Gå til innhold

Alkohol forbudt i bil?

Ranger emnet

Mr.TransAm

Anbefalte innlegg

Syntes hele opplegget med klager fordi russ har litt annerledes regler, er helt på trynet. Som man kanskje veit så er det noe som skjer oppi hue på folk når de tar på seg russeklæra. De mister alle hemninger og blir helt på trynet fjerne. begynner å kaste egg rundt seg og på masse biler. Mister alle hemninger, og alt som virkelig er verdt å tenke på er å virkelig bare drikke og gjøre ugang. Er greit nok at det er uskyldig morro, men når det går utover andre folk så er det noe helt annet.

Det at russen forskjells behandles er helt topp, hele russe greia skulle vært lagt ned da det bare går utpå å loppe penger fra ungdommer til å kjøpe klær, drikke seg drita og rett og slett oppføre seg som dritt unger. Virker som russen tror de er så veldig priviligerte bare fordi de nettopp er ferdig med skolen. Ble ferdig i fjor, men følte meg såpass normal at jeg droppet hele driten og heller brukte penga på mere fornuftig tull. Syntes ikke jeg helt passet inn i russe rollen.

Bare gled dere til noen av dere får egg på bilen, kjører på ølflasker etter russen, eller blir jaget rundt av russ som skal ta deg bare fordi du avbrøt deres 10runder i rundkjørings knute.

Kunne ikke sagt det bedre Henrik :D

Creds til deg for denne!

x 1992 BMW E36 320i 24v Coupé

x 1992 Ford Sierra GT (Drittbil.)

1991 Nissan Pulsar GTi-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...
  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kom over denne tråden når jeg søkte etter "oppbevaring alkohol bil" i google. Det er en gammel tråd jeg gir nytt liv til, men syns det var nødvendig. Flertallet av innleggene gir et intrykk av at alkoholinntak hos passasjerer kan gå ut over bilføreren, og kan dermed gi et inntrykk av at det er korrekt. Men ingen har henvist til en lov om dette til tross for at norges lover er tilgjengelig gratis på lovdata.no.

Jeg har nå lest gjennom veitrafikkloven og tillegsforskrifter og finner ikke noe om fører sitt ansvar for passasjerer sitt alkoholinntak.

For passasjeren sin del ser jeg heller ikke noen regel som sier at det er forbudt å nyte alkohol i privatkjøretøy (passasjersete i bil eller på motorsykkel).

Utdrag fra alkoholloven:

§ 8-9. Serverings- og drikkeforbud

Det er forbudt å drikke eller servere alkohol med mindre det foreligger bevilling til dette, og selv om dette skjer uten vederlag:

1. i lokaler med tilleggelser hvor det drives serveringsvirksomhet,

2. i lokaler som vanligvis er alment tilgjengelig for offentligheten,

3. i forsamlingslokaler eller andre felleslokaler,

4. på annet sted der offentlige møter, fester, utstillinger eller andre tilstelninger finner sted,

5. på gate, torg, vei, i park eller på annen offentlig plass,

6. på skip, fly, tog, buss eller annet innenriks transportmiddel for almenheten.

Så dersom noen skal hevde at å nye alkohol er forbud, vennligst henvis til en lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil mr. Motronic.

Det er faktisk ulovlig å ha åpnet en flaske/boks med alkoholholdig drikke i coupéen. I baksetet derimot er det lov

Det er ikke lov i coupeen nei, men i baksetet er det lov??..

Da må man altså kjøre en trettalls Ford med utvendig sk. svigermorsete for at det skal være lov å nyte alkohol i bil??? For jeg kan ikke komme på noe n annen bil som baksetet sitter utenfor "coupeen".

Eller mener du at det ikke er lov i f.eks en BMW 320 coupe, men har man sedanutgaven er det fritt frem???

Finn den loven du henviser til da..:ass:

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov i coupeen nei, men i baksetet er det lov??..

Da må man altså kjøre en trettalls Ford med utvendig sk. svigermorsete for at det skal være lov å nyte alkohol i bil??? For jeg kan ikke komme på noe n annen bil som baksetet sitter utenfor "coupeen".

Eller mener du at det ikke er lov i f.eks en BMW 320 coupe, men har man sedanutgaven er det fritt frem???

Finn den loven du henviser til da..:ass:

U fucking donkey =P Lov i forsetet, men ikke baksetet...

Var det jeg fikk beskjed om da jeg tok førerkort i allefall...

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er meint på allmennheita, ikkje enkeltpersonar, berre så det er sagt. Men kan ikkje folk kome med nedfellelsar/paragraf/direktiv som kan verifisere det ein påstår? Er litt smålei postar der ein påstår noko, men ein har høyrt det frå betjentar/lærarar/andre, utan å ha yttarligare grunnlag for det. Er sjeldan eg set lærarar/politibetjentar/andre autoritære som i utgongspunktet burde sitje på korrekt informasjon, men ser at det eingong i blant blir formidla feilaktig informasjon.

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at bilfumet blir brukt som et hurtigere oppslagsverk enn å leite i lovdata, og at det dermed er viktig at i de tilfelle man diskuterer hva som er lov og ikke refereres til en pålitelig kilde.

I utgangspunktet er alle handlinger lov, og så begrenses de handlinger som det finnes lovverk for. Altså, finnes ikke loven, så er handlingen lov. Kan skjønne at å føre en bil med åpen alkohol/drikkende pasasjerer, inndirekte ikke er lov. F.eks gjennom veitrafikklovens § 23. Ansvar for kjøretøyets stand, så kan en tolke at en kupe med åpne ølflasker kan treffe noen i hodet ved en kollisjon og dermed er kjøretøyet i uforsvarlig stand. Noe som er helt fjernt.

Så vennligst henvist til en regel eller en domfelling, hvor noen mister sertifikatet grunnet passasjer som drikker alkohol. Forenklet forelegg teller ikke, fordi det er ikke prøvd i en rett. Det er noe du aksepterer, fordi du tror du har gjort noe ulovligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider