francez Skrevet Mai 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 Hei, har en -90modell passat CL og jeg lurer fryktelig på hvor termostaten er, har sjekka der det "som regel" er på "normale" biler og jeg kan ikke finne den! Første som slo meg at det her var elektrisk termostat, men akk nei! Var å forklarte hvilken bil jeg hadde og at jeg trengte ny termostat, fikk en "normal" termostat og nå er jeg lei av å vri meg i irritasjon over at jeg ikke finner den, hjelp meg! Siter (X)-00 BMW 320 e46 ( )-99 BMW 316 e36 (Familietralle.) ( )-93 Opel Calibra c20xe ( )-90 VW Passat i35 ( )-91 Opel Vectra 2.0i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EirikGT Skrevet Mai 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 Du må ta en liten tur under bilen. Den nederste slangen som kommer ut under vannpumpa går inn i et lite plasthus som er festet med to små M6-skruer med 10mm hode. Inni der er termostaten.. Lønner seg å bytte kjølevæske samtidig.. Da mesteparten renner ut alikevel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
francez Skrevet Mai 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 Hehe, siden du kanskje vet litt om VW så kanskje du kan svare meg på følgende: Jeg har store problemer med at vannet som jeg fyller på (kjøleveske altså) fosser over og ut av beholderen etter en 15-minutters tid, tenkte kanskje det var vannpumpa som var tatt kvelden, siden det ikke blir nok sirkulasjon på vannet. Er utrolig irriterende å fylle vann på hvert 15. minutt og dette kan neppe være godt for motoren... Siter (X)-00 BMW 320 e46 ( )-99 BMW 316 e36 (Familietralle.) ( )-93 Opel Calibra c20xe ( )-90 VW Passat i35 ( )-91 Opel Vectra 2.0i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krewiik Skrevet Mai 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 Hehe, siden du kanskje vet litt om VW så kanskje du kan svare meg på følgende: Jeg har store problemer med at vannet som jeg fyller på (kjøleveske altså) fosser over og ut av beholderen etter en 15-minutters tid, tenkte kanskje det var vannpumpa som var tatt kvelden, siden det ikke blir nok sirkulasjon på vannet. Er utrolig irriterende å fylle vann på hvert 15. minutt og dette kan neppe være godt for motoren... hei hadde samme prolemet jeg,, å det var beholderen som du fyller vann i som var gåen:( sjekk d først Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2006 Tror nok dette kan være kav gåen vannpumpe, eller noe verre, men prøv termostaten samt en flushing først du, sjekk at vifta funker også Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
francez Skrevet Mai 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2006 Vifta funker nå etter jeg skifta giveren til vifta. Men det jeg tenkte meg var at det her var enten vannpumpa som var gåen (skoftene som ikke tar på børstene så den går bare minimalt rundt og dermed bare drar litt vann rundt, men det blir ingen gjennomgang og dermed koker det over når det blir varmt nok.) Jeg tenkte også på at det kanskje var termostaten som var konstant lukket (noe feil i den altså :P) så jeg tenkte jeg skulle sjekke den idag. Krewiik: Du sier det var beholderen og jeg skal sjekke den. Sjekke den for hva da?! Jeg har trykktesta den og den er potte tett og ingenting feil i koblingene, så jeg tror jeg kan eliminere den teorien. Toppen er hel og toppakningen er, as far as I know, helt fin, så det kommer nok ikke noe vann i motor (eksosen inneholder minimalt med vanndamp uansett.) Tenkte også det kanskje var Varmeregisteret som var gåent og vannet bare rant inn i bilen, men det var det ikke for i bilen var det tørt som sahara. Men jeg tror problemet ligger i at det ikke blir sirkulasjon i vannet så vi får se over helga hva det er ;) Siter (X)-00 BMW 320 e46 ( )-99 BMW 316 e36 (Familietralle.) ( )-93 Opel Calibra c20xe ( )-90 VW Passat i35 ( )-91 Opel Vectra 2.0i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vwboy Skrevet Mai 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2006 Har hatt en bil til rep inne her nå hvor samme symtomene som beskreves i denne tråden. Byttet først termostaten (klønete å komme til om det er montert servo) uten at det hjalp noe. Sjekket deretter termostaten/føleren på radioatoren (sitter langt ned på siden til høyre når du lukker opp panseret, på radioatoren), denne var ganske møkkete.. dvs masse tjukk gul/brun guffe på. Byttet denne og bilen har oppført seg bra etterpå. Denne føleren koster ca 500 på møller så er kanskje like greit å plukke fra en gammel radioator om du finner en bra. Problemet på denne bilen var at vifta slo inn for sent.. noe den ikke gjør lenger nå etter at den saken ble byttet. Skulle problemet være der forsatt ville jeg prøvd å spylle rent systemet. om det ikke hjelper kan det være vannpumpe som blir nevnt. Siter VW Golf IV GTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
francez Skrevet Mai 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2006 Hvis du leser litt lengre opp så ser du at jeg har allerede skiftet føleren (den nede til høyre under panseret :P) til vifta. Denne var gåen og vifta starta ikke i det hele tatt, kjøpte en ny føler og nå fungerer vifta helt fint, slår inn når den skal så den er grei spør du meg... Jotakk, vet det er trangt å komme til der, men jeg tenkte jeg skulle skru av hele vannpumpa å sjekke den i samme slengen, da blir det litt enklere å komme til termostaten har jeg forestilt meg ;) Siter (X)-00 BMW 320 e46 ( )-99 BMW 316 e36 (Familietralle.) ( )-93 Opel Calibra c20xe ( )-90 VW Passat i35 ( )-91 Opel Vectra 2.0i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EirikGT Skrevet Mai 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2006 Vannet fosser vel ikke ut om du lukker lokket på beholderen godt ... ;) Det blir fort trykk i systemet hvis vannpumpa er dårlig.. Har også hørt at den kan se fin ut, men når det blir varmt, så løsner skovlene fra akselen, og den spinner bare løst rundt.. Ikke gpodt å vite.. Hold øye med temperaturene.. Oljetemp og vanntemp.. Spesielt ved tomgang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyB Skrevet Mai 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2006 Hadde samme problem på min passat. Der var det rett og slett tett radiator. Helte på radiator rens og VIPPS!! Dette fant jeg ut ved å kjenne på slangen inn til radiatoren, kjente at den ble kaldere og kaldere jo nærmere radiatoren jeg kjente.. Siter Min prosjekt tråd: PASSAT GT http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=1437337#post1437337 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krewiik Skrevet Mai 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2006 Vifta funker nå etter jeg skifta giveren til vifta. Men det jeg tenkte meg var at det her var enten vannpumpa som var gåen (skoftene som ikke tar på børstene så den går bare minimalt rundt og dermed bare drar litt vann rundt, men det blir ingen gjennomgang og dermed koker det over når det blir varmt nok.) Jeg tenkte også på at det kanskje var termostaten som var konstant lukket (noe feil i den altså :P) så jeg tenkte jeg skulle sjekke den idag. Krewiik: Du sier det var beholderen og jeg skal sjekke den. Sjekke den for hva da?! Jeg har trykktesta den og den er potte tett og ingenting feil i koblingene, så jeg tror jeg kan eliminere den teorien. Toppen er hel og toppakningen er, as far as I know, helt fin, så det kommer nok ikke noe vann i motor (eksosen inneholder minimalt med vanndamp uansett.) Tenkte også det kanskje var Varmeregisteret som var gåent og vannet bare rant inn i bilen, men det var det ikke for i bilen var det tørt som sahara. Men jeg tror problemet ligger i at det ikke blir sirkulasjon i vannet så vi får se over helga hva det er ;) er noe med lokket der som skal gjøre att vannet skal sirkulere å lages "trykk".. skiftet min å da var akt iorden.. tror det er en svakhet dette visst lokket ikke blir skrudd rett på har jeg hørt..bytta 4 forkjellige termostater før jeg fant ut jeg skulle prøve å skifte beholderen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EirikGT Skrevet Mai 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2006 Beholderen er laget for at vannet i den også skal sirkulere ja.. Når tempen stiger i systemet så øker trykket og trykket stiger inn i den tynne slangen som går inn på tanken.. Trykket gjør at det presses litt vann ned til motoren igjen.. Veldig enkelt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
francez Skrevet Mai 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2006 Bytta lokket på påfyllingsboksen og nå ser det ut til at den fungerer helt fint, jeg måtte fylle på 2 ganger iløpet av 40mil's kjøring. Så jeg tror kanskje termostaten kan være tett eller noe sånt, hva tror dere? Det skal vel ikke være normalt å fylle vann på 2 ganger iløpet av 400km? Siter (X)-00 BMW 320 e46 ( )-99 BMW 316 e36 (Familietralle.) ( )-93 Opel Calibra c20xe ( )-90 VW Passat i35 ( )-91 Opel Vectra 2.0i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Mai 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2006 Lokket er en liten "barnefeil"... Du merker at den er gåen når den ikke gir motstand på de siste omdreindingene. Tro det eller ei, hoggeriene vet det der og tar seg godt betalt for dem =D Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kurtemann Skrevet Mai 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2006 Hadde samma drittfeilen i min forrige passat. Hjalp mye å bytte termostat på den. Da blei den i orden. Nå har jeg samma feilen på lik bil, og bilen er for øyeblikket på verksted og bytter toppakninga.. Siter [ ] 98' BMW E46 M-Optic [x] 90' VW Passat GL 1,8i [x] 88' VW Passat CL 1,8i (Vrak) [x] 87' VW Golf GL 1,8i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.