Gå til innhold

Trekkekraft bolter

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som har spec. på hvor hart man skal trekke bolter. I haynes boken står det noe om dette, men jeg synes det virker som om dette er svært konsarvativt. Nå skal jeg montere flexplaten og converter (350 motor). De satt HART når jeg tokk dem av.

Har kjøpt nye bolter, er det nødvendig?

Skal jeg bruke locktite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er det noen som har spec. på hvor hart man skal trekke bolter. I haynes boken står det noe om dette, men jeg synes det virker som om dette er svært konsarvativt. Nå skal jeg montere flexplaten og converter (350 motor). De satt HART når jeg tokk dem av.

Har kjøpt nye bolter, er det nødvendig?

Skal jeg bruke locktite?

På slike bolter bruker jeg bare å skru de inn til de er fast, å så gir jeg alle en liten ekstra kakk for å være sikker.. Moment på disse er ikke så viktig, og ikke bruk locktite, de skal kanskje opp igjen en gang og husk..!! Nye bolter er det skjeldent bohov for, men om du er usikker, så se på gjengene om de er slitt/skadet.. Det er jo selvfølgelig best med nye bolter, men ikke bestandig nødvendig..

Moment er som regel noe som blir brukt på ting inne i motoren, er den oppfatningen jeg har.. Det på utsiden strammes etter sunn fornuft..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et generelt mål jeg fant i en "Chevrolet overhaul manual" jeg har, sto det 75-85 lb/ft (102-116Nm), og at man skulle sjekke i en bok som var spesifikk for årsmodellen/motoren. Jeg synes ikke det er lite?

Jeg pleier å bruke en dråpe med Würths blå locktite (M eller middels styrke, ikke Rød som er H hard/sterk), og på de nyere motorene (5.3L LM7 "LS1" i Tahoe) har boltene allerede gjengelåsingsmiddel på seg.

Men.. Montere converter? Med motoren løs? Håper jeg misforstår, ettersom det er veldig vanskelig å få converteren i rett inngrep med pumpa foran i automaten, uten at det blir tvunget sammen og pumpa ødelagt. Tre converteren på automaten først, montér de to sammen, og skru fast converteren etterpå. Det jeg synes er lettest, er å (igjen med en dråpe locktite) entre alle 3 boltene på converteren, så stramme dem. Hvis man bare strammer med en gang, er det sjelden man får entra de andre boltene, eller sliter med å få det til.

Ble du noe klokere på koblinga av bensinpumpa?

-Edit- Nye bolter er alltid koselig, og moment er viktig på disse boltene. Da Chevy gikk over til hel simmering i bakkant i '86, kom også boltene nærme kanten som simmeringen tetter mot, og feil moment kan gjøre tetningsflaten "urund" med oljelekkasje som resultat. Samme prinsipp som for hvorfor det er verdt å stressborre/-hone blokk - simulere deformeringen som topplokksboltene gir, og bedre tetningen mellom stempelringer og sylindervegg.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, IKKE skru fast converter på flexplata med automaten løs/i bilen/demontert. La converter sitte i automaten, så montere motor og gir sammen. Etterpå skal svinghjul og converter kunne roteres hver for seg selv om motor og gir henger sammen, dette er absolutt det tryggeste for bakgårdsmekanikere ;) Vær også nøye med at converter er helt inne og skikkelig i inngrep med pumpa i automaten, her kan det også bli "skrudd sammen" og pumpa ødelagt. En grei måte å sjekke på under montering, er at det hele tiden skal være klaring mellom flexplate og converter, og at converteren kan skli endel millimeter framover mot flexplata (selv med motor og gir montert helt sammen)

Jeg har hørt folk montere sammen motor og automat med converter hengende på flexplate, men det må enten være en "solskinnshistorie" med enorm flaks, eller så har de brukt masse tid på å entre forsiktig, rotert motor litt, entret videre, osv. Jeg har hørt om flere som har ødelagt noe, enn de som har fått det til...

-Edit igjen- Jeg oppfatta det som montere flexplate på veiva nok en gang, merkelig... Hvis du har funnet noen snillere tall for boltene mellom flexplate og converter, så er nok de riktige. Bruk locktite, og moderat moment - jeg har aldri brukt momentnøkkel på de boltene hvertfall (trangt og)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider