin feil for at de ikke holdt korrekt avstand, sykler man på veien må man følge regler for vei. (ikke alle som sykler som skjønner det da)

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde en opplevelse med en sykkelidiot sist sommer, i Drammen!

(hatt mange andre og men..denne er spes..hehe)

jeg kommer bak med en 12 meter lastebil, svingete og trang vei (ved åssiden for de som er kjent!)

han hørte meg, viste om meg.. men gjorde ikke noe!

jeg fløyta lett for å indikere "flytt deg er du snill!", hva gjør han? joda, han snur hodet og ser dumt på meg, og fortsetter i samme stil!

han kunne jo bare ha svinget opp på fortauet (mange slike innkjøringer på den strekken det er snakk om) og latt meg passere, for å så sving ut igjen om at på død og liv måtte være midt i veien!

 

så jeg er enig med andre sykkel hatere her.. død over sykklister!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er ett par stykker her, som mener det er helt greit å ikke sleppe fram bilister som kjører fortere enn hva dem sykkler, ref. da til situasjoner som The cowboy kommer med. Er ikke altid bare å kjøre forbi.

 

Og en skal altid hjelpe fram dem som når deg igjen, om nødvendig svinge helt til høyre og stoppe, står det i veitraffikk loven dette gjelder også sykkelister.

 

Hvor mange er vel ikke irritert over traktorer som venter altfor lenge med å svinge til siden, er sikker på att sykkelister som bruker hele veien irriterer seg over disse traktorene når dem kjører bil. Hvorfor skal en da aldri hjelpe bilisten når dem da sykkler, når dem tillegg pressiserer sikkerhet og att det er sykkelisten som får problemet (skadene)

 

Da er det jo rett og slett idioti å prøve å presse bilistene til vente lengst mulig med å komme forbi. Spessielt når en bare kan komme seg inn på hvitstripa å senke hastigheten 10km/t eller svinge innpå den busslomma, som du ikke behøver å passe på farta for å svinge inn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere grunner til at syklistene ikke velger å bruke fortauet eller gang og sykkelveien. Den ene er at det alltid ligger mye glass og grus her noe som fører til hyppig punktering og lettere for å velte. Det er også utrolig irriterende å kjøre opp og ned fra fortauskanter hver 100 meter. Det tredje punktet er å unngå konfilikter med hunder, gående og "sakte" kjørende syklister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med oss bilister som ser på alt sykklende som "saktegående" da??

vi har jo tross alt betalt for å kjøre på veien.. det har ikke de!

den dagen staten setter opp "sykkel avgiften", den dagen skal ikke jeg klage så mye lenger!

:pray

 

 

Syklet til jobb en del sist sommer, var ingen problemer å bruke fortau. Skulle ønske jeg kunne kjøre bilen min der, for fortauet var finere en veiene. Ingen huller, eller dype spor.

 

Det jeg og synes er rart, de fleste syklister kjører og bil, ser de ikke hvor irreterende og farlig det er med en gjeng idioter med tights midt i veibanen.

 

Har terget på meg etpar syklister de siste årene, og nå som fin været kommer, blir det nok etpar til grinchy

"Drive like you stole it"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe bestet taktikken for sånne som sykler i bredden er å kjøre forbi for så å BRÅBREMSE!! (såfremt du ikke ha biler bak og har god tid) dernest kjøre JÆVELIG sakte (særlig i nedoverbakke) når de så prøver å kjøre forbi gasser du på. Så kan de få oppleve hvor jævelig irriterende det er. Men de som sykler i veien der det er en jævela sykkelvei MED midtdeler-allé stor fortau og plass til tre sykler i bredden på sykkelveien da tilter jeg og lysten til å ta dem med døra er stor :P

 

Så enten så får stortinget gjennomføre sykkelavigft (type 1500kr året) eller så får syklistene sykle på fortauet. Og for de som lurte det er DU som syklist som får vondt og neste gang du presser deg fram i rundkjøringen kjører jeg på deg så du endelig lærer!! (ny lakk og forskjerm er ikke å forakte) ;)

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk faktisk høre fra min mor at en gang på 80-tallet gikk mange syklister i demonstrasjonstog for å få sykkelstier, noe de FIKK! Men IKKE vil bruke....

Ett eksempel er her i Bergen, nærmere bestemt hardangervegen, fra Nesttun til Arna, (for de som er kjent) der er det egen sykkelvei HELE veien, som er både KORTERE og uten biler. Og mer enn brei nok til å passere fotgjengere, "sakte" syklende...osv... Men neida! Mitt i veien er de! Igjennom trange svinger, 80-soner, motorvei...osv...

De må jo ha ett dødsønske eller noe... For de leker VIRKELIG med livet!

Jeg har ingen betenkeligheter med å "bruke" spyleveske, hornet, vise fingen...osv... til slike syklister!

Jeg syklet selv ofte til jobb før, og skjønnte virkelig ikke problemet med å buke gang/sykkelstier... Det er jo stort sett bedre vei der enn i hovedveien... Den asfalten er jo MYE mindre brukt...

 

Til syklister i 80-sonen og på motorveien: JEG HATER DERE!!

If it ain't broke, don't fix it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe bestet taktikken for sånne som sykler i bredden er å kjøre forbi for så å BRÅBREMSE!! (såfremt du ikke ha biler bak og har god tid) dernest kjøre JÆVELIG sakte (særlig i nedoverbakke) når de så prøver å kjøre forbi gasser du på. Så kan de få oppleve hvor jævelig irriterende det er. Men de som sykler i veien der det er en jævela sykkelvei MED midtdeler-allé stor fortau og plass til tre sykler i bredden på sykkelveien da tilter jeg og lysten til å ta dem med døra er stor :P

 

Så enten så får stortinget gjennomføre sykkelavigft (type 1500kr året) eller så får syklistene sykle på fortauet. Og for de som lurte det er DU som syklist som får vondt og neste gang du presser deg fram i rundkjøringen kjører jeg på deg så du endelig lærer!! (ny lakk og forskjerm er ikke å forakte) ;)

Du burde egentlig straks dra til nærmeste politikammer og levere sertifikatet ditt, for maken til umodne og trafikkfarlige holdninger er det lenge siden jeg har hørt om. Be samtidig om at du aldri mere får få lov til å få igjen lappen, av hensyn til oss andre trafikanter.

 

Som fører av motorkjøretøy (f.eks bil) har man såkalt objektivt ansvar, dette betyr at man kan bli straffet for uaktsomhet også selv om man "hadde retten på sin side". Å prøve å kjøre ned en syklist eller fotgjenger fordi man på grunn av egen umodenhet er sint, det er selvsagt straffbart i seg selv, da er det ikke uaktsomt lengre men overlagt, og dør syklisten etter at du kjørte ham/henne ned, så kan du få lovens strengeste straff. Faktisk er det straffbart å kjøre bil i sint eller opprørt tilstand også, fordi kjøreferdighetene da synker omtrent som ved promillekjøring eller trøtthet.

 

Og dette med hvem som betaler veiavgift (årsavgift): De fleste syklister eier også en bil, som de selvsagt betaler full årsavgift for. Er det virkelig sånn at så lenge en bileier ikke fysisk sitter inne i bilen sin, men sykler eller er fotgjenger, så har han plutselig ikke betalt årsavgift? Dere har altså ikke betalt årsavgift når dere nå i dette øyeblikket sitter hjemme (eller på skolen/jobben) foran PC-en og leser dette, bare når dere kjører bil? Hvor dum går det an å være?

 

Syklister er kjørende, og skal derfor i følge trafikkreglene som hovedregel ferdes i veibanen. Men syklister har i de senere år også fått lov til å sykle på fortau og gangbaner, men kun på de gåendes premisser. Det vil si at hvis man sykler fortere enn gangfart (noe de fleste syklister gjør), så har man egentlig ikke lov å bruke fortauet likevel. Det noen av dere kaller en sykkelsti, det er vanligvis en gang og sykkelsti, og der gjelder de samme reglene som på fortau, altså at hvis man som syklist ferdes noe særlig fortere enn gangfart, så skal man velge veibanen i stedet.

 

Noen av dere vil gjerne at syklistene skal sykle på hvitstripa. Men det er faktisk den mest usikre plassen å sykle på. På hvitstripa er ofte bare noen få cm til asfaltkanten, og får syklisten forhjulet utenfor asfaltkanten, så velter vedkommende. Og gjett hvordan? Jo når forhjulet plutselig skjærer ut utover, så velter syklisten innover i veibanen, rett foran neste bil. Når jeg kjører bil så kjører jeg derfor aldri forbi syklister som ligger på hvitstripa, i hvert fall ikke før jeg kan skifte felt for å kjøre forbi.

 

På hvitstripa ligger det også ofte sluk, med langsgående gitter på toppen. Også de gir økt veltefare for syklister. Selv kanten på kumlokk kan syklister gli på hvis det regner litt.

 

Når jeg sykler, så holder jeg meg derfor mellom en halv og en hel meter innenfor hvitstripa. Da slipper jeg bilister som stryker forbi meg i stor fart, de fleste skjønner at de helst må skifte felt for å kjøre forbi, og hvis noen likevel presser seg fram, så har jeg muligheter til å komme meg unna uten å få hjulene utenfor asfaltkanten. Og der har jeg også mulighet for å unngå sluk og lignende sykkelfeller.

 

Bilister "eier" ikke veibanen, syklister har like stor rett til å bruke veibanen som bilister. Dere som ikke klarer å godta trafikkreglene, som er meget klare på dette punktet, dere bør frivillig levere fra dere bilsertifikatet. Også for deres egen skyld (å sitte i fengsel for uaktsomt eller overlagt drap er ikke gøy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår