Gå til innhold

Avisen skriver om varsomhet ovenfor sykklister.

Ranger emnet


tOFFY

Anbefalte innlegg

Du burde egentlig straks dra til nærmeste politikammer og levere sertifikatet ditt, for maken til umodne og trafikkfarlige holdninger er det lenge siden jeg har hørt om. Be samtidig om at du aldri mere får få lov til å få igjen lappen, av hensyn til oss andre trafikanter.

 

Som fører av motorkjøretøy (f.eks bil) har man såkalt objektivt ansvar, dette betyr at man kan bli straffet for uaktsomhet også selv om man "hadde retten på sin side". Å prøve å kjøre ned en syklist eller fotgjenger fordi man på grunn av egen umodenhet er sint, det er selvsagt straffbart i seg selv, da er det ikke uaktsomt lengre men overlagt, og dør syklisten etter at du kjørte ham/henne ned, så kan du få lovens strengeste straff. Faktisk er det straffbart å kjøre bil i sint eller opprørt tilstand også, fordi kjøreferdighetene da synker omtrent som ved promillekjøring eller trøtthet.

 

Og dette med hvem som betaler veiavgift (årsavgift): De fleste syklister eier også en bil, som de selvsagt betaler full årsavgift for. Er det virkelig sånn at så lenge en bileier ikke fysisk sitter inne i bilen sin, men sykler eller er fotgjenger, så har han plutselig ikke betalt årsavgift? Dere har altså ikke betalt årsavgift når dere nå i dette øyeblikket sitter hjemme (eller på skolen/jobben) foran PC-en og leser dette, bare når dere kjører bil? Hvor dum går det an å være?

 

Syklister er kjørende, og skal derfor i følge trafikkreglene som hovedregel ferdes i veibanen. Men syklister har i de senere år også fått lov til å sykle på fortau og gangbaner, men kun på de gåendes premisser. Det vil si at hvis man sykler fortere enn gangfart (noe de fleste syklister gjør), så har man egentlig ikke lov å bruke fortauet likevel. Det noen av dere kaller en sykkelsti, det er vanligvis en gang og sykkelsti, og der gjelder de samme reglene som på fortau, altså at hvis man som syklist ferdes noe særlig fortere enn gangfart, så skal man velge veibanen i stedet.

 

Noen av dere vil gjerne at syklistene skal sykle på hvitstripa. Men det er faktisk den mest usikre plassen å sykle på. På hvitstripa er ofte bare noen få cm til asfaltkanten, og får syklisten forhjulet utenfor asfaltkanten, så velter vedkommende. Og gjett hvordan? Jo når forhjulet plutselig skjærer ut utover, så velter syklisten innover i veibanen, rett foran neste bil. Når jeg kjører bil så kjører jeg derfor aldri forbi syklister som ligger på hvitstripa, i hvert fall ikke før jeg kan skifte felt for å kjøre forbi.

 

På hvitstripa ligger det også ofte sluk, med langsgående gitter på toppen. Også de gir økt veltefare for syklister. Selv kanten på kumlokk kan syklister gli på hvis det regner litt.

 

Når jeg sykler, så holder jeg meg derfor mellom en halv og en hel meter innenfor hvitstripa. Da slipper jeg bilister som stryker forbi meg i stor fart, de fleste skjønner at de helst må skifte felt for å kjøre forbi, og hvis noen likevel presser seg fram, så har jeg muligheter til å komme meg unna uten å få hjulene utenfor asfaltkanten. Og der har jeg også mulighet for å unngå sluk og lignende sykkelfeller.

 

Bilister "eier" ikke veibanen, syklister har like stor rett til å bruke veibanen som bilister. Dere som ikke klarer å godta trafikkreglene, som er meget klare på dette punktet, dere bør frivillig levere fra dere bilsertifikatet. Også for deres egen skyld (å sitte i fengsel for uaktsomt eller overlagt drap er ikke gøy).

 

 

Du kan mange regler du, men ikke alle, for en skal også sørge for att raskere trafikanter lett kan komme forbi. og det er noe du ikke gjør, men 1 meter fra kanten så er du flinkre en 90% av sykkelistene.

De fleste holder jo 1,5 - 2meter fra kanten (hvit stripa)

 

Og har ikke sagt att du skal holde deg på hvitstripa, men når det kommer bil, og det er vansklig å komme forbi deg grun svinger eller andre grunner, så skal du etter loven, ekkurat som andre trafikanter, legge deg til høyre senke farten, og om nødvendig stoppe.

 

Men dere legger dere ikke en gang inn på buss lommer, når dere har en gjeng biler bak dere, som ikke kommer forbi, siden det er kø i møte, og dere holder midt i fila i 30 - 40km/t.

 

Også stusser dere på hvorfor bilister bil sure, og kjører i vill fart forbi dere med biler i møte, og da presser dere mot hvit stripa.

 

 

Dette er den sykklinga jeg klager over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

SeaLiob ^^^blablalblabla, *rote under setet: balltre... SMÆKK!*

 

Sykklistene her på landet irriterer meg så jææævelig at det gjør vondt! Her er faktisk gangfeltene finere en veia og det virker som om de i midtlivskrisa med proft utstyr må sykkle midt i veien for show off... for å si det sånn, dere drar ikke babes med sykkel!!! MF!!

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er att her til lands påstås det att sykklister skal sykkle i veien for di dem er "kjørende".

Men dem trenger ikke og følge regla. Bryter en sykklist vikeplikta er det bilisten sin skyld. Bryter en sykkelist avstands regler er det bilisten sin skyld.

Kjører en sykklist i ræva på en bil er det bilistens feil.

Kjører en sykklist inn i siden på en bil er det bilistens feil.

 

Skal man fløtte sykkelen ut i veien. (eller beholde den der) Må regla væra like. Se Danmark. der har man en helt annen sykkelkultur. og respekt begge veier. Grunde er selfølgelig regelverket. Tar en sykkelist der og bryter en regel og dermed foresaker en ulykke. Så får han skylden.

 

Tilhører du trafikken må du følge regla.. slik er det ikke her. og da blir irretasjonsmomentet stort.

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Tragisk, når det er sykkel løp, så stiller det seg ganske anderledels. Siden det da er merkinger som forteller dette.

 

Gjør i så fall det fer jeg bor, som det årlige øyeren rundt løpet går. Vi får altid info om det, og det blir satt opp skilt.

 

Selv om jeg irriterer meg over sykkelister som ikke tar hensyn til andre, så er det langt igjen til å bare kjøre dem i senk. (spyleveske er litt snillere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor like ved rv 111 mellom fredrikstad og sarp. Nå som sola begynner å titte frem begynner sykklistene også å dukke opp her. Mest pga. "glommaringen." En sykkelrute mellom sarp og fredrikstad...

 

Halvfeite menn tar på seg kroppkondomen sin og hopper på "r"-sykkelen sin til 20 000 kroner og begynner å skyle. Gjerne midt i veibanen. Nå er det jo en stund siden sist sykkeltur, august kanskje, så toppformen er ikke riktig inne ennå.

 

Sakte men sikkert, uten at han aner det, bygger det seg opp enorme køer av biler bak ham. Selv er han for opptatt av å følge med på sykkelkomputeren sin. Den med 36 funksjoner på, og flere knotter å trykke på enn i et gjennomsnittlig jagerfly.

 

Den kondomkledde mannen prøver desperat å finne frem til "snitt-forbrente-kalorier-per-150-pedeltråkk funksjonen," men siden han er så fordømt utkjørt etter 2 km med sykkling klarer han ikke å konsentrere seg om 2 ting på en gang. Han duver frem og tilbake i veibanen, helt uten å legge merke til at bilene som kommer mot ham må bremse ned og legge seg helt ut til høyre for være sikre på at han ikke skal sjene over i motsatt veibane.

 

At bilistene bak ham blir mer og mer frustrerte har han ingen anelse om. Han tror han sykler fort, ekstremt fort. Sykkelcomputeren viser tross alt 35 km/t, og DET er jo raskt, ihvertfall for en sykkel. "HAH!" tenker han, det var virkelig smart å investere i denne superforsterka kevlarhjelmen som er laget så aerodynamisk som overhode mulig. Uten en slik hjelm hadde jeg toppa 32 km/t..MAKS!

 

Etter langt om lenge og lengere enn langt bestemmer en av bilene seg bak for at nok er nok. Det kommer biler i møte, men det driter han i. Han legger seg ut og kjører sakte forbi. Veien takler utmerket godt 2 biler og 1 sykklist i bredden.

 

Oppe på siden av sykklisten ser sjåføren olmt bort mot sykklisten. Gir et altsigene "hva faen er det du driver med din JÆVLA SYKKELHOMO?"-blikkk. "Det er for faen 70 her, og du har verdens beste sykkelsti 2 meter til høyre for deg, PELL DEG UT AV VEIEN" - roper billisten til kondomen som svetter og trår seg fremover.

 

Og hva blir reaksjonen? Joda. At sykklisten slår inn speilet på bilen.DRITBRA!

 

Det var jeg som var i denna situasjonen i går. Heldigvis ble det ikke noe riper og tull med speilet, det bare la seg helt inn til sideruta. Hadde ikke ork til å ta en prat med sykkelsvinet heller. Håper han tryna og herpa den flotte sykkelen sin eller noe.

 

Er det sykkelist tilgjengelig så BRUK DEN. Jeg blir så sinna....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette med hvem som betaler veiavgift (årsavgift): De fleste syklister eier også en bil, som de selvsagt betaler full årsavgift for. Er det virkelig sånn at så lenge en bileier ikke fysisk sitter inne i bilen sin, men sykler eller er fotgjenger, så har han plutselig ikke betalt årsavgift? Dere har altså ikke betalt årsavgift når dere nå i dette øyeblikket sitter hjemme (eller på skolen/jobben) foran PC-en og leser dette, bare når dere kjører bil? Hvor dum går det an å være?

 

Hvis man eier 3 biler, tror du man slipper unna med å betale for 1 av dem?

Veiavgift (eller nå årsavgift ettersom de ikke ble brukt til vei), følger kjøretøy ikke person.

 

Hadde en nesten frontkollisjon med syklister for et par år siden.

Kom en sånn typisk stor gjeng middelaldrende syklister i møte med meg, selvsagt ca 5-6 i bredden.

De tok da ca 3/4 av hele veien.

Gidder selvsagt ikke å stoppe for slike idioter, de får pente legge seg inn.

De gjorde det delvis til slutt, men sniddet vel et par av dem selv om jeg lå midt på høyre stripa.

Tror du ikke de svarte med å vise fingeren til meg hele gjengen?

Fy faen jeg hadde lyst til å snu og sikte midt på den jævla tightsgjengen.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er delvis enig med stort sett alle over her, men man skal vise respekt BEGGE veier! Verkstedet til en bekjent av meg brant ned til grunnen pga proff-syklister som ikke vika for brannbilen!

 

Det var noen som nevnte traktorer her... Jeg var ute å kjøre MF 35 (like stor som en gråtass, dvs ca 1,5 meter brei og 3-4 meter lang) i går, det gikk ca 12-15 km/t og holdt meg HELT på kanten av veien - hvitstripa nesten midt under traktoren. På et relativt langt rettstrekk tok en bil igjen meg, bremset ned fra 70-80 og la seg bak meg. Det fantes ikke annen trafikk på strekningen, og det var plass til 2-3 biler i bredden med meg - alikevel lå han bak meg i 5-10 sekunder før han la seg ut, tuta og knytta i neven til meg!?!?!?!?!?! Som de sier oppe i nord: FORBANNA HÆSTKUK!

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte en traktor på en smal asfaltvei, en bonde som hadde fått seg splitter ny MF.

Ganske stor og brei traktor, og en bondeknøl som antagelig var veldig redd for den.

Han kjørte MIDT i veien uansett, bilen foran meg havnet i grøfta (kom seg opp igjen), og jeg svingte inn på en innkjørsel.

Tutet og viste finger til han, men det fantes ikke reaksjon, han stirra bare rett frem.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man eier 3 biler, tror du man slipper unna med å betale for 1 av dem?

Veiavgift (eller nå årsavgift ettersom de ikke ble brukt til vei), følger kjøretøy ikke person.

Der jeg bor er det personen (bileieren) som betaler årsavgiften, ikke bilen selv. Men dine 3 biler har muligens egne jobber, lønninger og lønnskontoer? blah

 

Har man først betalt årsavgift for bilen (eller bilene), så er den like dyr enten bilen står i garasjen hjemme eller man kjører med bilen. Om man da velger å sykle i stedet for å bruke bilen, så har man altså likevel bidratt like mye til veifelleskapet som de andre bileierne.

 

Og du som har 3 biler, du kjører vel med alle 3 samtidig da? Eller har du også en bil i garasjen som du ikke bruker hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bah anyways.

 

De fleste syklister jeg vet om er i alderen 12-17år eller studenter. Nå vet jeg ikke hvafor slags kultur du har vokst opp i. Men her hvor jeg er ifra har de færreste av disse individene (som utgjør majoriteten av syklistene) en egen bil de betaler veiavgift for. Men det gjelder kanskje bare Oslo? (en vet aldri med de bøndene :P )

Her jeg bor er det flere steder med stiplet linje og bilde av sykkel i veien på den ene siden og stiplet linje med bilde av en sykkel dernest fortauskant så fortau på den andre siden. Men det er vel lov å gå på begge sider da? Like ved meg er det BREI vei (gammel motorvei) dernest breeeedt fortau (2/3 av veibredden) på andre siden er det en jordvoll en brei vei en fortauskant og et gastronomisk fortau. Men denne utenfor fortauet er vel rullestol og gåstolsti denne da.

 

Men siden syklistene er så jævelig optatt av å bli opfattet som kjørende får de faenmeg oppføre seg som kjørende også (se til danmark) at de mykeste schizofrene (fotgjenger/kjørende/fotgjenger/kjørende) selvmordskandidatene i trafikken kan kaste seg uti dem på kjøretøy som kan komme opp i 60kmt+ UTEN å vite hva en trekant med spissen ned betyr er ren og skjær galskap. Hvordan danskene har fått det til så fint kan man bare fundere på.

Ja til en glassklar sykkellovgivning.

Ja til masser av sykkel-politi.

Og husk er du til hinder for trafikken er det DU som har PLIKT til å kjøre inn til siden og evt. stoppe.

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde en opplevelse med en sykkelidiot sist sommer, i Drammen!

(hatt mange andre og men..denne er spes..hehe)

jeg kommer bak med en 12 meter lastebil, svingete og trang vei (ved åssiden for de som er kjent!)

 

 

haha, kjipt å sitte fast på åssia ass.

 

jeg har ikke noen gang opplevd å havne bak en massesyklist-session selv, den måneden jeg har hatt lappen.

 

derimot, når jeg møter på en syklist som heller presser seg opp mot fortauskanten (som kan være skummelt?) i kjørebanen min, enn å benytte seg av et sikkert 3 meter breit fortau, så ler jeg godt for meg selv. det ser bare dumt ut!

saab 9000 2.3T

saab 900 aero

BMW e28 518, vinterbil 09/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste syklister jeg vet om er i alderen 12-17år eller studenter. Nå vet jeg ikke hvafor slags kultur du har vokst opp i. Men her hvor jeg er ifra har de færreste av disse individene (som utgjør majoriteten av syklistene) en egen bil de betaler veiavgift for. Men det gjelder kanskje bare Oslo? (en vet aldri med de bøndene :P )
Jeg sykler til og fra jobb og er verken i aldersklassen 12-17 år eller student. De fleste syklister jeg kjenner er heller ikke i de kategoriene. Selv har også hatt perioder av livet der den eneste mosjonen jeg fikk var bevegelsen i gassfoten og dreiebevegelser med håndleddene. Men da vekta passerte 120 og legen fant både for høyt blodtrykk og faresignaler på begynnende suikkersyke før jeg var midt i livet, så tok jeg skjeen i en annen hånd. Det siste året har jeg gått ned over 10% i vekt, uten å legge om kostholdet.

 

Og apropos "bøndene": Jeg har kjørt mye gromt som du antagelig bare kan drømme om og min personlige toppfart i bil er 250 km/t. Så jeg er ingen null du kan fornærme med å kalle for bygdetulling. Sånt barnerumpeprat biter ikke på meg. Diskutér heller sak, slik retningslinjene på dette forumet tilsier.

Her jeg bor er det flere steder med stiplet linje og bilde av sykkel i veien på den ene siden og stiplet linje med bilde av en sykkel dernest fortauskant så fortau på den andre siden.
Så heldig for deg da, og alle de 12-17-åringene du kjenner. Egne sykkelbaner er det imidlertid lite av ellers i landet, her i Trondheim er det knapt noen. De få som finnes er gjerne fyllt opp av fotgjengere.

 

Jeg hadde gjerne sett at Norge fikk tilsvarende sykkelregler som Danmark. Der har bilistene alltid vikeplikt for syklister som befinner seg på en sykkelbane. Her i Norge bruker enkelte billister gjerne gang- og sykkelbanene som parkeringsplass, og jeg har ennå ikke hørt at noen har fått påtale eller bot for det. Dessuten er mange av gang- og sykkelveiene (i hvert fall her i Trondheim) såpass hullete og fulle av glasskår at den eneste fornuftige plassen å sykle er i veibanen.

 

Jeg vet ikke om trafikken korker seg i rusjtiden i Oslo lengre (den gjorde det tidligere, jeg har tidligere bodd mange år i Oslo). Men her i Trondheim sykler jeg forbi flere biler til og fra jobb enn de antall bilene som rekker å kjøre forbi meg før de havner bakerst i en ny kø. Gjennomsnittsfarten i Trondheim sentrum ble nylig målt til 15 km/t. Det er omtrent joggehastighet. Du snakker så fint om at sakteregående kjøretøy skal svinge inn til siden og gjerne stoppe for å slippe fram raskere kjøretøy. Hvor mange billister tror du gjør dette når jeg trør forbi køene med sykkelen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEHEHE! hør hva du sier selv da, SeaLion!

 

"Du snakker så fint om at sakteregående kjøretøy skal svinge inn til siden og gjerne stoppe for å slippe fram raskere kjøretøy. Hvor mange billister tror du gjør dette når jeg trør forbi køene med sykkelen min?"

 

DE TRENGER IKKE Å VIKE, FOR DU KOMMER FREM ALIKEVEL! Dette var snakk om veier som trafikken går i 50-60-70-80. Jeg tror neppe at du kjører forbi biler i disse hastighetene til daglig! Tenk motsatt, en syklist er ca 50 cm bred, og kan smyde seg fram når trafikken går tregt, men det er vanskelig å snike seg forbi en tulling på sykkel som vingler midt i veien når man kjører et vogntog på 50 tonn....eller for densaks skyld en brannbil på 25-30 tonn

 

 

Ja, jeg vet at det er fullt mulig å sykle i 70 km/t - jeg har prøvd og fått advarsel av politiet for det!

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår